ארה"ב מגנה שוב הכרזת שטחים בגדה כ"אדמות מדינה"

דוברת הסטייט דיפרטמנט: "אנו מודאגים עמוקות גם מדיווחים על התנחלות חדשה" ■ "צעדים אלה מנוגדים למטרתה המוצהרת של ישראל לנהל מו"מ עם הפלסטינים על הסדר קבע"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

בפעם השניה בתוך שלושה ימים גינתה ארה"ב הכרזת כ-3,800 דונם בגדה המערבית כ"אדמת מדינה" והביעה דאגה מהכוונה להקים התנחלות בשטח זה.

"אנו מודאגים עמוקות מההכרזה על שטח גדול (בגדה) כ'אדמת מדינה', שטח שישמש להרחבתה של בניית התנחלויות", אמרה דוברת משרד החוץ האמריקאי, ג'ן סאקי, בהצהרה בכתב. "הבהרנו זה מכבר את התנגדותנו להמשך פעילות ההתנחלויות. אנו קוראים לממשלת לישראל לבטל את ההחלטה".

"אנו מודאגים גם מדיווחים על התנחלות חדשה ופעולות בניה במזרח ירושלים, לרבות באזור הרגיש של גבעת המטוס, או שהודעה על תכנון פעולות כאלה צפויה להתפרסם בכל עת", נאמר בהצהרת הדוברת.

"צעדים אלה מנוגדים למטרתה המוצהרת של ישראל לנהל עם הפלסטינים מו"מ על הסדר קבע, ואם ישראל תמשיך במהלך המתוכנן, זה יהיה מסר מדאיג מאוד", נאמר עוד בהצהרה. "אנו מוסיפים להדגיש באזני שני הצדדים את התנגדותנו החזקה לצעדים חד-צדדיים כלשהם, שעלולים לפגוע בסיכוי לפיתרון של שתי מדינות, שיושג באמצעות במו"מ".

הסטייט דיפרטמנט טרח לפרסם הודעת גינוי על הכרזת השטח כ"אדמת מדינה" כבר ביום א', בעיצומו של סוף השבוע הארוך של לייבור דיי, שבו וושינגטון משותקת כמעט לחלוטין. הדבר מעיד על החשיבות שמייחס ממשל אובמה לבעיית ההתנחלויות.

מדובר בקרקעות של חמישה כפרים פלסטיניים באזור בית-לחם, שהממשלה החליטה להכריז עליהן כעל "אדמת מדינה" בתגובה על רציחת הנערים נפתלי פרנקל, אייל יפרח וגיל-עד שער ע"י טרוריסטים של חמאס, ביוני. שטחים אלה ייצרו רצף טריטוריאלי בין הקו הירוק לבין ביתר עילית וכפר ציון.