מגה הפסידה 16 מיליון שקל במחצית; הרווח התפעולי קרס

ברבעון השני לבדו עברה הרשת לרווח נקי של כ-6 מיליון שקל ■ מנכ"ל מגה, מוטי קרן: "תהליך הסבת הסניפים שהיו סגורים למשך מספר חודשים והפסקת פעילות סניפים מפסידים עדיין משפיעים על תוצאות החברה"

נמשכת ההידרדרות בתוצאותיה של רשת השיווק מגה מקבוצת אלון רבוע כחול של דודי ויסמן ושרגא בירן. מתוצאות הרשת עולה כי הרווח התפעולי שלה צנח ב-89% במחצית הראשונה של השנה והסתכם ב-879 אלף שקל בלבד (0.03% מהמכירות). זאת, לעומת רווח תפעולי של כ-8 מיליון שקל במחצית הראשונה אשתקד (0.24% מהמכירות).

הכנסותיה של מגה ירדו ב-8.9% והסתכמו ב-2.93 מיליארד שקל. הרווח הגולמי ירד ב-5.9% כתוצאה מהשחיקה במכירות, אך שיעורו מהמכירות עלה ל-25.4%, לעומת שיעור של 24.6% בתקופה מקבילה אשתקד.

את השורה התחתונה חתמה מגה עם הפסד של 15.9 מיליון שקל במחצית, לעומת רווח סמלי של 799 אלף שקל בתקופה המקבילה ב-2013. ברבעון השני הרוויחה הרשת 6.2 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-9 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בסיכום הרבעון השני עמד הרווח התפעולי של מגה, המנוהלת בידי מוטי קרן, על 10.2 מיליון שקל - ירידה של 7% לעומת הרבעון המקביל. לכך צריך להוסיף גם את העובדה שהשנה חל חג הפסח - שלו השפעה מהותית על ביצועי רשתות המזון - ברבעון השני, לאחר שאשתקד הוא חל ברבעון הראשון. הרווח התפעולי הרבעוני של מגה היווה כ-0.7% מהמכירות, שנחלשו ב-4.4% והסתכמו ב-1.52 מיליארד שקל.

האסטרטגיה שמיישמת כיום מגה במטרה לשפר את תוצאותיה היא למכור את סניפי הדיסקאונט מגה בול המפסידים, במקביל להרחבת רשת הדיסקאונט החדשה YOU שהגיעה כבר לפריסה של 25 סניפים, ולפי החברה רושמת עלייה דו-ספרתית במכירות.

מגה חתמה לאחרונה על הסכם למכירת 8 סניפים מפסידים לאיש העסקים עמיקם בן-צבי, שותף לשעבר ברשת מחסני להב, המתכנן להקים רשת דיסקאונט חדשה. בנוסף, היא מכרה לרמי לוי את הסניף באזור התעשייה הדרומי בנתניה תמורת 2.5 מיליון שקל. לדברי לוי, מגה סגרה בפועל את הסניף כבר לפני 5 חודשים.

"ברבעון השני אנו רואים שיפור בתוצאות החברה לעומת הרבעון הקודם", אמר היום (ה') מנכ"ל מגה, מוטי קרן. לדבריו, "תהליך הסבת הסניפים שהיו בחלקם סגורים למשך מספר חודשים והפסקת פעילות סניפים מפסידים עדיין משפיעים על תוצאות החברה".

מגה מסווגת בדוחות את הפעילות של הסניפים המפסידים (שמספרם אינו ידוע) כ"פעילות מופסקת". המכירות בסניפים אלה צנחו במחצית הראשונה של השנה בכ-30% ל-204 מיליון שקל בלבד. הרווח הגולמי מהם ירד בשיעור נמוך יותר של כ-17% לכ-48 מיליון שקל.

שיעור הרווח הגולמי בסניפים המפסידים דווקא עלה מ-19.8% מהמכירות ל-23.4%, והם הסבו לרשת פסד תפעולי של 19.8 מיליון שקל והפסד נקי של 25 מיליון שקל (מתוכם 10.5 מיליון שקל ברבעון השני). לדברי קרן, "תוצאות מהלך היציאה מסניפים מפסידים יבואו לידי ביטוי ברבעונים הבאים".

מגה מפעילה היום 211 סניפים, לאחר שבמחצית הראשונה של השנה היא סגרה 3 סניפים ופתחה שניים. בנוסף, היא הקטינה חלק מהסניפים בשטח כולל של 9,500 מ"ר. הקטנת שטחי המכירה וההתייעלות, בקיזוז עלייה בהוצאות השקת רשת YOU, הביאו לירידה של 3.2% בהוצאות ההנהלה והכלליות של הרשת במחצית.

ביולי 2014 חנכה מגה מרכז לוגיסטי חדש בקיבוץ אייל שנבנה בשותפות מגה נדל"ן ושותף נוסף. לדברי קרן, המרכז החדש "משפר משמעותית את התהליכים בשרשרת האספקה ברשת".

באוקטובר אשתקד הכריזה מגה על מהלך הוזלת 1,000 מוצרים ברשת השכונתית "מגה בעיר". קרן אומר כי מהלך זה מסייע בהמשך צמיחת הרשת השכונתית, אם כי זו ניצבת כעת בפני אתגר חדש. שופרסל הכריזה לאחרונה על הוזלת מחירים בכל הפורמטים, ולכן גם התחרות שיש למגה בסניפים השכונתיים ובכלל צפויה רק להתחזק.

תוצאות רשתות המזון
 תוצאות רשתות המזון