הפועלים ילווה כ-200 מ' ד' לחברה אתיופית שרוכשת מנטפים

מדובר בעסקת מימון מורכבת בה הבנק מממן את החברה המקבלת שירותים מהלקוח שלו ■ הפועלים צפוי לצרף למהלך גופים פיננסיים נוספים ■ נטפים עוסקת בהשקיה בטפטוף תוך חיסכון במים והפחתת סחף והתכלות הקרקע

חקלאים באתיופיה  / צילום: רויטרס
חקלאים באתיופיה / צילום: רויטרס

חברת טכנולוגיית ההשקיה בטפטוף, נטפים, נמצאת במגעים מתקדמים לגיבוש עסקה בהיקף של כ-190-200 מיליון דולר, לאספקת מערכות שאיבה והשקיה בטפטפות תת קרקעיות בקנה סוכר לחברה ממשלתית אתיופית. מי שיעמיד את המימון לחברה האתיופית הוא קונסורציום של גופים פיננסים ישראלים בראשות בנק הפועלים.

מדובר בפרויקט מורכב שתנאיו, כולל סוגיית המימון, טרם נסגרו סופית. את העסקה באתיופיה מבצעת נטפים, בניהול רן מידן, בשותפות עם חברת גלובל אפריקה, של איתי טרנר. מעבר לעסקה המורכבת עצמה, אחת ההיבטים המעניינים במהלך נוגע לסוגיית המימון. אמנם הלקוח של הבנק הוא חברת נטפים, אך מי שנוטל את האשראי מהפועלים היא החברה האתיופית שנמצאת בשליטת הממשלה המקומית, כשהכסף מועבר לנטפים כתשלום על הפרויקט.

מדובר בעסקת מימון מורכבת מסוג Buyer Credit, בה למעשה מממן הבנק את החברה המקבלת שירותים מהלקוח שלו. אלא שמתן אשראי לחברה אתיופית נחשב כאשראי בעל סיכון גבוה, מכיוון שמדובר בחברה הפועלת במדינה שמוגדרת כשוק מתעורר, ויתרות המט"ח שלה אינן גדולות. לכן, הלוואה זו צפויה להיות מבוטחת באמצעות חברת ביטוח אשראי. ככל הנראה, הצדדים טרם סגרו את סוגיית הביטוח, ועדיין לא הוכרע האם מי שתספק אותו תהיה חברת האשראי הממשלתית או שתהיה זאת חברת ביטוח אשראי זרה.

מבחינת בנק הפועלים היתרון במהלך טמון בכך שברגע שהסיכון מועבר לחברת ביטוחי האשראי (ומדובר בחברות עם דירוגי חוב ואיתנות גבוהים), הסיכון של הבנק בפועל הוא נמוך בהתאם לרמת סיכון האשראי של חברת הביטוח המבטחת את ההלוואה, ולא לפי הסיכון של החברה האתיופית.

עסקה גדולה למדי

המגעים לגיבוש חבילת המימון נמצאים בשלב מתקדם, אם כי הם עדיין לא אושרו סופית. מדובר בעסקה גדולה למדי, ולכן הבנק צפוי לצרף אליו גופים פיננסים נוספים, ככל הנראה בעיקר גופים זרים המתמחים בעסקאות מהסוג הזה. הפועלים גם מעניק אשראי ישירות לנטפים באמצעות קונסורציום הכולל את כלל ביטוח, הראל, עמיתים (קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר), מזרחי-טפחות, דיסקונט, אגוד ו-HSBC, וייתכן שחלק מהגופים הללו ישתתפו גם במימון חוזה זה.

חברת נטפים, שבשליטת קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה, עוסקת בתחומי ההשקיה בטפטוף תוך חיסכון במים והפחתת סחף והתכלות הקרקע. מדובר בחברה יצואנית עם מחזור מכירות שנתי של כ-800 מיליון דולר. לחברה כ-16 מפעלים ב-11 מדינות, כש-13 מבין המפעלים הם בחו"ל. החברה מעסיקה כ-4,000 עובדים, והעסקה המתהווה באתיופיה היא חלק מפעילות בינלאומית משמעותית של הקבוצה.