רפואה מרחוק: "שיחת וידיאו עם רופא משפחה תוך 2.2 דקות"

חברת אמריקן וול שהוקמה על ידי שני ישראלים פועלת בתחום החם

חברות התרופות הבין לאומית מחפשות כל הזמן חברות ביומד מבטיחות בישראל. מעט לפני מבצע צוק איתן, ביקרה בארץ משלחת גדולה של בכירי חברות תרופות ומכשור רפואי מבוסטון, מלווה בנציגים מהשלטון המקומי בניו אנגלנד, במטרה להדק את היחסים.

אחד מחברי המשלחת הוא עידו שיינברג, ממייסדי חברת אמריקן וול, אחת מחברות הטלה-רפואה המתקדמות בארה"ב. שיינברג ואחיו רועי הקימו את החברה לפני שבע שנים, אחרי שמכרו את Carekey, שעוסקת באותו התחום, תמורת 100 מיליון דולר.

המטרה של אמריקן וול היא לאפשר לכל אדם לנהל שיחת וידיאו עם רופא משפחה, תוך מספר דקות. "כשהקמנו את החברה", אומר עידו שיינברג, "טלה-רפואה לא הייתה ממש חוקית בארה"ב. זה בטח לא נחשב רפואה של ממש ואף חברת ביטוח לא הייתה מוכנה לשלם על זה".

החברה התמודדה עם מכשול נוסף, של היצע וביקוש, משום שהמודל העסקי שלה מבוסס על כך שהרופאים והחולים מתחברים למערכת כשנוח להם ולא בשעות קבועות.

"עשינו לובי לשינוי רגולטורי נפרד בכל מדינה", אומר שיינברג, "ובאחרונה הפדרציה של ה-State medical boards, המועצות הרפואיות של המדינות, הוציאה הנחיה כוללת לכל המדינות, שנתנה לראשונה גיבוי מלא לשיטה שפיתחנו".

- איך מגיבות חברות הביטוח?

"הצלחנו להוכיח שאנחנו מחליפים 85% מהפניות במרפאות. זה חוסך הרבה כסף למי שמשלם על הביקורים האלה, אם זו חברת ביטוח, הממשלה דרך ביטוח ממשלתי או מעסיק שלוקח את הסיכון הביטוחי על עצמו. היום, גם שיטת העבודה של בתי החולים השתנתה, והם מקבלים פרס על מניעת אשפוזים חוזרים וקנס על אשפוזים חוזרים רבים מדי, אז גם להם יש אינטרס להשתמש במוצר שלנו, כדי להחזיק את החולים המשוחררים שלהם בריאים בבית".

קפיצת הדרך שעשתה החברה קשורה להסכם שחתמה עם חברת הביטוח Wellpoint, מהחברות הפרטיות המובילות בארה"ב. וולפויינט השקיעה באמריקן וול והיום מחזיקה בה 6%. היא מעניקה את הטבת ההגעה לרופא בווידאו לכל המבוטחים שלה. "השירות עולה כ-49 דולר לאדם, כלומר החברה החליטה לרשום צ'ק של מיליארד דולר אם לוקחים בחשבון ביקור לאדם בשנה", אומר שיינברג, "הם צריכים להיות בטוחים שזה חוסך להם כסף".

ולא רק כסף: כשהביטוח הוא דרך מקום העבודה, השירות חוסך שעתיים עד שלוש שעות של זמן עבודה שעד כה הושחת בתורים במרפאות, או שהוא מונע מהעובדים "לסחוב" מחלה שעלולה להדביק עובדים נוספים.

גם עניין זמינות הרופאים טופל על ידי העסקה ישירה של רופאים במשרות חלקיות ומלאות. "הקמנו ארגון עם רופאים בעלי זיקה אלינו. היום, זמן המתנה הוא 2.2 דקות, לרופא שנמצא באותה מדינה (סטייט) כמוך. הראינו כי שביעות הרצון מהשירות גבוהה".

ב-2013 שיחררה החברה גרסה למובייל. "זה שינה לנו את החיים - לא עוד לשבת מול מסך ולחבר מצלמה, אלא לקבל את השירות ישירות מן הרופא, מהמיטה שלך, או ממקום פרטי במשרד שלך, באופן אינטימי. היו 100 אלף הורדות של השירות. אחרי שנים בהן העבודה שלנו הייתה בעיקר מול חברות הביטוח ומערכות הבריאות, כעת יש לנו הרבה עבודה של שיווק לצרכנים,".

החברה מתמודדת עם תחרות מול חברות שמציעות שירותים דומים אך לא זהים. "יש היום בארה"ב מיליארד ביקורים פנים אל פנים מול רופא בכל שנה, ורק כמה מאות אלפי ביקורים ברפואה מרחוק. ההערכה של האנליסטים השמרנים ביותר זה שלפחות 20% יעברו לביקורים אונליין". החברה לא חושפת את ההכנסות שלה אך מדווחת כי ההכנסות שלה הוכפלו ב-2013 והוכפלו שוב ברבעון הראשון של 2014.

- תנסו לפעול גם בישראל?

"אנחנו מבוססים בשוק האמריקני, אבל דיברתי עם חבר שלי חמי פרס (שותף מייסד בקרן הון הסיכון פיטנגו), לגבי איך ניתן לקחת את הטכנולוגיה למזרח התיכון ולעשות איתה דברים טובים".

המשלחת הכלכלית של הארגון לפיתוח עסקי ישראל ניו אינגלנד שהגיעה יחד עם מושל מדינת מסצ'וסטס, דובאל פטריק לארץ כללה כ-100 מבכירי התעשייה האמריקנית במגוון של סקטורים, וזאת בעקבות ביקור קודם מוצלח של המושל בישראל לפני כשלוש שנים. לדברי אמיר אלדד, יו"ר הארגון לפיתוח עסקי ישראל ניו אינגלנד: "מנתוני המחקר האחרון של הארגון עולה כי הכנסות של חברות ישראליות הפועלות במסצ'וסטס הגיעו ליותר מ-6 מיליארד דולר בשנה והן מעסיקות שם כ-6,700 אנשים. שעור הצמיחה של חברות ישראליות במסצ'וסטס גדול פי 5 משעור הצמיחה הכלכלית הכללי של מדינה זו".

מהפכת הטלה?רפואה
 מהפכת הטלה?רפואה