הרסו את ביתך בעזה? הנה 2,000 דולר. בברכה, חמאס

מנהיגי הארגון שילמו עד עתה 40 מיליון דולר פיצויים למשפחות שבתיהן קרסו במלחמה ■ סקרים בעזה: מעולם לא היה מעמדו של חמאס איתן כל כך

צוק איתן  הפצצות בלב עזה/ צילום: רויטרס
צוק איתן הפצצות בלב עזה/ צילום: רויטרס

מנהיגי חמאס שילמו עד עתה 40 מיליון דולר פיצויים למשפחות בעזה שבתיהן נהרסו במבצע "צוק איתן". כל משפחה מקבלת 2,000 דולר. כך אמר מוסא אבו מרזוק, סגן יו"ר הזרוע הפוליטית של חמאס, שמצוטט היום (ה') ב"ניו יורק טיימס".

אבו מרזוק ואיסמעיל האנייה, מנהיג חמאס בעזה, ערכו אתמול סיור בחלק מהרצועה, לרבות בבית-חאנון. כתבת ה"טיימס", שנלוותה אליהם מתארת כיצד הם פילסו את דרכם בין ההמונים שקיבלו את פניהם בשכונת בורה. הם נישקו את לחייהם של גברים מבוגרים ואת מצחיהם של לוחמים צעירים עטויים במסיכות ונופפו בידיהם לעבר נשים שניצבו ליד הריסות הבתים. על עיי החרבות התנוססו דגלי חמאס, כאילו היה זה שטח שנכבש בידי צבא מנצח, לפי תיאור הכתבת. "הבניינים האלה הם שערי הניצחון", הכריז האנייה.

יותר משבוע חלף מאז הוכרזה הפסקת האש, אך רק מעט השתנה בשטח. הפסקות חשמל תדירות, התושבים צריכים לעמוד בתור כדי לקבל מי שתיה נקיים ואין שום מידע מתי יחודש יבוא חומרי הבניין, באילו כמויות ומי יפקח על כך, אך כל זה אינו מפריע לחמאס מיליוני דולרים לקראת הבניה העתידית. למרות ההרס והאבידות בנפש, חמאס הגיח מהמלחמה "עולז", על פי הכותרת ב"טיימס".

הארגון ויתר על השליטה במשרדי הממשלה בעזה לטובת ממשלת האחדות הפלסטינית (שעדיין לא תקעה יתד ברצועה), אך, למרבה הפרדוקס, מעמדו הפוליטי של חמאס בעזה חזק יותר משהיה אי פעם בשנים האחרונות, מציין העיתון. סקרים ברצועה מצביעים על עליה חסרת תקדים במידת התמיכה בחמאס דווקא בגלל המלחמה. אלה שמטילים על חמאס את האחריות להרס, "נותרו מאחור". אולם אנליסטים אומרים, שהמצב עשוי להשתנות בחלוף הזמן א המצב ברצועה לא ישתפר.

כדי להסיר ספק, מנהיגי חמאס מתנערים כבר עכשיו מאחריות לשיקום. "זו אחריותו של מחמוד עבאס (נשיא הרשות) מפני שעכשיו הוא אחראי לממשלה", אמר ל"טיימס" מחמוד אבו זהאר, חבר בהנהגה הפוליטית של חמאס ברצועה. זווית אחרת מציג זיאד אל זאזא, לשעבר סגן ראש ממשלת החמאס ושר האוצר: "חמאס לא יואשם מפני שמנהיגיו היו בחזית והם ספגו הפסדים... ומנהיג חמאס הם אלה שמציעים עזרה לאנשים, ומנחמים אותם בשעותיהם הקשות".

ואכן, כבר יש כאלה שנחפזים להטיל את האחריות לקשיים הנוכחיים על עבאס. עומאר שבאן, כלכלן בעזה, אמר: "אני עצמאי. אני לא בעד חמאס; אני לא בעד פתח'. אבל אני בטוח בכל מאת האחוזים שעבאס נושא באחריות למה שקורה פה. וא לא בא לעזה. לא שמעתי שום דבר ממנו".

אפילו השר לעבודות ציבוריות בממשלת הרשות, מופיד אל חאסינה, הביע תסכול מעבאס: "חמאס מתפקד; הם נתנו 2,000 דולר (למשפחה). כסף נותן לך כוח. כסף נותן לך כל דבר. חמאס חזק יותר מממשלת הרשות".