אפל תשתף פעולה עם חברות אשראי בפיתוח ארנק אלקטרוני

אפל מתכננת להפוך את הדגם הבא של האייפון לארנק מובייל ■ תפעל בשיתוף עם ויזה, מאסטרקארד ואמריקן אקספרס: "פוטנציאל עצום"

טים קוק / צלם:בלומברג
טים קוק / צלם:בלומברג

חברת אפל מתכננת להפוך את הדגם הבא של האייפון לארנק מובייל, באמצעות שיתופי-פעולה עם רשתות תשלומים גדולות, בנקים וקמעונאים, כך על-פי אדם המקורב לנושא.

ההסכם כולל את חברת ויזה, מאסטרקארד ואמריקן אקספרס, וייחשף ב-9 בספטמבר לצד הדגם החדש של האייפון, כך אמר אותו מקור, שביקש לשמור על עילום שם.

האייפון החדש יקל על ביצוע תשלומים באמצעות מכשירים ניידים, כולל - לראשונה - שבב לתקשורת טווח אפס, כך מסר אותו אדם. אותו פיתוח, לצד Touch ID (קורא המזהה טביעות אצבע), שנכלל בדגם האחרון של האייפון, יאפשרו לצרכנים לשלם בביטחה תמורת פריטים בחנות באמצעות מגע אצבע.

"התעשייה הולכת בעקבות אפל"

על אף שחברות כמו גוגל השקיעו ביצירת דרכים לבצע תשלומים באמצעות טלפונים בחנויות של ממש, קמעונאים אמריקאים לא מיהרו לאמץ את הטכנולוגיה, ועל-ידי כך הגבילו את השימוש בה עבור קונים, כך אומר בן באג'ארין, אנליסט בחברת Creative Strategies מהעיר סן חוזה שבקליפורניה. לדבריו, הדבר עשוי להשתנות כאשר אפל תיכנס לשוק מכיוון שמכשירי האייפון מחזיקים בנתח השוק הגדול ביותר בארה"ב.

"בין אם זה מוצא חן בעיניך או לא, אפל מובילה רבים מהסטנדרטים בתעשייה", כך אמר באג'ארין בראיון, "הם מניעים את השווקים האלה. כשהם עושים משהו, דומה שהתעשייה הולכת בעקבותיהם".

טרודי מולר, דוברת מטעם אפל, סירבה להגיב, כמו גם ג'ים איסוקסון, דובר מטעם חברת מאסטרקרד, ומייק אוניל, דובר של אמריקן אקספרס. נציגים של ויזה לא השיבו באופן מיידי לבקשה לתגובה.

מבחינתה של אפל, המניע ליצירת ארנק המובייל הוא לשמור על משתמשים בתוך האקוסיסטם שלה, ועל-ידי כך להגביר את הנאמנות למותג ואת הדרישה למוצרי החברה, כך אמר באג'ארין.

לדברי באג'ארין, "מדובר על שימור לקוחות, פיתרון ותוספת של תכונות שישמרו על בסיס הלקוחות ועל הנאמנות שלהם למותג".

מניע נוסף למהלך של אפל הוא הגדלת ההכנסות מכ-800 מיליון חשבונות iTunes שכבר נוצרו, הכוללים מידע לצורך ביצוע תשלומים, כך אומר ריצ'רד קרון, מנכ"ל חברת Crone Consulting, המייעצת לקמעונאים ובנקים לגבי פתרונות תשלום באמצעות מכשירים ניידים.

עד כה, שימשו החשבונות ב-iTunes ב"מרקטפלייס" של אפל, שהוא קטן בהשוואה לשוק הקמעונאות עצום המימדים, כך אמר קרון. אם ארנק המובייל של אפל יצליח, הדבר יוכל לפתוח אפשרויות חדשות כמו פלטפורמת שיווק, וזאת על-ידי יצירת הכנסות מפרסום עבור מותגים צרכניים המעוניינים להגיע לקונים שנמצאים בחנויות. החברה של קרון מעריכה כי אם משתמשים ישתמשו באפליקציית ארנק המובייל לעתים קרובות, הדבר יוכל לייצר לאפל הכנסות מפרסום בהיקף של כ-300 דולר בממוצע למשתמש.

לדברי קרון, הצלחתה של אפל תהיה תלויה במידה רבה בתעשיית הקמעונאות, שמאסה במסירת נתונים הנאספים בעת ביצוע עסקה לצד שלישי. קבוצה של רשתות, לרבות וול-מארט, הקימה בשנת 2012 חברה לצורך הקמת מערכת תשלומים במובייל, שטרם השיקה מוצרים כלשהם.

"יש פוטנציאל עצום לאפל, יש לה כאן הזדמנות שתגדיר מחדש את השוק", כך אמר קרון. אולם הוא הוסיף, כי יש דברים רבים בתעשיית התשלומים שהופכים את מה שאפל הצליחה לעשות עם אמנים ועם הולייווד ב-iTunes למשחק ילדים".

איך ייראה הארנק הדיגיטלי האידיאלי
 איך ייראה הארנק הדיגיטלי האידיאלי