השגריר הפלסטיני באו"ם: סיימו הכיבוש או שנפנה להאג

שגריר הרשות באו"ם משרטט את האסטרטגיה הפלסטינית: בנאומו בעצרת הכללית, בעוד כמה שבועות, ייקרא עבאס לדד-ליין לסיום הכיבוש ■ אם הדרישה תידחה, הרשות תתחיל לתפקד כמדינה עצמאית ע"י הצטרפות לכל סוכנויות או"ם והאמנות

אבו מאזן / צלם: רויטרס
אבו מאזן / צלם: רויטרס

השגריר הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור, אמר אתמול (שבת), כי נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, יקרא בנאומו בעצרת הכללית, בעוד כמה שבועות, להציב תאריך יעד לסיום הכיבוש הישראלי של הגדה המערבית. אם הדרישה תידחה והפלסטינים מאמינים שאכן כך יהיה תתחיל הרשות לתפקד כמדינה עצמאית לכל דבר ע"י הצטרפות לכל סוכנויות או"ם, לרבות בית-הדין הבינלאומי בהאג, ולכל האמנות הבינלאומיות שיזם הארגון.

הפלסטינים הדליפו מידע על הדרישה המתוכננת של עבאס כבר בשבוע שעבר, אך שגרירם באו"ם שרטט תמונה מפורטת של מה ש וא כינה האסטרטגיה הפלסטינית לקידום חד-צדדי של פתרון שתי מדינות לשני עמים, לרבות ניצול או"ם לשידרוג מעמדה של הרשות, בשיחה עם קבוצה מצומצמת של כתבים, ובכללם כתב "ניו יורק טיימס".

ה"טיימס" מציין, כי עבאס מקווה שהתפקיד שמילא בהשגת הסכם הפסקת אש במלחמת 50 הימים בעזה יחזק את מעמדו וינסוך חיים חדשים במאמציו לקדם את המו"מ עם ישראל להקמת מדינה פלסטינית. אם הקריאה לדדליין לא תתממש, ינסה עבאס להפוך את הרשות למדינה עצמאית על כתפי או"ם, ללא הסכמה של ישראל.

הצעד המזיק ביותר, מבחינת ישראל, שיכולה הרשות הפלסטינית לעשות הוא הצטרפות לבית-הדין הפלילי הבינלאומי שמושבו בהאג, צעד שעלול לסלול את הדרך להגשת תביעה נגד ישראל על פעולותיה ככוח כובש, מציין העיתון. אולם צעד כזה עלול לחשוף את חמאס, שנחשב ארגון טרור בארה"ב ובמדינות רבות אחרות, לתביעה בבית-הדין בגין מאמצים לפגוע באוכלוסיה אזרחית בישראל באמצעות שיגורי רקטות.

"אנו רוצים תאריך יעד לסיום הכיבוש; זה הרעיון החדש", אמר השגריר מנסור. "(עבאס) יודע שהאמריקאים אינם פתוחים לקבל את הרעיון. היה מצויין לו הם היו מסכימים, אך עבאס אינו עומד לוותר על הרעיון (גם אם הוא יידחה) והוא אומר, 'אם לא, אתם מאלצים אותי לחפש אופציות אחרות".

מנסור אמר, כי פלסטין תוכל לתפקד כמדינה עצמאית בדרכים רבות, "באמצעות הצטרפות לכל אותן סוכנויות, לכל אותן אמנות ובריתות וועדות, גם באמצעות הצטרפות לכל ארגון בחזית המשפטית, לרבות בה"ד בהאג.

"אם תסרבו להכיר עובדה (שפלסטין היא מדינה עצמאית), אנו ניתן לעובדה זו לחלחל לתוככם יותר ויותר עד שתתעוררו יום אחד ותקבלו את המציאות", אמר השגריר הפלסטיני. ישראל וארה"ב התנגדו מאז ומתמיד לכל מאמץ פלסטיני חד-צדדי להשגת מדינה עצמאית.

מנסור אמר עוד, כי ישראל עשתה ויתורים משמעותיים במו"מ בקהיר על הפסקת האש בעזה, ובמיוחד השמטת הדרישה לפירוז הרצועה כתנאי להפסקת האש. הוא הדגיש, כי מועצת הביטחון צריכה לאמץ בדחיפות החלטה שתאשש את הפסקת האש בעזה.