הריבית האפסית והגאות דוחפות את הבנקים לגייס בשוק ההון

אחרי תקופה ארוכה של יובש, בשבוע הבא צפויים בנק הפועלים, מזרחי טפחות ואגוד לגייס עד 4.5 מיליארד שקל; בנקים נוספים בוחנים האפשרות לגייס

ציון קינן, ועידת ישראל לעסקים 2013 / צילום: תמר מצפי
ציון קינן, ועידת ישראל לעסקים 2013 / צילום: תמר מצפי

השילוב של הריבית נמוכה המקשה על גיוס פיקדונות ושל הגאות בשוק האג"ח הקונצרניות החזיר את הבנקים לשוק הנפקות החוב. בשבוע הבא צפויות הנפקות של 3 בנקים בהיקף של עד 4.5 מיליארד שקל. בנק הפועלים ומזרחי טפחות מתכננים גיוס של עד כ-2 מיליארד שקל כל אחד, ואילו בנק אגוד מתכנן גיוס של עד חצי מיליארד שקל, היקף גבוה לבנק השישי בגודלו.

גם בבנקים נוספים בוחנים אפשרות לגייס חוב בשוק ההון. הבינלאומי שוקל זאת וגם בלאומי בחנו את העניין, אך החליטו בסופו של דבר שלא לצאת לגיוס בתקופה הקרובה. בבנק דיסקונט ככל הידוע, הנושא אינו על הפרק.

האג"ח שמגייסים הבנקים בשוק ההון מהווה מבחינתם תחליף לפיקדונות שהם מגייסים מהלקוחות, כלומר הם מהווים את המקור לאשראי שנותן הבנק.

"גיוס החוב של הבנקים נעשה במח"מ בינוני ארוך של כ-5 שנים בממוצע. לבנקים קשה מאוד לגייס היום פיקדונות שכאלה", אומר ל"גלובס" אבי בן נון, ראש צוות בנקים בחברת הדירוג מידרוג, שדירגה את החוב של בנק הפועלים ובנק אגוד לקראת ההנפקה הקרובה.

נזכיר כי בשבוע שעבר הורידה נגידת בנק ישראל את הריבית לשפל חסר תקדים של 0.25%. הריבית במשק נמוכה זה תקופה ארוכה, כך שנוצר מצב שבפיקדונות ותוכניות חיסכון ניתנת ריבית אפסית (וכעת עם הצעד של בנק ישראל, הריבית בפיקדונות עוד יותר מתכווצת), ולבנקים קשה לגייס פיקדונות, בוודאי כאלו לטווח ארוך.

על כן מחפשים הבנקים מקור אחר לאשראי שיחלקו, כששוק ההון מהווה חלופה לכך. עם זאת, הגיוס בשוק ההון נעשה במחיר גבוה יותר לעומת המחיר שמשלמים הבנקים ללקוחותיהם בפיקדונות. אי לכך, במשך תקופה ארוכה הבנקים נמנעו מלגייס בשוק. אלא שהגאות בשוק האג"ח הקונצרניות הביאה לירידת תשואות. לדברי בן נון, האג"ח הללו (שבמח"מ בינוני-ארוך) של הבנקים נסחרות כיום במרווח הנמוך מ-0.5% לעומת התשואה באג"ח הממשלתיות, כך שהחלופה לגייס בשוק ההון נהפכת אטרקטיבית. מה עוד שבשוק ההון צמאים להנפקות של חברות בדירוג גבוה כגון הבנקים.

עוד מציין בן נון כי גיוסי האג"ח של הבנקים מתמקדים באפיק הצמוד. "יש כיום בבנקים פער בין הנכסים הצמודים להתחייבויות הצמודות (היקף האשראי הצמוד בבנקים גבוה בממוצע מהיקף הפקדונות - ע.א). צריך לגשר על הפער הזה, ולכן עיקר המימון של הבנקים בשוק ההון מתמקד באפיק צמוד המדד", הוא אומר.

נזכיר כי לבנקים מכשיר נוסף לגיוס בשוק ההון, הנקרא כתבי התחייבות נדחים. הבנקים כמעט הפסיקו לחלוטין את הגיוס במכשיר זה. הסיבה לכך היא שלפי כללי באזל 3, מכשיר זה צריך לכלול מנגנון שיאפשר המרה אוטומטית למניות הבנק אם הבנק ייקלע למשבר נזילות. רשות ני"ע עדיין לא מאפשרת לבנקים להנפיק מכשירים שכאלה בבורסה, ולכן הבנקים לא מגייסים בשוק ההון את המכשירים הישנים, אלא מעדיפים לחכות לכניסת המכשירים החדשים. אלא שלפי הערכות, קביעת המתווה להנפקת המכשיר החדש לא צפויה בזמן הקרוב.

כמה יגייס כל בנק
 כמה יגייס כל בנק