נעילה חיובית בבורסה; רציו טיפסה 4%, אפריקה 5.7%

מדד המעו"ף קבע שיא תוך יומי חדש ■ עליות באירופה ובוול סטריט בעקבות הדיווח על הבנות להסכם הפסקת אש באוקראינה ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל

חדר מסחר / צילום: שמעון בלול  מבעד לעדשה
חדר מסחר / צילום: שמעון בלול מבעד לעדשה

המסחר בבורסה בת"א נחתם היום (ד') בעליות שערים, על רקע עליות בבורסות ברחבי העולם. הבוקר דווח על הבנות להסכם הפסקת אש בין רוסיה לאוקראינה, מה שמחזק את העליות ומדד המעו"ף טיפס במהלך המסחר לשיא תוך יומי חדש ברמה של כ-1426 נקודות. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל.

נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו הודיע כי שוחח הבוקר עם עמיתו הרוסי ולדימיר פוטין, וכי השניים סיכמו על הפסקת אש קבועה במזרח אוקראינה. הבדלנים הפרו-רוסים, הנלחמים במזרח המדינה, טרם הגיבו להודעה. לשכותיהם של שתי הנשיאים הודיעו כי על "הבנות הדדיות לסיום מהיר ככל האפשר של שפיכות הדמים". ההכרזה מגיעה שעות ספורות אחרי שנשיא ארה"ב ברק אובמה נחת באסטוניה, לדיונים עם ראשי המדינות הבלטיות באיום הפלישה הרוסית לאוקראינה. אובמה ימשיך מאסטוניה לוויילס לוועידת ראשי נאט"ו.

דניאל רפופורט, מנהל דסק מניות ונגזרים בלאומי שוקי הון, אמר היום כי "יש תחושה שהמשקיעים חזרו מחופשת הקיץ, ועליות השערים נרשמות במחזור מסחר יפה ביחס למחזורים שנרשמו פה בחודש אוגוסט. ראינו את המשקיעים המקומיים בתקופה של אתנחתא, ועכשיו הם קצת חוזרים לשוק. אפשר לראות גם התגברות של התעניינות וקניות מצד המשקיעים הזרים, ופעילות בניירות שבהם הם פועלים, דוגמת כיל. המשקיעים הזרים גם התעודדו מתמיכת הבורסה בשינוי ימי המסחר".

לדברי רפופורט, "הבורסות המרכזיות בעולם במגמת עלייה וגם אנחנו, אבל צריך לזכור שבחודשים האחרונים לא הייתה קורלציה גבוהה מדי בין השוק המקומי לעולם. גם כשהמגמה בעולם הייתה חיובית, לפני מבצע "צוק איתן", אצלנו הייתה חולשה מקומית, והשוק פה הפגין יציבות בתקופה שבה הבורסות בעולם תיקנו קצת למטה. לכן, כמובן שהידיעות על הבנות בין רוסיה לאוקראינה תורמות לאווירה החיובית המאפיינת את השוק, אבל זה לא רק זה, משום שגם ההודעה של שותפויות חיפושי הגז תומכת במגמה החיובית, ועליות שערים נאות מאפיינות היום גם את המסחר בענף התקשורת".

במבט להמשך אומר רפופורט, כי "כרגע נראה שהמגמה החיובית יכולה להימשך. הנתונים המתפרסמים בשוק האמריקאי ממשיכים להיות חיוביים, גם ברמת המאקרו וגם ברמת המיקרו, כך שנראה שרמות השיא שם משקפות את השיפור המתמשך בכלכלה האמריקאית. אבל צריך לזכור שהשיפור הוא לא ריצה בכיוון אחד, ושיש מהמורות בדרך. ארה"ב לא תוכל לבדה למשוך את העולם קדימה, ואם אירופה תכביד עליה יהיה קשה להתקדם".

איל סגל, מנכ"ל תכלית, התייחס להודעה על הפסקת האש בין רוסיה ואוקראינה ואמר כי "בשבועות האחרונים ראינו עצבנות בשווקים בעיקר באירופה על רקע החרפת המתיחות בין רוסיה לאוקראינה שהובילו להטלת סנקציות מערביות על רוסיה, והטלת סנקציות רוסיות על מדינות מערביות. המתיחות הייתה טריגר למימושים בשווקי אירופה בכלל ובעיקר במדד הדאקס הגרמני מכיוון שהיקף הסחר של גרמניה עם רוסיה הוא הגדול ביותר מבין מדינות אירופה". סגל הוסיף ואמר כי "ירידת המתיחות סביב העימות הרוסי-אוקראיני היא חדשה טובה מאוד למדדי המניות שנסחרו בעצבנות בעקבות העימות. בשיא המתח המימושים הגיעו לשיעורים דו ספרתיים, ולמרות שבשבוע האחרון חל תיקון בשווקים, עדיין יש פער בין התמחור לפני העימות להיום".

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מעריך בסקירתו השבועית כי "המשק נכנס להאטה חריפה. יש להוריד מסים כדי לעודד צריכה, ציפיות אינפלציה והשקעות, גם במחיר של העלאת הגירעון משמעותית במשך שנתיים. הפגיעה באמינות של הממשלה תהיה מינורית, וגם ככה ישראל מתממנת בריבית שפל. לעומת זאת, התמיכה בצרכן ובמשק במקרה זה תהיה עצומה. בנוסף, יש לפעול להקלה על הסקטור העסקי ולרווח את הרגולציה שקובעי המדיניות כל כך שבויים בה. בסופו של תהליך, יוכל בנק ישראל גם להעלות את הריבית בבטחה ולהתחיל לקרר את בועת הנדל"ן".

הסכם יצוא גז לירדן

היום נחתם מסמך הבנות לקראת הסכם לייצוא גז טבעי לממלכת ירדן השכנה, וזו תהיה הפעם הראשונה שישראל מייצאת גז טבעי אל מחוץ לגבולותיה, מהמאגרים הימיים שהתגלו בשנים האחרונות. מניות "לוויתן" בישראל - רציו , אבנר ודלק קידוחים - יצאו להפסקת מסחר בצהריים לקראת הדיווח.

רשת שופרסל פונה לקיצוץ בהוצאות השכר. במכתב ששלחה הרשת לעובדים היא הודיעה כי תקצץ 10% בשכרם של חברי ההנהלה החל מחודש יולי 2014 ולמשך שנה. כמו כן, שופרסל תקצץ 5% משכר כל העובדים המועסקים בהסכמים אישיים ואשר שכרם החודשי הוא 9,000 שקל בחודש ומעלה. הקיצוץ יתבצע החל מאוגוסט 2014 ולמשך שנה.

בנק הפועלים יגייס עד 2 מיליארד שקל בהנפקת אג"ח (סדרה 33). אגרות החוב מדורגות "Aaa" על-ידי סוכנות מידרוג, באופק "יציב".

מניות טבע ופריגו רשמו ירידות על רקע פערים שליליים מול ניו-יורק. מנגד, פריון נטוורק עולה על רקע פער חיובי של כ-3.2%.

טבע הודיעה היום כי בית המשפט הגבוה בבריטניה פסק לטובתה בעתירת טבע נגד אסטרה זנקה בנוגע לתוקפו של פטנט אירופי המכסה את התוויה למוצר Symbicort של אסטרה זנקה. (לסיפור המלא)