הישראלים רוצים מחשבי MacBook - מדוע הם לא קונים?

מחשבי ה-MacBook של אפל אטרקטיביים במיוחד בעיני הצרכן הישראלי, על פי סקר "כלים שלובים" - אולם בפועל, מחזיק המותג רק 2% מנתח השוק של מחשבים ניידים ■ מנכ"לית אפל בישראל איילת צרפתי רוזן: "ישראל היא מדינת מיקרוסופט"

המחשבים הניידים של אפל, המקבוקים, נחשבו תמיד הלפטופים הסקסיים בשוק. מדובר במוצרים דקים, כסופים עם חומרה חזקה ובעיקר כאלו שמגיעים עם הלוגו הנחשק של אפל. בסקר שערך מכון "כלים שלובים מחקרים בע"מ" (בהזמנת איי דיגיטל), נמצא ש-41% מהמשיבים היו רוצים לקנות מחשב מק, בעוד שבפער משמעותי מתחת נמצאת Dell עם 23%, חברת HP קרובה אליה עם 21%, הרבה מתחת נמצאת אסוס עם 7.4% וקצת מתחת חברת לנובו עם 7.2%.

אחת הסיבות למידת האטרקטיביות עליה מצהירים הנסקרים היא התפיסה של הצרכנים שמדובר במוצר מתקדם טכנולוגית. 49% מהמשיבים לסקר חשבו כך על אפל, בעוד ש-Dell נמצאת הרחק מאחור עם 28%, חברת HP עם 24%, אסוס עם 13%, לנובו עם 12% ו-25% לא ידעו מה ההבדל בין המותגים.

המקבוקים אמנם נחשקים במיוחד בקרב הישראלים, אולם נראה שלפחות רובם המוחלט מעדיף בפועל לקנות לפטופים עם מערכת הפעלה חלונות מבית מיקרוסופט. 20% מהמשיבים מחזיקים לפטופ של Dell, אצל 14% מהצרכנים יש HP, משתמשי לנובו הם 13%, אסוס מדורגת במקום הרביעי עם 9%, 7% מהמשיבים לא ידעו כלל לנקוב בשם המותג שברשותם, 6% עם טושיבה, 5% עם לפטופי סמסונג (שכבר הפסיקו את מכירתם בארץ), 4% עם אייסר ורק 2% - אחוז זניח למדי - לסוני ולמק. המספר הזעום של משתמשי מק בארץ מוכיח כי הישראלים אולי רוצים מק, אבל בסוף קונים משהו אחר.

אחוז המשתמשים במכשירי אפל מתוך הסקר גבוה מאוד: 43%, כאשר ל-36% יש אייפון, 14% מחזיקים אייפד ושוב רק 2% הם בעלי מקבוק - נתוך נמוך מאוד. המודעות למוצרי אפל היא גבוהה, 35% מהמשיבים ציינו באופן ספונטני (בלתי נעזר) את אפל כמותג מחשב נייד אותו הם מכירים. מצד שני, אפל נמצאת הרחק מאחורי חברת Dell עם 56% מהמשיבים, 49% ציינו את HP ו-45% את לנובו. אסוס נמצאת במקום קצת נמוך יותר עם 32% וטושיבה עם 23%. מספר המשיבים שציינו שהתנסו בשימוש במקבוק גבוה גם הוא, 82%, כאשר HP היא המובילה עם 95% ו-Dell עם 93%.

בשאלה אחרת שהתייחסה לנושא איכות הלפטופים, ציינו 43% שמק הוא מחשב איכותי, Dell עם 33%, חברת HP עם 29%, לנובו עם 15% ואסוס אחרונה עם 13%.

חריגה מהתקציב

לא קשה לנחש מניין נובע הפער הגדול בין רצוי למצוי: מחשבי מק יקרים מאוד, במיוחד בישראל. השאלה שהתייחסה לנושא המחיר מסבירה למה הצרכנים לא קונים את הלפטופ של אפל, כאשר רק 18% סבורים שהמקבוקים נותנים תמורה טובה למחיר שלהם. Dell לעומת זאת דורגה במקום הראשון עם 32%, בחברת HP המספר ירד ל-28%, לנובו עם 19% ואסוס עם 18%.

אפשר גם לראות שרוב הצרכנים (39%) קונים לפטופים במחירים הנעים בין 2,000 ל-3,000 שקל, 25% משלמים 3,000 עד 4,000 שקל ו-11% משלמים 4,000 עד 5,000 שקל - מה שמסביר למה רוב הצרכנים לא קונים מחשבי מק, כי הם פשוט יקרים מדי לתקציב שלהם: רק לשם דוגמה, מחיר מקבוק אייר עם מסך 11 אינץ' (לא בטכנולוגיית המסך רטינה) עולה היום ברשת איי דיגיטל 4,700 שקל, דגם עם מסך 13 אינץ' עולה 6,300 שקל. מחשב מקבוק פרו עם מסך 13 אינץ' מתחיל רק מ-5,400 שקל. לקוח שרוצה לקנות היום מחשב עם מערכת ההפעלה חלונות, יכול למצוא מוצר עם מסך 13 אינץ' וחומרה לא רעה בכלל ב-3,000 שקל.

