ועד עובדי כיל: "לא ניתן לחברה לסגור את מפעל המגנזיום"

(עדכון) - דירקטוריון כיל הנחה את הנהלת החברה להיערך לסגירת מפעל המגנזיום בים המלח בתחילת 2017 ■ ראשי ועדי העובדים יתכנסו ביום ראשון

אבנר בן סניור / צילום: אוריה תדמור
אבנר בן סניור / צילום: אוריה תדמור

עושים שרירים מול ועדת ששינסקי 2? חברת כיל מבצעת התייעלות על רקע ההרעה בתוצאות העסקיות. החברה דיווחה הבוקר (ה') כי הדירקטוריון הנחה את הנהלת החברה לגבש וליישם תוכנית התייעלות המיועדת לשפר באופן משמעותי את הרווחיות של חברת תרכובות ברום.

לפי הודעת כיל, "תוכנית זו נדרשת נוכח השחיקה המתמשכת ברווחיות תרכובות הברום כתוצאה מירידה בביקוש למעכבי בעירה, צמיחה מבנית איטית בשוק העולמי, ירידת מחירים, התחזקות השקל ובנוסף על כל אלה ההתפתחויות המשמעותיות האחרונות הקשורות לפסק הבוררות החלקי בענין תשלום תמלוגים על מכירת מוצרי המשך, וביניהם תרכובות ברום, והאפשרות לאימוץ המלצות הביניים של ועדת ששינסקי, ככל שיעוגנו בחקיקה".

הנהלת החברה נערכת לגיבוש תוכנית הצפויה לכלול צמצום עלויות כוח-אדם ועלויות אחרות בחברת תרכובות ברום.

בכיל מדגישים כי אין כל ודאות, כי יעלה בידי החברה לגבש תוכנית, כאמור, או שהתוכנית תשיג את מטרותיה, כתוצאה מגורמים שונים ובכלל זאת מצב השוק, תחרות, רגולציה, יחסי עבודה ועוד.

מפעל המגנזיום יסגר?

במקביל, דירקטוריון כיל הנחה את הנהלת החברה להיערך לסגירת מפעל המגנזיום בים המלח, החל מה-1 בינואר 2017. זאת, "ככל שהדיונים עם המדינה בסוגיות המס והתמלוגים לא יאפשרו את המשך פעילות המפעל".

הנהלת החברה הונחתה להבטיח את המשך ביצוע ההזמנות וההתחייבויות, הקיימות והעתידיות, של מפעל המגנזיום כלפי לקוחותיו, וזאת על מנת למנוע שיבושים בעבודת המפעל עד למועד סגירתו הסופי.

בכיל מדגישים כי "ההצדקה הכלכלית העיקרית להמשך פעילותו של מפעל המגנזיום בים המלח נובעת מהסינרגיות של המפעל עם מתקנים אחרים של החברה בסדום, המספקים למפעל והמקבלים ממנו חומרי גלם. ההפחתה בערך נטו של הסינרגיות נובעת כתוצאה מהכבדת נטל המס על הפקת מחצבים בישראל עד כה, ותכביד אף ביתר שאת ככל שיעוגנו המלצות הביניים של ועדת ששינסקי בחקיקה".

כתוצאה מההכבדות בנטל המס, כאמור לעיל, עצרה החברה את כל ההשקעות במפעל המגנזיום.

מכירות המגנזיום בשנת 2013 הסתכמו לסך של כ-115 מיליון דולר והרווח הגולמי של חברת המגנזיום בשנה זו הסתכם לסך של כמיליון דולר בלבד.

ועד העובדים: לא ניתן לכיל לסגור את המפעל

בוועד העובדים של כיל מתכוננים למאבק בהחלטת הדירקטוריון לסגור את המפעל. יו"ר מועצת עובדי תרכובות הברום, אבנר בן סניור, אמר ל"גלובס" בתגובה להחלטות דירקטוריון כיל כי "הבעלים של כיל, עידן עופר, וחברי הנהלת החברה איבדו את הרגש. המטרה של עופר היא להגיע למצב שכיל תהיה רזה יותר, תתמקד במוצרי האשלג שהם הרווחיים - ולאחר שהוא ימקסם את ערך החברה, הוא ימכור אותה ויישאר בלונדון. כאן יישארו לנו עיי חורבות".

לדברי בן סניור, "הנהלת כיל ממילא התכוונה להוציא אל הפועל תוכנית התייעלות שכוללת פיטורים של עובדים, בלי קשר להמלצות הביניים של ועדת ששינסקי 2. עכשיו, מבחינת החברה, ניתן להוציא את התוכנית הזאת אל הפועל ולהאשים בכך את ששינסקי. עידן עופר מנסה להרוויח כעת פעמיים: מחד, הוא רוצה לאיים על המדינה למען קבלת הקלות ומאידך, ליישם תוכנית נרחבת להתייעלות שתאפשר לו להיפטר מפעילויות שאינן משיאות רווחים ישירים - כמו במקרה של מפעל המגנזיום".

בן סניור, שבמפעל שאת 1,200 עובדיו הוא מייצג ברמת חובב צפויה התייעלות שתכלול ככל הנראה פיטורים נרחבים של עובדים, הוסיף ואמר כי יש בכוונתו לכנס ביום ראשון את כל ראשי ועדי העובדים בקבוצת כיל במרחב הנגב של ההסתדרות. זאת, כדי לדון על חידוש מאבק העובדים בתוכניות החברה.

"לא ניתן לחברה להוציא את התוכנית הזאת אל הפועל", אמר.

במכתב ששיגר אתמול ליו"ר הוועדה לבחינת חלקה של המדינה במשאבי הטבע, פרופ' איתן ששינסקי, כתב בן סניור: "אחת מהנחות הבסיס של עבודת הוועדה בראשותך, לפיה רואים את כיל כ'חבילה' אחת, עלול 'לשפוך את התינוק עם המים' ולתת לבעלים כלי הסברתי ועילה לסגירת מפעלים ולפיטורי אלפי עובדים כדוגמת מפעלי הברום".

הוא הוסיף וציין כי "אנו עדים לתופעה המכוערת של חלוקת משכורות עתק למנהלים הבכירים בכיל עוד טרם הקמת הוועדה בראשותך ושיפור שכרם האישי במהלך עבדותה- תוך כדי מתן הצהרות בתקשורת שהוועדה שבראשותך פוגעת ברווחי כיל".