הבורסה חגגה מעבר לבניין המפואר ברחוב אחוזת בית

(עדכון) - המנכ"ל ביינארט ביקש להזכיר כי יש כאן משימה המשותפת לשלל גורמים, והיו"ר נויבך קרא לאותם גורמים: "בואו ננסה ביחד לגול את האבן מעל הבאר, כדי שכולם יוכלו לשתות ממנה"

בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי
בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי

היה צפוף הבוקר בלובי של בניין הבורסה החדש, ברחוב אחוזת בית בתל אביב. שורה של בכירים ואנשי עסקים (מלווים כמיטב המסורת בסוללת עוזרים, דוברים ויחצנים) הגיעו למשכנה החדש והנוצץ של הבורסה לניירות ערך, לטובת טקס פתיחת מסחר חגיגי, במעמד שר האוצר יאיר לפיד.

בכירים רבים הגיעו לטקס: צמרת המערכת הבנקאית, מנכ"לים של חברות ביטוח ובתי השקעות, בכירים ברשות ניירות ערך (בעבר ובהווה) ובמשרד האוצר, עורכי דין בכירים, ואפילו איש העסקים יצחק תשובה - שלעתים נראה כי חברות הגז שבשליטתו מרכזות את רוב העניין בבורסה - אשר באופן טבעי ריכז לא מעט עניין בקרב הנוכחים.

גם מנכ"לית הבורסה לשעבר, אסתר לבנון, הגיעה, ככל הנראה כדי לבחון מקרוב את תגובותיהם של בכירי המשק לבניין האייקוני שהוקם ביוזמתה, אך היא לא זכתה לעבור אליו.

תחילה היה נראה כי המבנה הראוותני, פרויקט שבהקמתו הושקעו קרוב ל-350 מיליון שקל, הצליח להשכיח מהנוכחים את מחזורי המסחר הדלים בבורסה. מתברר שכשמחברים את הקירות השקופים בחלל הכניסה הפנימי (שמתנשא לגובה 10 קומות), עם מסך המסחר הענק (בגובה 8 מטרים) והמעליות השקופות, נוצר אפקט, גם אם זמני, של הכחשה.

לכאורה, 'אופטימיות' הייתה הבוקר שם המשחק. "אתם יודעים יותר מרוב האנשים - אולי יותר מכולם - שהמסחר הוא לא טכני", היגג השר לפיד. "הוא מושפע מבני אדם; מגורלם, ממצב רוחם, מהדרך שבה הם מבינים את המציאות. כלכלה היא גם פסיכולוגיה, ואם נאמין בעצמנו, גם אחרים יאמינו בנו".

שר האוצר נשאר נאמן לקו הזה גם בהמשך נאומו. "כלכלה היא לא רק טבלאות אקסל ומספרים, אלא גם מצב רוח. אם האזרחים מרגישים שיש להם גב כלכלי, הם מוכנים להשקיע ולהוציא כסף, ובכך לעודד את הצמיחה", אמר ואז קרא לנוכחים "לעשות הכול על מנת למשוך חברות טובות לבורסה וליצור אפשרויות השקעה אטרקטיביות למשקיעים". זאת, תוך שהוא מבטיח להם כי "אין גבול למה שנוכל לעשות ביחד בשנה הקרובה".

בהמשך, אחרי שלפיד אמר ש"אם ישראל הייתה מניה, הייתי קונה אותה היום, לפני שהיא עולה", ציין השר כי "אחרי תקופה לא פשוטה, שוב יש תקווה לתקווה". הוא גם חזר על המנטרה הקבועה שלו מהעת האחרונה, לפיה "אנחנו לא יכולים ולא צריכים להעלות עכשיו מסים, וכשאני אומר לא נעלה מסים, הכוונה היא גם למסים על חברות או על שוק ההון".

"על כל הגורמים להירתם למשימה"

מנכ"ל הבורסה, יוסי ביינארט, והיו"ר אמנון נויבך, למדו כנראה מטעויות ההנהלה הקודמת, ולכן הקפידו להזכיר לנוכחים שהמשימה המאתגרת להצלת הבורסה אינה מונחת רק על כתפיהם. "המעבר לבניין מסמל את ההתחדשות העמוקה שאנו עוברים", אמר ביינארט וציין כי "עקב חשיבות העניין למדינת ישראל, אני סמוך ובטוח שכל הנוגעים בדבר - חברי הבורסה, החברות, הרגולטורים, הממשלה והכנסת - יירתמו למשימה".

