הדולר התחזק: "חלק מהתמיכה בשקל עשוי לחזור"

הדולר היציג התחזק בכ-0.2% לרמה של 3.568 שקלים והאירו רשם עלייה של 0.24% ל-4.705 שקלים

ין יפני ודולר אמריקני / צילום: רויטרס
ין יפני ודולר אמריקני / צילום: רויטרס

השקל נחלש היום (ו') במסחר מול המטבעות המרכזיים. הדולר היציג התחזק בכ-0.2% לרמה של 3.568 שקלים והאירו רשם עלייה של 0.24% ל-4.705 שקלים.

בתחום המאקרו, באירופה דווח היום שהאינפלציה בגוש האירו ירדה לקצב שנתי של 0.3% באוגוסט, לעומת 0.4% ביולי. הנתון היה בהתאם לציפיות. כעת ממתינים השחקנים בשווקים לראות מה יהיה צעדו הבא של ה-ECB.

ביפן פורסם כי מדד המחירים לצרכן עלה ביולי ב-3.3% (קצב שנתי, מדד ליבה), בהתאם לצפי, אולם נתון הוצאות הצרכנים היה נמוך בהרבה מהתחזיות. התפוקה התעשייתית גדלה ביולי ב-0.2% לעומת צפי לעלייה של 1%.

עוד דווח היום ביפן כי שיעור האבטלה עמד על 3.8% והוצאות משקי הבית צנחו ב-5.9% ביולי לעומת חודש יולי אשתקד.

בארה"ב דווח אתמול כי הכלכלה צמחה ברבעון השני בקצב של 4.2%, בעיקר בשל הגידול בהשקעות עסקיות בבניה. הנתון הראשוני הצביע על צמיחה של 4%. אנליסטים צפו שהנתון הסופי יגיע ל-3.9%. העסקים הגדילו את השקעתם בתשתיות ובניינים ב-9.4% ובציוד ב-10.7%, מעל התחזיות הראשוניות. גם העלייה ביצוא הייתה גבוהה מהצפוי - 10.1%, בעוד הייבוא ירד מעט ל-11%. הוצאות הצרכנים ברבעון נותרו על כנן, עם עלייה שנתית של 2.5%.

כלכלני מחלקת המחקר של בנק אגוד מציינים בסקירתם השבועית כי "כניסת מבצע צוק איתן להפסקת אש נוספת, הפעם כנראה ארוכת טווח, עשויה להחזיר חלק מהתמיכה בשקל, שביום חמישי אכן התחזק קצת".

אולם, הם מציינים שורה של גורמים שדווקא תומכים בהמשך התחזקות הדולר: "אמנם סיום צוק איתן מהווה תמיכה כלשהי לשקל לאחר מהלך הקפיצה של הדולר, אבל עיקר הנתונים כרגע הם של הרחבה מוניטארית בארץ, לעומת חיפוש דרך לצמצום מוניטארי בארה"ב וכן האטה בארץ המתודלקת על ידי גירעון עולה וקיצוצי תקציב או העלאות מסים, לעומת התאוששות מסוימת בארה"ב. כל אלה דווקא עשויים לדחוף את הדולר כלפי מעלה בזמן הקרוב מול השקל. במקביל, החולשה האירופית, הרגישות למשבר באוקראינה והציפייה להרחבה מוניטארית נוספת שם מחזקים את הדולר מול האירו וכשהדולר מתחזק באירופה, הוא נסחר בדרך כלל במגמה דומה גם מול השקל".

בבנק לאומי מציינים כי הפיחות בשער החליפין של השקל מול הדולר שהתרחש במהלך השבועות האחרונים, נובע הן מהתחזקות הדולר בעולם והן מהתפתחויות מקומיות בישראל. בין היתר, יש בכך ביטוי לפערים הצפויים בקצב הצמיחה בין ארה"ב וישראל במחצית השנייה של השנה. לאור זאת, פחתה במידה מסוימת הכדאיות בביצוע גידורים של תנודות שערי החליפין, לחשיפות לחו"ל בתיק ההשקעות.