שמידט: "אף רגולטור לא מתנגד לתוצאות החיפוש של גוגל"

בסוף השבוע פרסמו כמה עיתונים באירופה מודעה שטוענת שגוגל דומיננטית מדי ושהיא מעדיפה את המוצרים שלה ■ יו"ר החברה, אריק שמידט, עונה: "בנינו את גוגל לטובת המשתמשים, לא לטובת אתרי האינטרנט"

בסוף השבוע פרסמו כמה עיתונים באירופה מודעה שטוענת שגוגל דומיננטית מדי ושאנחנו מעדיפים את המוצרים שלנו - כמו מפות גוגל, יוטיוב וגוגל שופינג - בתוצאות החיפושים שלנו. אלה הן האשמות רציניות, וחשוב שאנשים יכירו את העובדות על מנת שיוכלו לשפוט בעצמם.

בעוד שלמרבה המזל אנחנו מצליחים מאוד באירופה, גוגל איננה "שער הכניסה לאינטרנט". עיתונים כמו "בילד", "לה מונד" ו"פייננשל טיימס" מקבלים את רוב תנועת האונליין שלהם ישירות (פחות מ-15% מגיעים מגוגל). כדי להזמין טיסה או לקנות מצלמה לקראת החופשה הבאה, מבקרים משתמשים בדרך כלל באתרים כמו אקספדיה או אמזון. מי שמעוניין בביקורת על מסעדות או על שירותים מקומיים - ייעזר ברוב המקרים ב-Yelp או ב-TripAdvisor. אם אתם משתמשים בטלפון נייד - ורוב האנשים משתמשים בו יותר ויותר - אתם יכולים לפנות ישירות לאפליקציה המתאימה כדי להתעדכן בתוצאות אירועי ספורט, לשתף בתמונותיכם או לחפש המלצות. האפליקציה שמורידים הכי הרבה באירופה היא פייסבוק מסנג'ר, לא גוגל.

לא נכון גם שאנחנו מקדמים את המוצרים שלנו על חשבון המתחרים. המטרה שלנו היא להראות תוצאות שעונות ישירות על שאלות המשתמש (אחרי הכול בנינו את גוגל לטובת המשתמשים, לא אתרי האינטרנט). הנה כמה דוגמאות:

אם אתם שואלים על מזג האוויר, אנחנו נותנים לכם את מזג האוויר המקומי. אם אתם רוצים לקנות משהו, נעליים או ביטוח, אנחנו מנסים להציג הצעות ואתרים שבהם אתם יכולים באמת לקנות דברים. זה יותר רלבנטי מאשר קישור למנוע חיפוש ייחודי, שבו אתם צריכים לחזור על החיפוש שלכם.

מי שצריך הנחיות הגעה לבית מרקחת, מקבל מפת גוגל עם בתי המרקחת הקרובים ביותר. אנחנו חושבים שאלה תוצאות נהדרות למשתמשים.

בכל אחד מהמקרים הללו אנחנו מנסים להציג לכם תשובות ישירות לשאלות שלכם, מפני שזה מהיר יותר ופחות כאב ראש מעשרת הקישורים הכחולים שגוגל נהגה בעבר להציג. זה חשוב במיוחד במכשירים ניידים שבהם הצגים קטנים וההקלדה קשה.

שירותי חיפוש רבים אחרים לא אוהבים את השיפורים הללו מפני שהם מפחיתים את התנועה אליהם. אבל חואקין אלמוניה, נציב האיחוד האירופי לענייני תחרות, הגדיר זאת כך: "אכיפת טיפול שווה לחלוטין עלולה להחזיר אותנו לעולם הישן של גוגל שמציגה רק עשר תוצאות חיפוש ללא הבדל ביניהן. זה ישלול מהמשתמשים האירופים את חידושי החיפוש שגוגל השיקה".

אנחנו מסכימים. למעשה, ההאשמות של העיתונים כבר נבדקו ביסודיות על ידי הרגולטורים באירופה ובארה"ב במשך יותר משבע שנים. עד כה, שום רגולטור לא התנגד לכך שגוגל מספקת לאנשים תשובות ישירות לשאלותיהם, מהסיבה הפשוטה שזה טוב יותר למשתמשים.

ולבסוף, אומרים שהצלחתה גוגל מפחיתה את התמריצים של יריבינו לחדש ולהשקיע, וזה רע לצרכנים. אבל כפי ש"פייננשל טיימס" דיווח לאחרונה, חברות מדיה אירופיות, ביניהן כמה שיזמו את המודעה שפורסמה בסוף השבוע, משקיעות סכומים גדולים במנועי חיפוש מיוחדים. אקסל שפרינגר אמרה זאת בהודעה לעיתונות לרגל ההשקעות החדשות שלה, "יש הרבה חדשנות בשוק החיפוש". כלכלנים יאמרו לכם שחדשנות היא בדרך כלל סימן לשוק תחרותי בריא.

הכותב הוא יו"ר גוגל