מט"ח: הדולר היציג התחזק בכ-0.67% ל-3.606 שקלים

האירו ירד בכ-0.13% ושערו היציג נקבע על 4.664 שקלים ■ ה-ECB הוריד אתמול את הריבית והכריז על תוכנית להקלה כמותית ■ מאוחר יותר היום: נתוני התעסוקה בארה"ב

דולרים, כסף, שטרות / צלם: רויטרס
דולרים, כסף, שטרות / צלם: רויטרס

הדולר התחזק היום (ו') מול השקל בשיעור של כ-0.67% ושערו היציג נקבע על 3.606 שקלים, בעוד האירו איבד מערכו כ-0.13% ושערו היציג נקבע על 4.664 שקלים. מאוחר יותר היום יתפרסם דוח התעסוקה בארה"ב, שעשוי להשפיע על שער החליפין האמריקני.

בבנק אגוד מציינים כי "ההאטה בצמיחה, ההשפעות הכלכליות השליליות שנוצרו מ'צוק איתן' והצורך בקביעת סדרי עדיפויות כלכליות וחברתיות (קיצוץ רוחבי/ הגדלת הגירעון/ העלאת מיסים) עלולות להביא גם למאבקים פוליטיים ולהתגברות חוסר הודאות הכלכלית בטווח הקצר. המשך התחזקות הדולר בעולם, יחד עם הסיבות שנמנו לעיל ,עשויים לתמוך בהמשך מגמת התחזקות הדולר כלפי מעלה בטווח הקצר מול השקל".

כלכלני בנק לאומי מציינים כי "הפיחות בשער החליפין של השקל מול הדולר שהתרחש במהלך השבועות האחרונים, נובע הן מהתחזקות הדולר בעולם והן מהתפתחויות מקומיות בישראל. בין היתר, יש בכך ביטוי לפערים הצפויים בקצב הצמיחה בין ארה"ב וישראל במחצית השנייה של השנה. לאור זאת, פחתה הכדאיות בביצוע גידורים של תנודות שערי החליפין, לחשיפות לחו"ל בתיק ההשקעות".

ברקע למסחר במט"ח עומדת הודעת ה-ECB מאתמול. נגיד ה-ECB הודיע כי הוא חותך פעם נוספת את הריבית המרכזית ב-0.1% לרמת שפל של 0.05%. זאת במטרה להמריץ את הכלכלה המדשדשת של גוש האירו. ה-ECB החליט בנוסף להפחית שוב את ריבית הפקדונות לרמה של 0.2%-, לאחר שלפני שלושה חודשים הבנק עשה היסטוריה והוריד בפעם הראשונה את ריבית הפקדונות לרמה שלילית של 0.1%-.

במסיבת עיתונאים לאחר הודעת הריבית, הודיע נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB) כי הבנק יחל בתוכנית הקלה כמותית באוקטובר, המורכבת מרכישה של ניירות ערך מגובות נכסים (ABS). דרגי ציין כי הבנק מחויב לשימוש בכלים לא קונוונציונליים נוספים במקרה הצורך, על מנת להמנע מסיכוני האינפלציה.

במסגרת תוכנית זו, בנקים בגוש האירו ימכרו ל-ECB הלוואות וסוגי אשראי נוספים שברשותם, על מנת לחזק את המערכת הפיננסית בגוש האירו ולהגביר את כמות ההלוואות בכלכלה על ידי הגדלת המאזנים של הבנקים.