המלצות חמות: 5 מניות לקנייה מתחום הבריאות בארה"ב

גם אחרי עלייה נאה במחירי המניות של רשתות בתי החולים בארה"ב, נראה כי רפורמת הבריאות של הנשיא אובמה, יחד עם השיפור בכלכלה ובמצב הצרכן, יכולים להמשיך לדחוף את המגזר לשיאים חדשים

המסחר בתל אביב  בורסה  וול סטריט  /  צלם: רויטרס
המסחר בתל אביב בורסה וול סטריט / צלם: רויטרס

עונת הדוחות בארה"ב הסתיימה, והמשקיעים עסוקים בניתוחים וסיכומים של המגזרים והחברות שהראו שיפור מובהק בתוצאות וכן העלו תחזיות להמשך השנה. אחד המגזרים שבלט לטובה, היה מגזר בתי החולים בארה"ב. השיפור במצב הצרכן, כתוצאה מהשיפור בשוק העבודה ועלייה בערך נכסיו הפיננסיים והריאליים, מביא אותו להוציא יותר גם על שירותים רפואיים.

כדי לבחון את השיפור בתוצאות בתי החולים הנסחרים, יש לבחון תחילה את מבנה מערכת הבריאות והרפורמה, שמוביל הנשיא אובמה בשנים האחרונות כנגד כל ההתנגדויות והקשיים ביישומה.

מערכת הבריאות בארה"ב משלבת מערכת פרטית וציבורית, וקיימות עבורה שתי תוכניות מרכזיות: האחת, Medicare, המיועדת לאוכלוסייה מעל גיל 65 ששילמה מסים בעשור טרם הגיעה לגיל זה; והשנייה היא תוכנית ה-Medicaid, המיועדת בעיקר למשפחות במצב כלכלי בעייתי.

סך חלקה של תוכנית ה-Medicare מסך ההוצאה על בריאות, עומד על כ-30%. חלק ה-Medicaid עומד על כ-10% ומנוהל ברמת המדינה, וכ-50% תחת התחום הקרוי "Managed Care", אשר ממומן ברובו על ידי ביטוחים וקרנות פרטיות. ביטוחים אלו, שמוצעים בדרך כלל על ידי חברות ביטוח (HMO's), מכוסים ברובם על ידי המעסיקים במקומות העבודה.

שירותי בתי החולים מהווים כשליש מסך ההוצאה על בריאות, שעמדה בשנת 2013 על 930 מיליארד דולר. מתוך כ-5,000 בתי חולים בארה"ב (מלכ"רים, ממשלתיים, פרטיים) כ-10% נסחרים בבורסה בארה"ב.

מטרת רפורמת הבריאות של אובמה, הקרויה "Affordable Care Act" - ACA, היא לאפשר לכל אזרח שירותי בריאות וביטוח רפואי בלי קשר למצבו הבריאותי או הכספי. מינואר השנה לא יוכלו חברות הביטוח לדחות עוד אזרחים על רקע בריאותי, ומאז החלת הרפורמה, באוקטובר אשתקד, נרשמו לה יותר משמונה מיליון אזרחים. מיליונים נוספים נרשמו לתוכנית ה-Medcaid, ולפי הגידול בהכנסות בתי החולים רבים מהמצטרפים לא היו מכוסים בעבר.

תוכנית זאת, שכללה בשנה שעברה 52 מיליון אזרחים, צפויה לגדול בכ-3% בשנה הבאה, ולהגיע עד שנת 2025 ל-74 מיליון זכאים. עלותה הגבוה של התוכנית, שצפויה לגדול בכ-6.8% בכל שנה עד 2023, עוררה דאגה רב בקרב האוצר האמריקאי; אולם הצמצום המהיר בגירעון הממשל והמדינות מביא להערכות מחודשות כי המימון מובטח עד שנת 2030.

התנגדות הרפובליקאים לתוכנית הביאה למצב שבו במדינות הנשלטות בידיהם נדחתה הרפורמה. מדוח שפרסמה סוכנות הדירוג פיץ' ב-16 ביולי, על דירוג בתי החולים, עולה כי מדינות שהרחיבו את הכיסוי הביטוחי יקבלו בשנים 2014-2016 מימון פדרלי של 83.6 מיליארד דולר, ומדינות שדחו את ההרחבה ויתרו על סכום של 88 מיליארד דולר. בבואנו לנתח את תוצאות בתי החולים, חשוב לבחון באילו מדינות הם פועלים, על מנת להבין גם את הפוטנציאל העתידי ליהנות מפירות הרפורמה.

