היערכות משמעותית נגד מתקפת טרור בבריטניה

רמת הכוננות מפני טרור בממלכה המאוחדת הוגברה, מחשש כי ארגוני הטרור מתכננים מתקפה על אדמת בריטניה ■ "האיום הוא ניכר ורציני ולכן על הציבור להיות עירני", הדגישה שרת הפנים

לונדון / צילום: בלומברג
לונדון / צילום: בלומברג

חשש ניכר ממתקפת טרור משמעותית בבריטניה: רמת הכוננות במדינה הועלתה ל"חמורה", צעד אחד לפני רמת הכוננות הגבוהה ביותר - כך הודיעה היום (ו') שרת הפנים הבריטית, תרזה מיי. ההיערכות הנוכחית מעידה על כך שגורמי הביטחון בממלכה מעריכים שמתקפת טרור היא "סבירה מאוד".

מיי הבהירה, עם זאת, כי לא קיים מודיעין על מתקפה מיידית בבריטניה אך האיום הוא "ניכר ורציני" ולכן על הציבור להיות עירני. לדבריה, העלאת רמת הכוננות נעשתה בתגובה לאירועים בעיראק וסוריה, בה לוחמים עשרות בריטים מוסלמים שהצטרפו לארגון הטרור הקיצוני דאעש.

"ארגוני הטרור בעיראק וסוריה זוממים לתקוף את המערב", הוסיפה מיי, "וחלק מתכניות המתקפה כוללות ככל הנראה לוחמים זרים שהגיעו לשם מאירופה ומבריטניה". מדובר באירוע חריג בבריטניה, בה רמת הכוננות עמדה על "משמעותית" (מדרגה אחת מתחת ל"חמורה") במשך שלוש השנים האחרונות.

השרה הדגישה כי "החובה הראשונה והמשמעותית ביותר של הממשלה היא הגנה על העם הבריטי - כבר פעלנו על מנת לשפר את כוחותינו בהתמודדות עם איומי הטרור, ונמשיך בתהליך הזה. על הציבור הבריטי לדעת שנפעל בדרך החזקה ביותר כדי להגן על ביטחון ארצנו". ההחלטה התקבלה בשיתוף פעולה עם המרכז לניתוח ומאבק בטרור. "השיפוט של המרכז נעשה על סמך המודיעין העדכני ביותר וללא תלות בשרים", הוסיפה.

מאות בעלי אזרחות בריטית לוחמים במזרח התיכון

על פי גורמי המודיעין בבריטניה, כ-20 צעירים תושבי המדינה נוסעים בכל חודש למזרח התיכון - ובעיקר לסוריה ועיראק - על מנת להצטרף לדאעש. על פי הערכות שונות, בסוריה ובעיראק לוחמים בימים אלה כ-400-500 בעלי אזרחות בריטית, אם כי על פי הערכות אחרות המספרים בפועל גבוהים בהרבה.

בתחילת השבוע דווח כי פוענחה זהותו של לוחם דאעש הבריטי, שכונה בשם "ג'ון מהג'יהאד". "ג'ון", שתועד בשבוע שעבר כשהוא עורף את ראשון של העיתונאי האמריקני ג'יימס פולי. הלוחם שדיבר במבטא בריטי זוהה על ידי רשויות הביון בבריטניה כצעיר המוסלמי עבדל-מאג'ד עבדל בארי, בן 23 ממערב לונדון שעסק במוזיקה כשהתגורר בבריטניה.

לאחרונה פרסם בארי תמונה בה הוא מחזיק ראש ערוף של אדם שנרצח בידי הארגון הקיצוני. שר החוץ הבריטי פיליפ האמונד כתב ב"סאנדיי טיימס" כי הרוצח של פולי "בוגד בכל מה שהעם הבריטי מאמין בו". לדבריו, "זה מזעזע לחשוב שמבצע המעשה הנתעב גדל בבריטניה - הוא אולי נושא את הדרכון שלנו אבל לא שותף לערכינו".

"המוות של העיתונאי פולי הוא תזכורת לכולנו שהאסלאם הקיצוני בעיראק וסוריה לא רק גורם לסבל עצום במדינות אלו, אלא מהווה איום אידיאולוגי ברברי על ארצנו", הוסיף האמונד, שהזהיר כי אם הארגון הקיצוני לא ייעצור "הוא יחפש לפגוע בנו על אדמת בריטניה".