הנייה יצא מהבונקר: "הניצחון גדול פי כמה וכמה מבעבר"

ראש ממשלת חמאס לשעבר, שהתחבא מתחת לאדמה במשך יותר מ-50 ימים, התקבל בתשואות בעזה ■ למול קהל גדול נשא נאום חגיגי: "המלחמה חשפה את היקף היכולות שפיתחה ההתנגדות"

איסמאעיל הנייה / צילום: רויטרס
איסמאעיל הנייה / צילום: רויטרס

אחרי יותר מ-50 ימים מתחת לאדמה, ולאור הסכם הפסקת האש עם ישראל, שהוביל לסיום מבצע "צוק איתן" - יצא היום (רביעי) ראש ממשלת חמאס לשעבר איסמעיל הניה מהבונקר. הניה, שלא נראה מאז תחילת הלחימה, התקבל בתשואות בקרב תושבי הרצועה - שעה שהוא סוקר את ההרס שגרמו הפצצות צה"ל. בהמשך נשא את "נאום הניצחון" להמונים והצהיר: "הניצחון במערכה הזו גדול פי כמה וכמה מבעבר".

"ההרוגים הם סמל הניצחון שלנו", אמר הניה בהתייחסו ליותר מאלפיים הרוגים ברצועה במהלך ימי "צוק איתן". "השבח לאל ללוחמי הג'יהאד, לגברים, לנשים ולילדים, גדולים כקטנים - שעמדו במלחמה בגבורה. הצלחנו לפגוע באויב הציוני, עד חיפה. לתושבי עזה, ולבני העם הפלסטיני בכל מקום, זהו יום חג, חג הניצחון". עוד אמר בשמחה מופגנת כי "בכל שנה, עזה מתקרבת לשיבת הפליטים לביתם ולאדמתם". "עזה מנצחת, עזה עומדת בגבורה, ומכינה את הדרך לירושלים", הוסיף.

הניה התייחס לחיסול בכירי חמאס, בהם שלושה מפקדים בגזרה הדרומית - שנהרגו בהפצצה של חיל האוויר. "כפי שהפך אחמד אל-ג'עברי (לשעבר מפקד בפועל של הזרוע הצבאית שחוסל בידי צה"ל ב-2012 במבצע "עמוד ענן") לסמל, כך יהיו גם אל-עטאר, אבו שימאלה וברהום (השלושה שחוסלו ב"צוק איתן") לסמלי המלחמה הזו. נברך את הלוחמים מכל פלגי ההתנגדות, ובראשם גדודי עז א-דין אל-קסאם".

בהתחשב באורך הלחימה, בהיקף ההרס וההרוגים אמר הניה כי מבחינת הפלסטינים, "זו מלחמה שלא הייתה כדוגמתה בתולדות הסכסוך עם האויב הציוני". משום כך, הסביר, "הניצחון הזה הוא הרבה מעבר לזמן ולמקום". האיום החמור של חדירה ליישוב באמצעות המנהרות ההתקפיות אולם לא התממש, אולם ישראל ספגה הרוגים רבים בשורת חדירות. בסך הכל נחשפו ונהרסו יותר מ-30 מנהרות שנחפרו מעזה לישראל. "המלחמה הזו חשפה את היקף היכולות שפיתחה ההתנגדות", אמר, "ההתנגדות בונה (אמצעים) לא רק לשם מערכה בעזה - אלא לשם מערכה לשחרור פלסטין וירושלים. ההתנגדות משדרגת את יכולות ההתקפה עוד לפני יכולות ההגנה".