תכנית השלום של א-סיסי: הקמת מדינה פלסטינית בסיני

יוזמה מדינית חדשה שהציג נשיא מצרים א-סיסי בפני יו"ר הרשות אבו מאזן – ומאחוריה עומדת גם ארה"ב - מציעה להגדיל פי חמישה את רצועת עזה באמצעות הרחבתה לשטח חצי האי סיני, ולהקים בה מדינה פלסטינית עצמאית

פתחי אחמד אל סיסי / צילום: רויטרס
פתחי אחמד אל סיסי / צילום: רויטרס

נשיא מצרים א-סיסי הציג בפני יושב ראש הרשות אבו מאזן תכנית להקמת מדינה פלסטינית בחצי האי סיני - כך דווח הבוקר (שני) בגלי צה"ל.

על פי הדיווח, מדובר בתכנית שנרקמת כבר כמה שבועות, אך הוצגה בפני אבו מאזן בפגישה שהתקיימה שלשום בקהיר. התכנית כוללת הצעה מצרית לתת לרשות הפלסטינית 1,600 קילומטרים רבועים משטחה, הסמוכים לרצועת עזה, ולהקים בשטח המדובר מדינה פלסטינית.

בתוכנית מציע למעשה נשיא מצרים להפוך את רצועת עזה לגדולה פי חמישה לעומת המצב היום. אל המדינה הזאת אמורים לשוב הפליטים הפלסטיניים, והיא תהיה מפורזת. בנוסף, על פי ההצעה המצרית, הרשות תקבל אוטונומיה בערים הפלסטיניות בשטחים - ובתמורה יוותר אבו מאזן על התביעה לחזור לגבולות 67'.

על פי המקורות שמסרו את הפרטים, הנשיא א-סיסי הפעיל לחצים רבים על אבו מאזן להיענות להצעה, אך הוא דחה אותה על הסף. אחד ממנופי הלחץ היו מעורבות האמריקניים במהלך, שנתנו לו אור ירוק. ככל הנראה גם ראש הממשלה נתניהו עודכן בפרטי ההצעה.

התכנית המפתיעה הזאת היא לא פרי מוחו הוקדח של א-סיסי - תכנית דומה הועלתה לפני כשמונה שנים על ידי אקדמאיים ישראליים, כמו גם על ידי ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר גיורא איילנד. אז דחה הממשל המצרי את ההצעה על הסף.