למה כדאי לשקול השקעה בחברת האחזקות צור שמיר?

אקסלנס: ניתן לרכוש את החברות התפעוליות הציבוריות בקבוצה ללא חשיפה ישירה לצור שמיר; עם זאת, בשנים האחרונות נהנו המשקיעים בצור מהדיסקאונט המובנה בחברת אחזקות

בניין צור שמיר בת"א / צילום: תמר מצפי
בניין צור שמיר בת"א / צילום: תמר מצפי

קבוצת צור כוללת מבנה של חברות ציבוריות ופרטיות, בראשן החברה הציבורית "צור שמיר אחזקות". צור שמיר הינה חברת אחזקות הפועלת בשלושה תחומי פעילות עיקריים, באמצעות אחזקה ישירה בחברות הציבוריות "ביטוח ישיר השקעות פיננסיות" (76.7%) ו"אדגר השקעות ופיתוח" (11.2%). החברה נמצאת בשליטת משפחת שנידמן, ונסחרת בשווי של כ-450 מיליון שקל, והיא משתייכת למדד היתר 50.

בתחום הנדל"ן המניב פועלת צור שמיר באמצעות "אדגר", המחזיקה נכסים מניבים במדינות דוגמת קנדה, ישראל ופולין, בהיקף משוער של כ-270 אלף מ"ר ובשווי של כ-2.7 מיליארד שקל (כפי שמדווח במאיה). אדגר נהנתה בשלוש השנים האחרונות מעלייה בשיעורי התפוסה, מגידול מתון בהכנסות ומעליית ערך מצטברת של כ-340 מיליון שקל, וכיום היא נסחרת בשווי של כ-600 מיליון שקל, מתחת להונה העצמי.

בתחום הביטוח, פועלת צור שמיר באמצעות "איי.די.איי חברה לביטוח", שהונפקה בבורסה לפני כשנה ומאז הניבה תשואה של מעל 60% למשקיעים. חברת הביטוח פועלת בשיטת השיווק הישיר, ללא סוכנים, ולמרות היותה קטנה משמעותית ממתחרותיה בישראל, היא זו שמייצרת את הרווחיות הגבוהה בענף (מעל 30% תשואה להון). בהתאם, איי.די.איי ביטוח נסחרת במכפיל 3.7 ביחס להונה העצמי (שווי שוק של 1.7 מיליארד שקל), והיא אחת החברות שהניבו את התשואה הגבוהה השנה מבין מניות ת"א 100. חברת הביטוח מציגה שיפור עקבי בדוחות הכספיים, כאשר מאפיין מרכזי של פעילותה הוא רווחיות ביטוחית גבוהה ותלות קטנה יותר במצב שוק ההון בישראל וברווחים הנגזרים ממנו.

ייתכן מהלך למחיקת האחזקה העיקרית

צור מחזיקה גם ב"מימון ישיר (ליסינג)" הפרטית, העוסקת בעיקר במתן הלוואות לפרטיים לשם רכישת רכב ולצרכים נוספים. הכנסות מימון ישיר זינקו במהלך השנה החולפת הודות לשת"פ עם בנק לאומי, באמצעות מכירת תיק הלוואות. הבנק נכנס במהלך 2013 להשקעה במימון ישיר (20%) לפי שווי של 150 מיליון שקל. עוד מחזיקה בה קרן באטרי (20%).

בעוד שצור אינה מושכת דמי ניהול מהחברות הבנות ואין לה נכסים עודפים, מקורות התזרים שלה נובעים מדיבידנדים שוטפים וגבוהים מביטוח ישיר (מעל 7% תשואה) ומאדגר. בשנת 2013 משכה צור רווחים בהיקף של כ-40 מיליון שקל.

עיקר השווי של צור שמיר נגזר במישרין מאחזקתה העיקרית - ביטוח ישיר, וזו תלויה בתוצאות החברות שבתחתית הפירמידה. להערכתנו, לאור המלצות ועדת הריכוזיות, יתכן מהלך בקבוצה למחיקת החברה הבת ביטוח ישיר מהמסחר. זאת, לאחר שבפברואר השנה הושלמה הצעת רכש חלקית בלבד, ומתוך מטרה להשטיח את הפירמידה לשתי שכבות בלבד. מכיוון שהצעת הרכש נעשתה באופן של החלפת מניות של החברות בקבוצה, הסנטימנט המסחרי במניות הללו הציף ערך גם לבעלי המניות של צור שמיר. בבחינה של שנה אחורה, הניבה צור תשואה של 28% לעומת מדד היתר 50, שהניב תשואה אפסית.

לסיכום, להערכתנו ניתן לרכוש את החברות התפעוליות הציבוריות בקבוצה ללא חשיפה ישירה לצור שמיר. עם זאת, בשנים האחרונות נהנו המשקיעים בצור מהדיסקאונט המובנה בחברת אחזקות, ואף מאפקט המנוף שפעל באופן חיובי כאשר חלה עליית שווי בחברות הקבוצה. בד בבד, לאור חלוקת דיבידנדים וביצועים חיוביים בחברות בקבוצה, ניתן לבחון בחיוב השקעה בצור בתיק ההשקעות.

*** הכותבים הם מנכ"ל באקסלנס נשואה ומנהל השקעות תחום מניות בקבוצה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסים המוזכרים בכתבה

מבנה האחזקות של קבוצת צור שמיר
 מבנה האחזקות של קבוצת צור שמיר