בן זקן בפרשת מנופים: "בוא נעשה מהלך אקטיבי מאסיבי"

כך הוקלט איש העסקים על ידי רשות ניירות ערך אומר לסוחר איתן אלדר ב-25 בנובמבר 2010 בזמן המסחר במניית חברת מנופים פיננסים לקראת כניסת המניה למדד ת"א 100 ■ כיצד הסביר עורך דינו את השיחה?

ג'קי בן זקן / צלם: יונתן בלום
ג'קי בן זקן / צלם: יונתן בלום

"בוא נעשה מהלך אקטיבי מאסיבי". כך הוקלט איש העסקים ג'קי בן זקן על ידי רשות ניירות ערך אומר לסוחר איתן אלדר ב-25 בנובמבר 2010 בזמן המסחר במניית חברת מנופים פיננסים לקראת כניסת המניה למדד ת"א 100.

לטענת הפרקליטות, שיחה זו והאזנות סתר נוספות שבוצעו לבן זקן ואלדר, מבססות את האישום כי השניים הריצו את מניית החברה לקראת כניסתה למדד ובכך ביצעו עבירה פלילית של תרמית בניירות ערך. את פרטי האזנת הסתר הזו הזכיר התובע במשפטם של השניים, עו"ד אמיר טבנקין, בדיון שנערך במשפטם בפני השופט המחוזי בת"א, דוד רוזן.

"זו בעצם נקודה מאוד מאוד קריטית מבחינת המסחר, כי גם החוקר הראה בדו"חות הציטוטים פעילות מאוד אינטנסיבית, ואנחנו גם מראים פה בין היתר את האופן שבן בן זקן פועל, שלטענתנו הוא אופן שנועד להעלות את המניה ולהשפיע על שער הנעילה שלה", טען התובע.

פרקליטו של בן זקן, עו"ד ירון ליפשס התערב בשלב זה בדיון ואמר: "מה שרואים, שיש שיחה של מר בן זקן לאיתן אלדר, שמר אלדר מזרים הרבה הוראות קנייה. חד משמעית. עד כאן אנחנו מסכימים לגמרי. כל שאר הדברים כאילו שבאותו מועד עוד לא היה ORDER בכלל, עוד לא ידעו שטימור בן יהודה (איש העסקים שסייע במימון רכישות המניה. ח"מ) רוצה לקנות עוד מניות, זה פשוט לא נכון, זה הפוך מחומר הראיות, בוודאי שבאותו מועד ידעו שמר בן זקן מדבר עם מר אלדר ואומר לו בוא נקנה הרבה מניות בשביל טימור, חד משמעית זה מה שהיה. האופן שבו מר אלדר מבצע את הפעילות, זה לא עניין שלנו, זה לא מתיישב עם המטרה להשפיע".

בפתיחת משפטם של בן זקן ואלדר העומדים לדין לצדו של צביקה קורנבגר בשבוע שעבר אמר התובע כי "התיק הוא בסופו של דבר סיפור עובדתי שנביא בבית המשפט באמצעות הראיות החזקות שבידינו ובהן האזנות סתר, נתוני מסחר ועדים שהיו צד לשיחות עם הנאשמים לגוף העניין. אנחנו נראה כיצד נרקם קשר בין בן זקן, אלדר וקורנברגר לפעול באופן תרמיתי על-מנת להכניס את מניית החברה למדד 100 של הבורסה".

לטענת התובע, החלק הפיסי של המעשים נעשה בעיקרו בידי אלדר, אבל התוכנית לא יכולה הייתה לצאת לפועל ללא בן-זקן. "בן זקן דאג למימון ובסופו של דבר לאחר שמונה ימי מסחר, שבהם פעלו בדפוס מובהק ואגרסיבי תוך השקעה של למעלה מ-15 מיליון שקלים, צלחה דרכם והמניה נכנסה למדד". בין מקורות המימון שהשיג בן-זקן היה מיליונר רוסי ממוצא גרוזיני, טימור בן-יהודה.

הנאשמים שוללים את הטענות נגדם וטוענים כי הם סחרו במניית מנופים באופן גלוי ולגיטימי.