נתניהו נשאל אם יעלה מסים - והצליח שוב להתחמק בגדול

אושרת קוטלר: "אדוני רה"מ, יהיו העלאות מסים - כן או לא"; נתניהו: "בואי נשמור משהו לפעם הבאה"

בנימין נתניהו / צלם: רויטרס
בנימין נתניהו / צלם: רויטרס

האם רה"מ בנימין נתניהו בדרך להעלות מסים בשנה הבאה, בניגוד גמור לעמדתו של שר האוצר יאיר לפיד? אם לשפוט לפי ההתחמקות שלו לשאלה זו בראיון לערוץ 10 ששודר אמש, התשובה היא כן.

אתמול בערב בתוכנית "המגזין" עם אושרת קוטלר בערוץ 10 שודר ראיון עם נתניהו. תחילה קבלה קוטלר על האופן בו העניק נתניהו את הראיון הטלוויזיוני: רה"מ העניק 10 דקות בלבד לכל ערוץ טלוויזיה (3 ראיונות ניתנו ל-3 ערוצי הטלוויזיה בישראל), בסמוך לכניסת השבת. נוהל זה, היא אמרה, מקובל בלשכת נתניהו ומאפשר לו לשלוט במסרים שהוא רוצה להעביר לציבור מבלי לנהל ראיון מעמיק עם שאלות קשות ונוקבות.

קוטלר בחרה להתמקד בזמן הקצר שהוקצב לה באופק המדיני, לאחר שנתניהו הבטיח לאחרונה להציג "אופק מדיני חדש למדינת ישראל". דברים חדשים לא נאמרו שם, לנתניהו לא הייתה שום בשורה או רמז דק באשר לאותו אופק מדיני חדש.

בסוף הראיון שאלה אותו קוטלר האם יהיו העלאות מסים בתקציב 2015 על מנת לממן את התוספת שדורשת מערכת הביטחון. כידוע, לפיד מתנגד להעלאת מסים ואילו נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג תומכת. גם מנכ"לית האוצר יעל אנדורן אמרה ל"גלובס" שאין צורך להעלות מסים. נתניהו נמנע מלומר זאת בגלוי, אך ההתחמקות שלו מהשאלה מעידה יותר מכל מה דעתו.

"אני אגיד לך, צריך לאזן פה בין שני צרכנים מאוד חיוניים - הביטחון והכלכלה. אמרתי כבר בעבר שהחיים קודמים לאיכות החיים", אמר נתניהו. קוטלר, שכנראה הבינה בשלב זה כי נתניהו לא מתכוון לענות על השאלה, קטעה אותו וביקשה תשובה חדה: "יהיו העלאות מסים בשנה הבאה - כן או לא?".

נתניהו, שמנהל את כלכלת ישראל באופן כמעט רציף משנת 2003, ניסה לגלגל את תפוח האדמה הלוהט לעברו של לפיד ואמר: "את זה צריך לשאול בחדר השני". קוטלר השיבה: "אז אתה נותן לשר האוצר לספוג את כל האש ואתה יוצא מה?". נתניהו אמר: "לא, תאמיני לי אני ספגתי מספיק אש בתקופה האחרונה וזה לא מרתיע אותי".

קוטלר התעקשה: "אז יהיו העלאות מסים או לא?". נתניהו ענה: "בואי נשמור משהו לפעם הבאה".

רה"מ התכוון בתשובתו לראיון הבא, שלא ידוע מתי הוא יהיה, וסביר שיימשך גם 10 דקות בלבד. על השאלה עצמה הוא לא ענה.