דיווח: ישראל העבירה מודיעין על דאע"ש לטורקיה וארה"ב

גורם מערבי הסביר כי המידע הועבר דרך וושינגטון ■ מארה"ב נמסר כי 40 מדינות ביקשו להצטרף למאמצים נגד "המדינה האיסלאמית" בעיראק ■ משרד הביטחון: "לא נגיב על סיוע שלנו למאבק"

דאע"ש / צילום: רויטרס
דאע"ש / צילום: רויטרס

ישראל העבירה מידע מודיעיני, הכולל תצלומי לוויין ומודיעין נוסף, לתמיכה במאמצי הקואליציה בהובלת ארצות-הברית נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאע"ש) בעיראק - כך מסר אתמול (ב') דיפלומט מערבי. לדבריו, לאחר שהמידע עבר עיבוד כך שלא ניתן יהיה לדעת שהגיע ממקור ישראלי, הוא הועבר על-ידי וושינגטון לבעלות בריתה במדינות ערב ובטורקיה.

גורמים בישראל סירבו להגיב לדיווח, אולם הגורם המערבי הוסיף כי המידע שהועבר מישראל "אפשר לפנטגון להשלים את פערי המידע ולהשיג הערכה טובה יותר של תמונת הקרב" לאחר תקיפת מטרות דאע"ש בעיראק. דובר משרד הביטחון, יעקב חבקוק, מסר: "לא נגיב על סיוע שלנו, או סיוע בכלל, ללחימה נגד דאע"ש".

דוברת מחלקת המדינה האמריקאית, ג'ן סאקי, מסרה אמש כי "40 מדינות הביעו רצון להשתתף בקואליציה האזורית לסייע לעיראק מול האיום האיסלאמיסטי". עוד מסרה סאקי כי שר החוץ של ארצות-הברית, ג'ון קרי, יגיע היום למזרח התיכון על מנת לקדם את המאמצים להקמת הקואליציה.

קרי יגיע לעמאן, בירת ירדן, ולג'דה שבערב הסעודית, ושם ייפגש עם מקביליו לדיונים בנושא ארגון דאע"ש בעיראק וההתמודדות הבינלאומית עמו. "במהלך שהותו באזור ייוועץ קרי עם שותפים מרכזיים ועם בעלי ברית בנוגע לדרכים לתמוך בביטחון וביציבות של ממשלת עיראק ולהילחם באיום דאע"ש", נמסר בהודעה ממחלקת המדינה.

מהבית הלבן נמסר אתמול כי הנשיא ברק אובמה יבקש מהקונגרס להעביר תקציב לקרן ללוחמה בטרור, אשר תאפשר לאמן ולצייד שותפים במדינות אחרות במלחמתם נגד קיצוניים. זאת, ככל הנראה במסגרת התכנית האמריקאית נגד דאע"ש. דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, הוסיף כי אם יוחלט להרחיב את המבצע הצבאי בעיראק ובסוריה, צעד זה ידרוש אישור נוסף מבית הנבחרים.

אתמול דווח ב"ניו-יורק טיימס" כי בוושינגטון מעריכים כי ייקח כ-3 שנים להביס את הארגון. גורמים בכירים פירטו את שלושת השלבים, לראיית הבית הלבן, במתקפה נגד הארגון. הראשון, מבצע אווירי שכבר החל לפני כחודש, במטרה להגן על המיעוטים האתניים והדתיים, ולהביא לנסיגה חלקית של לוחמי דאע"ש בצפון ובמערב עיראק.

השלב הבא, שכפוף להקמת ממשלה בבגדאד שתזכה לתמיכה נרחבת, יכלול אימון, ייעוץ והעברת ציוד לכוחות הצבא העיראקי והכורדי, כמו גם שבטים סונים. השלב האחרון צפוי להיות "השמדת צבא הטרור" בסוריה, וייקח זמן רב - אולי אפילו מעבר לכהונתו של אובמה.

במקביל, שר ההגנה האמריקאי, צ'אק הייגל, העריך אתמול כי על ארצות-הברית לשקול כיצד ניתן להרחיב את המבצע הצבאי נגד לוחמי דאע"ש בעיראק. כמו כן, לדבריו יש לבחון את כל ההשלכות האפשריות של מבצע ארוך ואת "כל מה שעלול להשתבש".

בתוך כך, נציב זכויות האדם של האו"ם, הנסיך זיד אל-חוסיין, קרא אתמול למעצמות העולם לפעול למען ביטחונם של נשים ובני מיעוטים באזורים שבשליטת הארגון בעיראק ובסוריה. כמו כן, הוא טען כי הלוחמים האיסלאמיסטים מנסים ליצור "בית דמים".

אל-חוסיין, המוסלמי הראשון בתפקיד הבכיר, קרא לקהילה הבינלאומית להתמקד בסיום העימות האלים בעיראק ובסוריה השכנות, אשר הופך לדבריו "יותר ויותר קשור" בין שני צדי הגבול. "האם הם מאמינים שהם פועלים באומץ בכך שהם שוחטים שבויים באופן כה ברברי?", תמה, "הם רק מראים איך מדינתם תיראה בעתיד - בית דמים קשוח ומרושע, ללא מקלט לכל מי שאינו כמותם".