מזרחי טפחות מתכנן לגייס בשבוע הבא 2 מיליארד שקל בחוב

סך גיוסי האג"ח של הבנק בשנה האחרונה כבר מגיעים ליותר מ-6 מיליארד שקל ■ שאר הבנקים דווקא הפסיקו לגייס בשוק ההון

אלדד פרשר / צילום: תמר מצפי
אלדד פרשר / צילום: תמר מצפי

בנק מזרחי טפחות מסתער שוב על שוק האג"ח. הבנק, בניהולו של אלדד פרשר, מתכנן לגייס בשוק ההון חוב בהיקף של כ-2 מיליארד שקל בשבוע הבא. הבנק יגייס סדרה חדשה של אג"ח שתהיה צמודת מדד. הריבית עדיין לא ידועה, ותיקבע בעת ההנפקה. המח"מ של האג"ח יהיה 3.9 שנים, והיא תיפרע ב-7 תשלומים שווים בשנים 2015-2021. את ההנפקה תוביל חברת החיתום רוסאריו קפיטל, שמזרחי טפחות היא גם בעלת מניות בה.

גיוס זה הוא הגיוס הרביעי שמבצעים בבנק בתוך שנה (בספטמבר אשתקד גויסו 1.5 מיליארד שקל, בינואר האחרון 1.6 מיליארד שקל ובמאי 1.2 מיליארד שקל), כך שבהנחה שגיוס זה יושלם כמתוכנן, ישלים הבנק גיוס בסכום גבוה של 6.3 מיליארד בתוך שנה.

למרות שהבנק מגייס סכומים גדולים, הוא הצליח להשלים בקלות את הגיוסים הקודמים, ובריבית נמוכה, וסיכוי סביר שכך יקרה גם הפעם. יש כמה סיבות לכך: ראשית, שוק ההון נמצא בגאות בתחום האג"ח הקונצרניות. המשקיעים המוסדיים צמאים להנפקות אג"ח, וזאת על רקע היעדר אלטרנטיבות בשל הריבית הנמוכה. בשוק צמאים במיוחד להנפקות של חברות בדירוג גבוה, כמו מזרחי טפחות שנהנה מדירוג שלAA פלוס מחברת S&P מעלות.

יש סיבה נוספת לכך שהבנק נהנה מביקושים גבוהים בהנפקותיו. מזרחי טפחות הוא הבנק היחיד שמגייס חוב בשוק ההון בשנה האחרונה, מה שמגדיל גם כן את הפופולריות של גיוסי החוב שלו. בעבר היוו הבנקים חלק מרכזי משוק האג"ח הקונצרניות, ואולם חלקם הולך וקטן, וכיום הוא מהווה פחות משליש מהשוק.

הסיבה לכך היא שבכללי באזל 3 (תקני בנקאות עולמיים, שנכנסו לתוקפם בישראל בתחילת השנה), נמצאה גם הוראה שלפיה מכשיר ההון המשני (המכשיר המקביל לאג"ח בבנקים) יכלול מנגנון שיאפשר המרה אוטומטית למניות הבנק אם הבנק ייקלע למשבר נזילות.

נכון להיום, רשות ני"ע עדיין לא מאפשרת לבנקים להנפיק מכשירים כאלה בבורסה, ולכן הבנקים אינם מבצעים גיוסים בשוק ההון של המכשירים הישנים, אלא מעדיפים לחכות לכניסת המכשירים החדשים.

התוצאה היא שבעוד אג"ח הבנקים הולכות ונפרעות בהדרגה בשוק, לא מגויס במקומן חוב חדש. כתוצאה מכך, בכל הבנקים חלה ירידה בשנה האחרונה בהיקף החוב בשוק ההון (אג"ח, כתבי התחייבות נדחים ושטרי התחייבות). הירידה בכל בנק עומדת על 5-15% בין יוני 2013 ליוני 2014.

לעומת זאת, מזרחי טפחות חריג, ולא רק שלא הפסיק לגייס, אלא הוא אף הגביר את קצה הגיוס. בתוך שנה צמח סעיף החוב של הבנק בכמעט 30% לכ-19 מיליארד שקל.

מדוע מזרחי טפחות שונה משאר הבנקים? ראשית, בניגוד לרוב הבנקים, תיק האשראי של הבנק נמצא במגמת צמיחה. נכון לסוף יוני האחרון הוא עמד על כ-143 מיליארד שקל, עלייה של כ-8% תוך 12 חודשים. מנוע הצמיחה של הבנק הוא המשכנתאות, תחום הנמצא בגאות. כמו כן בשל שינויים רגולטוריים, כגון הפחתת השימוש בפיקדונות של מוסדיים כמקור למתן אשראי, צריך הבנק לגוון את צד המקורות שלו במאזן, בין היתר באמצעות גיוס של פיקדונות קמעוניים וכן באמצעות גיוס אג"ח.

היקף החוב של הבנקים
 היקף החוב של הבנקים