נויבך הזכיר כי "ניצבים כאן על הבמה כל הגורמים הקובעים והמשפיעים על שוק ההון הישראלי. בואו ננסה ביחד לגול את האבן מעל הבאר, כדי שכולם יוכלו לשתות ממנה".

הגדיל לעשות יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, שלא רק שידר אופטימיות כמו קודמיו, אלא אף ציטט אופטימי אחר. מדובר בעקיבא ויס, ממקימי אגודת אחוזת בית (שנוסדה ב-1906 על ידי קבוצת יהודים ביוזמת ויס, והיא זו שבנתה עיר עברית חדשה בארץ ישראל - העיר תל אביב), שאמר פעם כי "כמו שהעיר ניו יורק מסמנת את השער הראשי לכניסה לאמריקה, כך עלינו לשכלל את עירנו, והיא תהיה בזמן מן הזמנים לניו יורק הארץ-ישראלי".

האוזר הוסיף כי בדומה לויס, הוא "רואה את חזון השינוי המבני של הבורסה: משאב לאומי, מחוללת צמיחה, בין הבורסות המתקדמות בעולם, ומשתפת פעולה עם הבורסות החשובות בעולם". בהמשך התריע האוזר כי "כספי הפנסיה של מר וגברת ישראלי מתועלים היום למימון רכישת נדל"ן במנהטן וניו-ג'רסי, ולא למימון השקעות תומכות צמיחה בישראל", והוסיף את דעתו כי "הבורסה בת"א יכולה וצריכה להציע תשתית למכשירים פיננסיים שיאפשרו גם השקעות בפיתוח תשתיות כבישים, רכבות, עסקים קטנים ובינוניים, דיור בר-השגה ועוד".

לא רק שר האוצר ויו"ר רשות ני"ע שידרו אופטימיות - גם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי, ציטט מהמקורות: "משנה מקום משנה מזל... אני מאמין שהמקום החדש יביא לפריחה גדולה יותר של הבורסה בישראל".

עלויות ההחזקה - מעל 30 מ' ש' בשנה

ונחזור להתרשמות בפתיח, שהאופטימיות הייתה לכאורה. זאת, לא מעט משום שלצד התקוות לשינוי, רבים מבאי האירוע החגיגי חיים את ההווה הבעייתי והרדום של הבורסה. כך, אחד הבכירים בשוק אמר לנו ש"המבנה הזה מגלומני, במיוחד על רקע מצבה של הבורסה", ואחר הוסיף כי "הבורסה צריכה להכפיל ולשלש את המחזור כדי להצדיק בניין כזה".

נזכיר, כי ביוני האחרון פרסמה הבורסה את דוחותיה הכספיים ל-2013 בהם הציגה הפסד כבד של 45 מיליון שקל, על רקע הפרשה של 93 מיליון שקל בגין חריגה בתקציב הבנייה של משכנה החדש - שכאמור היא יזמה ותקצבה בעצמה.

עלויות ההחזקה של הבניין צפויות להגיע ליותר מ-30 מיליון שקל בשנה, ואכן בכיר אחר בשוק העריך כי "רק הוצאות החשמל למיזוג האטריום (החלל המרכזי) יהיו מאוד גבוהות".

אולי הטקס החגיגי לא היה המקום המתאים להזכיר את הקשיים שבפניהם עומדת הבורסה בת"א, אבל נראה שאין מנוס מלהדגיש דווקא כעת את העובדה שירידת המחזורים מובילה לירידה בהכנסות הבורסה, מה שעלול להקשות עליה לעמוד בעלויות הכבדות.

פרויקט בניין הבורסה החדש, שהחליף את המשכן הוותיק ברחוב אחד העם, החל לפני שבע שנים בהובלת הנהלת הבורסה הקודמת - המנכ"לית דאז אסתר לבנון והיו"ר לשעבר סם ברונפלד.

הקרקע לבניית המשכן - מגרש בן 1.5 דונם בפינת הרחובות מונטיפיורי ואחוזת בית בת"א, נרכשה על ידי הבורסה לפני שבע שנים תמורת 58 מיליון שקל. בנייתו החלה ב-2009, אך על רקע עיכובים רבים שגרמו להוצאות הבנייה לתפוח (בכ-300 מיליון שקל), המשכן אוכלס רק לפני כחודשיים.

בניין הבורסה החדש
 בניין הבורסה החדש