איראן בחוץ, טורקיה בפנים: כך תילחם ארה"ב בדאע"ש

אובמה הכריז על הקמת קואליציה ראשונית שתילחם בארגון הטרור הקיצוני המורכבת מ-10 מדינות באירופה ובצפון אמריקה ■ וושינגטון אמרה לא לאיראן, אך מייעדת תפקיד חשוב לטורקיה

דאע"ש / צילום: רויטרס
דאע"ש / צילום: רויטרס

הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש מתחילה לרקום עור וגידים, בעוד בשטח התקיפות נגד פעילי ארגון הטרור הקיצוני נמשכות: נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הכריז אמש בוועידת נאט"ו שנערכה בוויילס, על הקמת קואליציה מערבית ללוחמה בחברי המדינה האסלאמית, בה חברות בעלות ברית אסטרטגיות חשובות של ארה"ב: גרמניה, צרפת, בריטניה, אוסטרליה, קנדה, איטליה, דנמרק, פולין - וגם טורקיה. לאחרונה, מתברר, מייעדת וושינגטון תפקיד שאינו מרכזי, אבל חשוב.

היום (שבת) מסרו גורמים בכירים בהווה ובעבר בממשל האמריקני לסוכנות הידיעות רויטרס, כי למרות שילובה של טורקיה - המדינה המוסלמית היחידה שחברה בקואליציה המתגבשת נגד דאעש, הם מצפים כי תימנע מלנקוט בצעד משמעותי ופומבי נגד הארגון. זאת מכיוון שחברי דאעש מחזיקים בעשרות אזרחים ממוצא טורקי כבני ערובה - וקיים חשש לגורלם, אם תיוודע פעילותה המשמעותית של אנקרה נגד דאעש.

עם זאת, מייעדת ארה"ב לטורקיה בכל זאת תפקיד במאבק נגד דאעש: עקב היותה גובלת בסוריה ובעירק, שתי המדינות בהן התבססו תאי הטרור של המדינה האסלאמית עד כה, וושינגטון מצפה משלטונות טורקיה למנוע מעבר של חברים חדשים בארגון הטרור מיבשת אירופה - מעבר המתבצע דרך טורקיה לתוך שטחי שתי המדינות הללו.

בידי הטורקים רשימה של כ-6,000 חשודים המבקשים לכאורה להצטרף לשורות דאעש - כך עולה מנתוני המודיעין הטורקיים. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הודה לשלטונות בטורקיה על שיתוף הפעולה המודיעיני וזה המתנהל בשטח במטרה להיאבק בכניסת לוחמים חדשים לארגון מאירופה ויבשות נוספות.

"כולם מבינים שלטורקים יש תפקיד מיוחד בקואליציה הזו", מסר גורם אמריקני לסוכנות הידיעות. "טורקיה היא חלק מהמאבק נגד דאעש, אבל המשמעויות של שילובה בברית הזו הן מעט אחרות".

קרי: "האסטרטגיה לפעולה נגד דאעש ברורה"

לאחר ההחלטה על הקמת הקואליציה למלחמה בדאעש, כינסו מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, ושר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל, את נציגי המדינות כדי לדון בתוכנית הפעולה מול הארגון.

"יש אסטרטגיה ברורה, שהופכת עוד יותר ברורה מיום ליום", אמר מזכיר המדינה האמריקני בכינוס עם שרי החוץ. "אנחנו צריכים להיות בתנועה, אנחנו צריכים לתקוף אותם בדרכים שימנעו מהם להשתלט על שטחים, לתמוך בכוחות הביטחון העירקיים ואחרים באזור שמוכנים להיאבק בהם. אני חושב שברור לכולנו שהקו האדום הוא: 'בלי מגפיים על הקרקע'". השרים עסקו בפן הצבאי של הפעולה ודיברו גם על הקושי של חלק מהמדינות לקחת חלק בהפצצות. "לחלקנו לא יהיה נוח לקחת חלק בפעילות צבאית עוצמתית, או לחלק אין את היכולת להיות פעולה כזו. אבל כולם יכולים לעשות משהו", הוסיף קרי.

ובמקביל למאמצים הדיפלומטיים, נמשכות גם התקיפות בשטח: כוחות של חיל האוויר האמריקני המשיכו להפציץ מטרות של דאעש בצפון עירק - באזור סכר מוסול ובאזור העיר אירביל. בתקיפות הושמדו משגרי פצצות מרגמה ומוצבים של ארגון הטרור. בתוך כך, נרשמו מספר פעולות מוצלחות לכוחות הפשמרגה הכורדיים, שכבשו מחדש כפר דרומית לעיר כירכוכ, בו שלטו כוחות דאעש במשך כחודשיים והנהיגו בו שלטון רצחני.

ארה"ב סירבה לשתף פעולה עם איראן: "לא נחלוק עמם מידע"

הלילה דחתה וושינגטון את הזמנתו של המנהיג הרוחני של הרפובליקה האסלאמית עלי חמינאי לפעול ביחד נגד הארגון הג'יהאדיסטי בצפון עירק. "ארה"ב לא חולקת מידע מודיעיני או פועלת בשיתוף פעולה צבאי עם איראן", אמרה דוברת מחלקת המדינה האמריקנית מארי הארף בתדרוך לתקשורת. "אנחנו פתוחים לשיחות עם האיראנים כפי שעשינו בעבר, אך איננו מעוניינים בשיתוף פעולה צבאי עם המשטר האיראני".

מקורות ברפובליקה האסלאמית מסרו לרשת BBC כי חמינאי אישר למפקד העליון של צבא איראן לתאם פעולות צבאיות עם הצבא האמריקני והכוחות העירקים והכורדים. בעבר התנגדה איראן למעורבות אמריקנית בעירק - שהיא בת ברית של הרפובליקה האסלאמית.