השאלה הנשאלת היא האם בעתיד יהיה המצב שונה: חוסר ההצלחה של איי דיגיטל לתפוס נתח שוק מכובד יותר עם מחשבי המק, במיוחד בתקופה שבה יש יותר צרכנים שלא רוצים לפטופ עם חלונות בגרסה 8, הביא בין השאר את חברת אפל לפתוח נציגות רשמית בישראל - אשר תעזור ליבואניות המקומיות של מכשירי האייפון והמק להגביר את המכירות. הנציגות תערוך קמפיינים שיווקים, תקיים משא ומתן עם החברה על מחירים ותנהל קשר ישיר וטוב יותר בין ישראל למטה החברה בלונדון וקופרטינו.

מבצעים: עניין של תזמון

מבחינת הישראלים, ההזדמנות העיקרית לרכוש מקבוק היא בעיקר בתקופת החזרה ללימודים ולאוניברסיטאות, אז מציעה היבואנית איי דיגיטל מבצעים ברשת שלה רק עבור סטודנטים. החל מה-1 בספטמבר ועד ה-14 בנובמבר, יכולים סטודנטים, אנשי סגל אקדמי ומורים בישראל לרכוש מחשבי מק ב-15% הנחה. איי דיגיטל גם מציעה באופן קבוע מחירים ללא מע"מ באילת, כך שלסטודנט שרוכש את המק באותה תקופה באילת המחיר משתלם יחסית.

"ישראל היא מדינת מיקרוסופט"

בעקבות ממצאי הסקר ניסינו להבין עם מנכ"לית אפל בישראל, איילת צרפתי רוזן, שנכנסה לתפקיד לפני כשנה, איך היא מתכוונת לשפר את מצב מכירות המקבוקים בישראל.

- אם כל כך הרבה אנשים רוצים מק, למה הם לא קונים אותו?

"זה מוצר שנמצא בטופ בתחום המחשבים, לא רק בארץ אלא גם בחו"ל. היום אפל משחקת רק בעולם מחשבי הפרימיום בניגוד ליצרניות אחרות שמשחקות בכמה רמות מחירים. עדיין יש בארץ פוטנציאל גבוה יותר ממה שבפועל אנשים רוכשים את המוצרים.

"הסיבה לכך היא היסטורית: מדינת ישראל היא מדינת מיקרוסופט. אני עובדת מול קהל שהתרגל מינקותו לעבוד עם מחשבים מבוססי מערכת ההפעלה של מיקרוסופט. עובדה שאנשים רוצים לקנות מק, למרות שהתרגלו למיקרוסופט. יש לנו עוד הרבה עבודה בנושא. דבר נוסף שיש להתמודד איתו, הוא ששנים לא נעשתה פה פעילות שיווקית כי אפל לא רואה את ישראל כמשמעותית עבורה".

- מה המשמעות של פתיחת נציגות אפל בארץ?

"הפתיחה בהחלט תשפיע על כמות ההשקעה פה. גם כאיי דיגיטל אנחנו בהחלט הולכים לעשות עבודה שיווקית. הסנונית הראשונה היא במבצע החזרה ללימודים. בעבר ההצעה השיווקית הייתה מינורית, ועכשיו היא הרבה יותר אטרקטיבית. כמעט שלא הייתה בעבר פעילות שיווקית סביב זה. אנחנו נעשה עבודה שיווקית מול סטודנטים, נצא בקמפיין ברדיו ואנחנו נמצאים בקמפוסים. זה חלק מהנגשה שאנחנו עושים למקבוקים - וזה הרבה יותר מהעבודה השיווקית. במהלך השנה וגם ב-2015, נראה פעילויות שיווקיות סביב המק, גם בפנייה לקהל הרחב ולא רק לסטודנטים".

- נתח השוק שלכם עומד על 2%: לאיזה נתח שוק את רוצה להגיע בטווח של שנה-שנתיים?

"אני רוצה לגדול ב-50%. אנחנו רואים גידולים מחודש לחודש במכירות ואפשר לראות שעדיין 41% אומרים שהם רוצים מק, אז יש לאן לגדול".

- מה את הולכת לעשות עם רמת המחירים הגבוהה של המקבוקים?

"אנחנו רואים כבר עכשיו הורדת מחירים. היום מחיר התחלתי לאיי מק 13 אינץ' עומד על 5,900 שקל, כאשר לפני כן הוא עלה 7,100 שקל, מקבוק אייר 11 אינץ' עומד על 5,200 שקל במקום 5,900 שקל. הסיבה להורדת המחירים היא מהלכים של אפל".