אוקראינה: אין הסכם הפסקת אש אלא רק הבנות

(עדכון) - נשיא אוקראינה הודיע על הפסקת אש עם רוסיה ■ הקרמלין התנגד לניסוח: דנו בצעדים לכינון שלום ■ דוברו של פוטין הדגיש: "רוסיה אינה יכולה לערוך מו"מ על הפסקת אש מכיוון שהיא אינה צד לסכסוך"

המשבר באוקראינה / צילום: רויטרס
המשבר באוקראינה / צילום: רויטרס

משרדו של נשיא אוקראינה, פטרו פורושנקו, הודיע היום (ד') כי פורושנקו ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הסכימו על משטר הפסקת אש במזרח אוקראינה. הקרמלין התנגד לניסוח זה, וטען כי שני המנהיגים רק דנו בצעדים לכינון שלום.

על פי דיווח של סוכנות הידיעות RIA-נובוסטי, אמר דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, כי "פוטין ופורושנקו אכן דנו בצעדים שיקדמו הפסקת אש בין המורדים לכוחות האוקראינים". פסקוב אמר את הדברים במהלך ביקור רשמי במונגוליה יחד עם פוטין. "עם זאת, רוסיה אינה יכולה מהבחינה הפיזית לערוך מו"מ על הפסקת אש מכיוון שהיא אינה צד לסכסוך", הוסיף פסקוב.

הבדלי ניסוח

עד למועד פרסום הכתבה לא היה ברור אם חילוקי הדעות נגעו לסוגיית הניסוח הדיפלומטי - ההודאה שפוטין הסכים להסדר כזה תסתור את טענות הקרמלין בחודשים האחרונים כי אינו שולט בבדלנים באוקראינה - או אם מדובר בחוסר הסכמה מהותי יותר. אף אחד מהצדדים לא סיפק פרטים על מה הוסכם ביניהם.

אם לא די בחוסר הבהירות הזה, הרי שאתר האינטרנט של פורושנקו תיקן את נוסח הודעתו המקורית, ושינה את המילים "הסכם על הפסקת אש קבועה" ל"הסכם על משטר הפסקת אש", וזאת מבלי לספק הסבר לשינוי.

זה זמן רב שמוסקבה טוענת כי אינה מעורבת ישירות בלחימה, אך קייב ומדינות המערב טוענות שהקרמלין סיפק לוחמים ונשק לבדלנים, וכי בשבועות האחרונים פרסה רוסיה כוחות צבא באוקראינה כדי להילחם בצבא אוקראינה. היום הביעו מנהיגי הבדלנים נכונות להניח את נשקם אם צבא אוקראינה יעשה כך.

צבאו של פורושנקו נמצא בנסיגה עקב זרם החיילים הרוסים והנשק הכבד הנכנסים לזירת הלחימה. פורושנקו ניצב בפני בחירה קשה בין ויתורים לבדלנים הנתמכים בידי הקרמלין לבין מלחמת הגנה עקובה מדם.

המניות הרוסיות והרובל התחזקו בעקבות הדיווחים על הפסקת אש

המניות הרוסיות והרובל עלו היום (ד') בעקבות דיווחים על כך שמוסקבה וקייב הגיעו להסכם על הפסקת אש באוקראינה.

הרובל נסחר בעלייה של 1.7% לדולר, ל-36.8 רובל לדולר, אחרי שנשיא אוקראינה, פטרו פורושנקו, העלה לאתר האינטרנט שלו הודעה על כך שהוא ועמיתו הרוסי ולדימיר פוטין הסכימו על הפסקת אש קבועה באוקראינה.

המטבע הרוסי נפגע קשה מן האירועים האחרונים. בחודש שעבר רשם הרובל את שיא השפל שלו מול הדולר, בעקבות ההסלמה במתיחות באוקראינה והשלכות העיצומים על כלכלת רוסיה.

גם המניות ברוסיה הגיבו בחיוב לידיעות על הפסקת אש. מדד RTSשל המניות הנקובות בדולרים עלה ב-4.5% ל-1,231.04 נקודות. גם בשאר שוקי אירופה נרשמו עליות שערים בעקבות הדיווחים על הפסקת האש.