"אפשר לסגור המדינה אם מע' הביטחון תקבל את דרישותיה"

כך אומר גורם המעורב בדיונים על תקציב הביטחון, בעוד מערכת הביטחון דורשת 20 מיליארד שקל לשנתיים הקרובות

בנימין נתניהו / צלם: רויטרס
בנימין נתניהו / צלם: רויטרס

הדיון היום (ד') בקבינט הביטחוני על תקציב הביטחון, לראשונה מאז צוק איתן, הסתיים ללא הכרעה, כצפוי. עם זאת, במהלך הדיון הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו לנוכחים כי על הדיונים הללו חל חיסיון, כאילו הם דיונים ביטחוניים לכל דבר ועניין, ואין לדבר עליהם או "להדליף" מתוכם.

מערכת הביטחון כבר גיבשה את עמדותיה התקציביות לפני כמה ימים, והיא ככל הנראה הציגה אותם בפני הקבינט: העברה של 9 מיליארד לתקציב 2014 בגין מבצע צוק איתן והחזר מצב המלאים לקדמותו - דבר המעמיד את מחירה של יממת לחימה אחת על 180 מיליון שקל. בגין 2015 דורש משרד הביטחון תוספת של 11 מיליארד שקל, דרישה שתעמיד את תקציב הביטחון על 63 מיליארד שקל, וזאת לפני תוספות שצפויות להגיע כבר בחודשי השנה הראשונים.

מערכת הביטחון כבר הודיעה שהיא מתחילה בתחקורים יסודיים של המבצע ומהמסקנות צפויה להתגבש תוכנית חומש חדשה. כלומר, בחודשים הראשונים של 2015 תגובש תוכנית תקציבית הנוגעת להצטיידות וייתכן שגם להיערכות אחרת של סדרי הכוח.

טקטיקה של מו"מ

מקורבים לנושא התרשמו שצמרת הממסד הביטחוני נוקטת טקטיקה של משא ומתן ומציבה דרישות שהאוצר אינו יכול לעמוד בהן. הסכומים שהציגו הרמטכ"ל, מנכ"ל משרד הביטחון והיועץ הכספי לרמטכ"ל היו גבוהים מאלה שעליהם דובר במגעים האינטנסיביים המתנהלים בין הצדדים בימים האחרונים.

"אפשר לסגור את המדינה אם מערכת הביטחון תקבל את הסכומים שהיא מבקשת", אמר ל"גלובס" גורם המצוי בפרטי הדיונים. הכלל הפיסקלי שמכתיב את תקרת ההוצאה מאפשר להגדיל את התקציב השנה ב-8 מיליארד שקל ובאוצר לא מתכוונים לתת לצה"ל בעלות על מלוא התוספת.

יש לציין כי אתמול בוועידה הכלכלית של "כלכליסט" אמר שר הכלכלה נפתלי בנט, חבר בקבינט הביטחוני, "אם מערכת הביטחון לא תתייעל היא לא תקבל. תקציב ביטחון גדול לא אומר בהכרח ביטחון גדול יותר למדינת ישראל. צריך קודם כול לדעת לאן הולך כל שקל. למה, למשל, משרתי קבע עורפיים זכאים לזכויות פנסיה מופלגות כמו מ"פ קרבי?"

באותה ועידה הזהיר שר הביטחון משה יעלון מהאיומים החדשים במזרח התיכון והדגיש כי ההתמודדות מולם עלולה להיות יקרה במיוחד.

אין זמן להתלבטויות

כבעבר, כך גם הפעם תועבר המחלוקת להכרעתו של ראש הממשלה, שנוטה באופן מסורתי ללכת לקראת מערכת הביטחון. אין סיבה להניח שנתניהו ירצה לחרוג מהמסורת דווקא כעת, כשחידוש הלחימה בעזה אפשרי בטווח של שבועות וכשהטרור הג'יהדיסטי במזרח מציג טקס שחיטה של יהודי אמריקאי בשידור חי.

לנתניהו אין הפעם זמן רב להתלבטויות: ישיבת הממשלה לאישור הצעת תקציב המדינה נקבעה לשבוע מהיום ועוד לפני שניתן יהיה להפיץ טיוטה לשרים צריכות להתקבל עוד הכרעות מאקרו-כלכליות חשובות שייגזרו מההכרעה בעניין תקציב הביטחון: האם להעלות את יעד הגירעון מעבר ל-3% למרות התנגדות בנק ישראל והמועצה הלאומית לכלכלה, האם לאשר העלאת מסים למרות התנגדותו של שר האוצר, ומה לעשות לעזאזל עם העז הקרויה תכנית מע"מ אפס.