בתחילת אוגוסט הודיע הגוף האחראי בממשל (CMS) על הגדלת תעריף שיפוי המרכזים הרפואיים (IPP) בשנת התקציב שמתחילה באוקטובר. גידול של 1.4%, נוסף של 7.65 מיליארד דולר היה מעט מתחת לציפיות, אך עדיין מסיר את חוסר הוודאות סביב התעריף שיתקבל. נציין, כי במקביל מקוצצים הסכומים שמקבלים בתי החולים היום (DSH) עבור טיפול באזרחים מעוטי יכולת.

הצלחת הרפורמה תידון רבות במסע בחירות אמצע הקדנציה שיחל באוקטובר השנה, אולם כבר ברבעון השני נרשמה ירידה של 20% בפונים הלא-מבוטחים לבתי החולים. גם כמות הביקורים אצל רופאים גדל - ביולי לבדו נרשם גידול של 3.2% בביקור אצל רופאים, העלייה החדה בחודשים האחרונים.

מהשיפור בתוצאות בתי החולים והתרחבות השירותים ייהנו גם חברות המספקות שירותים שונים לבתי החולים, למשל ציוד רפואי ושירותי מחשוב. ברשימה חלקית של המומלצות ניתן למנות את Omnicare (OCR), Cardinal (CAH), Laboratory Corp (LH), ואחרות.

החמישייה הפותחת

חמש רשתות בתי החולים גדולות שנסחרות, מומלצות על ידינו "קנייה" - הגדולה שבהן, HCA, הומלצה כאן בתחילת החודש ועלתה מאז ב-5.7%, לעומת עלייה של כ-3% במדד S&P 500. אלו הן הארבע האחרות:

Community Health - CYH, שבבעלותה או תחת ניהולה 134 בתי חולים ב-29 מדינות, והיא גם מציעה שירותי ייעוץ ניהול לבתי חולים אחרים. החברה היא הממונפת ביותר במומלצות, וכל שינוי בתמחור במכפיל ה-EV/EBITDA גורר שינוי חד בשווי החברה. החברה חשופה בשיעור גבוה למדינות, שבהן שיעור ניכר של אזרחים לא-מבוטחים, ולכן צפויה ליהנות מהרפורמה במערכת הבריאות. רווחי החברה, כמו גם התזרים, גדלו בצורה המהירה ביותר בין המומלצות.

Tenet Healthcare - THC היא אחת הגדולות בתחומה באזורים עירוניים בארה"ב. החברה מתפעלת 77 בתי חולים ו-173 מרכזים רפואיים, וגם מובילה בפתרונות ניהול שבהם משתמשים כ-600 בתי חולים ברחבי המדינה. החברה הצליחה להגדיל את נתח השוק בשנה האחרונה באופן בולט יחסית למתחרותיה, והיא ומתכננת להמשיך לעשות כן.

Universal Health - UHS מתפעלת ברחבי ארה"ב בתי חולים, מרכזים רפואיים ומעבדות, והחלק הנוגע לטיפולים נפשיים מספק כ-70% מה-EBITDA - התחום שמר על יציבות גם במשבר הכלכלי האחרון. בדוח האחרון העריכה ההנהלה, כי שליש עד מחצית מהשיפור ברווח נובע מרפורמת הבריאות, בעוד סך תוצאותיה עולה בהרבה על התחזיות בזכות שיפור במדינות כמו טקסס וקליפורניה.

LifePoint - LPNT מתפעלת 57 בתי חולים ב-20 מדינות ברחבי ארה"ב בדגש על אזורים לא עירוניים, שבהם היא פועלת כמעט לבדה. הנהלתה מאמינה, כי ביכולתה להתפתח מאוד באזורים אלה - גם גיאוגרפית וגם דרך שירותים טיפוליים חדשים. בדוחות האחרונים העריכה ההנהלה, כי התוספת להכנסותיה השנה יהיו כפולות לעומת ההערכות, תודות לרפורמת הבריאות. רכישה אחרונה שביצעה צפויה להגדיל את הכנסותיה השנתיות בכ-10%.

לסיכום, השיפור בכלכלה בארה"ב ובמצב הצרכן, יחד עם מה שנראה כהצלחה של רפורמת הבריאות, משפיעים לטובה על פעילות ותוצאות בתי החולים הנסחרים בארה"ב. למרות עלייה נאה במחירים אחרי עונת הדוחות האחרונה, נראה כי יש עוד מקום להמשך עלייה במחירים לאור המשך השיפור הצפוי בתוצאות בשנים הבאות.

הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

רשתות בתי החולים המומלצות
 רשתות בתי החולים המומלצות