משהו מדהים קורה בפוזיציות השורט על מניית טאואר

שורטיסטים מחזיקים בפוזיציות מפסידות והמניה צריכה ליפול בכ-50% כדי שהם יאזנו את ההפסד - או שהם יישברו ואז נהיה עדין למהלך שורט סקוויז מהותי

ראסל אלוואנגר / צלם: איל יצהר
ראסל אלוואנגר / צלם: איל יצהר

רבות נכתב לאחרונה על המניה הטובה ביותר במדד ת"א-100 , זאת שהניבה תשואה שנתית של 115%. טאואר , יצרנית השבבים ממגדל העמק, שידעה שנים קשות ביותר בעשור האחרון, פתחה מבערים והשאירה אבק ליתר המניות בבורסה. מי שהספיק להשקיע במניה בשלהי 2013 יכול היה ליהנות מתשואה של כמעט פי 2 (המניה עלתה 202% מה-17 בדצמבר 2013).

העלייה בשווי החברה הישראלית הגיעה בעקבות מספר מהלכים מהותיים שביצעה הנהלת טאואר, בראשות ראסל אלוונגר, מהודעה על קבלת קו אשראי מבנק וולס פרגו, זכייה בחוזה להקמת מפעל שבבים בהודו (חלק מקונסורציום שכולל את JP אסושיאייטס ו-IBM) ועד חתימה על מיזם משותף עם פנסוניק שקירב אותה לכבוש את היעד השאפתני שהציב אלוונגר לפני 3 שנים: הגעה לקצב מכירות שנתי של מיליארד דולר עד 2015.

מניית טאואר היא אחת מהמניות הפופולריות ביותר בקרב המשקיעים, ע"פ נתוני אפליקציית My Stock News. כמעט 10% מהמשתמשים באפליקציה עוקבים אחרי טאואר והיא המניה השנייה ברשימת הניירות הנצפים ביותר באחד-העם, שנייה רק לענקית התרופות טבע, שתפסה את המקום השני בטבלת התשואות לשנת 2014 (38%).

אך לתשואה הזו יש גם תמונת ראי והיא ההפסד העצום שנגרם למי שנכנס לפוזיציית שורט על המניה בשנה החולפת. יתרות המכירה בחסר על מניית טאואר עומדות היום על רמות שיא של 212 מיליון שקל, שנייה רק לשורט על מניית אופקו (272 מיליון שקל).

רק כדי לסבר את האוזן נציין כי יחס שורט למחזור ממוצע (כמות ימי המסחר הדרושים על מנת לרכוש בחזרה את כל המניות שנמכרו בחסר) של טאואר עומד על 28 ימי מסחר.

אומנם המספר הזה לבדו לא אומר דבר על הרווח או ההפסד שנגרם לסוחרים ממכירה בחסר של המניה, אך אם ניקח את כל הנתונים הדרושים וננתח אותם נוכל לקבל בקירוב תמונה של המציאות. הבורסה בתל אביב מפרסמת את יתרות המכירה בחסר פעם בשבוע. לכן החישוב מתבצע ברזולוציה של 7 ימים ולוקח בחשבון את כל המכירות והקניות שדווחו במהלך אותו השבוע.

את הנתונים הללו אנחנו מצליבים עם השינוי השבועי במחיר המניה ולצורך החישוב קובעים הנחות בסיסיות. כאשר מבצעים את החישוב הזה על מניית טאואר מתאריך ה-17 בדצמבר 2013 עד ה-28 באוגוסט ניתן לראות הפסד עצום של 95 מיליון שקל.

בפועל יש לציין כי מדובר בהפסד נמוך יותר, שכן לטאואר יש אג"ח להמרה וחלק מהשחקנים בנייר פתחו פוזיציית שורט על המניה על מנת לגדר את פוזיציית הלונג שפתחו על האג"ח ולייצר לעצמם פוטנציאל לרווח יפה מול פוטנציאל להפסד מוגבל. מצד שני נדגיש שזינוק חד במניה, כמו שהתרחש בשנה החולפת, אינו התרחיש המועדף על מבצעי אסטרטגיה זו, מכיוון שהוא עלול להוביל לדרישה להחזרת המניות למשאיל ולהמרה מיידית של האג"ח.

הנתונים מצביעים על כך שבמהלך התקופה שנבחנה השורטיסטים לא הרפו ובחרו להגדיל את השורט בכל פעם שהמניה עלתה. כמות המניות המושאלות טיפסה מ-3.2 מיליון ל-5.4 מיליון מניות. כנראה שהשורטיסטים ניסו לשחזר את הצלחות העבר על טאואר שבמהלך השנה הקודמת לבדיקה קרסה ב-56%. אז הניבה פוזיציית השורט רווח של 32 מיליון שקל.

עכשיו רק נותר להמתין ולראות האם השורטיסטים יצליחו לצאת בשן ועין מהפוזיציה (המניה צריכה לקרוס בכמעט 50% בשביל שהם יאזנו את ההפסד) או שהם יגיעו לנקודת שבירה שבה יאלצו לרכוש בחזרה את המניות במחירי הפסד, מה שעשוי להוביל לשורט סקוויז מהותי שיגרור עימו גל עליות עקב הרכישות המסיביות שיתבצעו לצורך כיסוי השורטים.

*** הכותב הוא מייסד חברת הסטארט-אפ אתנה פורטפוליו סולושנס, האוספת ומנתחת מידע ונתונים ציבוריים ומפעילת אפליקציית My Stock News