כל מה שרציתם לדעת לקראת ההשקה של האייפון 6

אפל צפויה להשיק הערב את האייפון שיהווה ציון דרך נוסף במהפכה הטכנולוגית ששינתה את חייהם של כ-2 מיליארד בני אדם ■ מיהן החברות הישראליות שחייבות את ההצלחה שלהן לאפל, ומה נחשוב על האייפון החדש בשנת 2020

אייפון 5S / צילום: רויטרס
אייפון 5S / צילום: רויטרס

מחר בבוקר צפויה בארצות-הברית הכרזה דרמטית. מיליוני אנשים ימתינו בדריכות לדובר וערוצי טלוויזיה מכל העולם יעבירו את דבריו בשידור ישיר. ספקולציות רבות נזרקו לחלל העולם בדבר התוכן המדויק של ההכרזה הזו. מדובר כמובן בנאומו של נשיא ארצות-הברית ברק אובמה בנושא האסטרטגיה שגיבש למלחמה בארגון הטרור דאע"ש.

אבל עד כמה שהעולם מצפה בדריכות להכרזה הזו, היא תהיה כמעט חסרת משמעות יחסית לבאזז העצום, הכיסוי התקשורתי הנרחב ואין סוף הספקולציות שליוו את הכרזתו של מכשיר האייפון 6 הערב שעון ישראל.

משום מה אנחנו עדיין קוראים למכשיר הזה טלפון. המחמירים יקראו לו סמארטפון. יש מי שיקראו לו בחיבה "סלולרי". אבל, הגיע הזמן שנפנים. המכשיר הזה - יצור כלאיים שבין מרכז תקשורת אישי לבין נגן מוזיקה וסרטים, שמשולבים היטב מעל פלטפורמת מיחשוב חזקה המאפשרת אין סוף שימושים נוספים - זכאי לשם חדש משלו.

ולמען האמת, אם ייעשה צדק היסטורי הרי שיום אחד, ולא בעוד הרבה שנים, ייקרא כל סמארטפון בשם הגנרי "אייפון", בדיוק כמו שפריג'ידר, שהיה פעם שם של מותג, הוא היום שם נרדף למקרר וממש כמו שג'יפ היה פעם רכב השטח של חברת קרייזלר והיום הוא הגדרה כללית לרכבם של הרפתקנים או בני המעמד הנוצץ.

כי אין ספק שעולם הסמארטפונים מתחלק למה שקרה לפני האייפון ולתקופה שהחלה עם השקתו, בינואר 2007. ומה שקרה אחרי השקת האייפון הראשון ועד היום שינה לחלוטין את עולם הטכנולוגיה, אבל גם השפיע עמוקות על אורחות החיים של קרוב לשני מיליארד משתמשים, כרבע מאוכלוסיית העולם, האוחזים כיום בסמארטפון כזה או אחר. והמכשיר הזה מסייע בידם לחיות חיים מהנים יותר וגם בטוחים ויעילים, אולי אפילו בריאים יותר.

שילוב גאוני

מה שגרם למהפכה הזו לא היה רק השידרוג הדרמטי במכשיר עצמו. נכון, האייפון הראשון יצר חווית משתמש שונה לחלוטין ממה שהורגלנו להתייחס אליו כמעטפת הביצועים של מכשיר סלולרי. המכשיר החדיש ההוא איפשר לנו למשש במסך מגע מדויק ומהיר, לגלוש בעולם המקוון במהירות מפתיעה ולשלב נגן מוזיקה וקליפים במכשיר טלפון נייד (למרות שתכונות הטלפוניה של המכשיר היו בינוניות למדי, כך ציינו לעצמנו אז)

כל אלו הן היום תכונות טריוויאליות, שחייבות להיכלל בכל מכשיר סמארטפון, ולו גם הבסיסי ביותר. אבל החוויה הזו לבדה לו היתה השינוי המשמעותי ביותר. מה שהקפיץ את כולנו לעולם חדש של יכולות היה השילוב הגאוני של האייפון עם חנות אפליקציות מקוונת, שאיפשרה לכולנו לטעון אפליקציות ככל העולה על רוחנו. ובמקביל לכך גרמה היכולת הזו למיליוני יזמים לפתח אין ספור אפליקציות שהן הן מהות השינוי בעולם הסלולר מאז ועד היום ובעתיד הנראה לעין.

קשה היום להאמין שעד לפני כשבע שנים היינו כולנו כבולים לתפריט האפליקציות שנכפה עלינו על ידי ספק שירותי הסלולר שלנו. חלקנו זוכרים את כיפופי הידיים בין המפעילים הסלולריים, בעלי המפתח לחוויית המשתמש, לבין מפתחי האפליקציות שהיו תלויים בהם כמעט באופן בלעדי בדרכם אל המשתמש הסופי. כמו בכל שוק חסר תחרות, המצב הזה גרם בדרך כלל, לא רק בישראל, ליצירת אפליקציות משעממות ובלתי רלוונטיות שלרוב נותרו ללא שימוש על גבי המכשיר הסלולרי שנשא אותם. ואילו היום, פחות מעשור לאחר מכן, אין שני סמארטפונים שדומים זה לזה כבר ימים ספורים לאחר שנרכשו. כולנו טוענים אפליקציות, משנים את תמונות המסך ואת הרינגטונים והופכים את הסמארטפון שלנו לשיקוף מאוד אישי של האופי ורצונותיו של בעל המכשיר.

האייפון והאפליקציות אכן שינו את חיינו, לא פחות מזה. יש כיום כ-1.3 מיליון אפליקציות בחנות של אפל ובכל חודש נוספות לשם למעלה מ-35 אלף אפליקציות חדשות. בתחילת השנה הודיעה אפל שלמעלה משלושה מיליארד הורדות של אפליקציות התבצעו על ידי משתמשי האייפון ברחבי העולם מאז השקתו. מעבר להכנסות המדהימות שייצרה החנות הזו, יש מאין, מאז הקמתה (למעלה מעשרה מיליארד דולר בשנת 2013) האפליקציות הללו, בידיים של כל כך הרבה אנשים, יצרו שינויים בגישה של כולנו לגבי יכולתה של הטכנולוגיה לשרת אותנו כרצוננו.

שלל האפשרויות העצום שהתפתח בן לילה עם פתיחת עולם הסמארטפון לאפליקציות גם ייצר הזדמנויות עסקיות חדשות עבור מיליוני אנשים ברחבי העולם. תחשבו על מיליוני האנשים השוקדים ממש ברגעים אלה על אפליקציות חדישות, שלמרות סיכוייהן האפסיים להצליח (שוב המספרים: 1.3 מיליון אפליקציות קיימות ו-35 אלף אפליקציות חדשות כל חודש) הם משוכנעים שהם הם אלה שיהיו הדבר הגדול הבא.

תחשבו על המשקיעים שלהם ועל מיליארדי הדולרים שמימנו את כל השוק החדש הזה, שלא היה קיים כאן עד לפני פחות מעשור. ותחשבו גם על המתעשרים החדשים שהצליחו בכישרונם ובחריצותם, יש אומרים גם במזלם, ליצור את אותן מעט אפליקציות ש"עשו את זה", הצליחו להגיע לכף ידם של מאות מיליוני אנשים שהורידו אותן לסמארטפונים שלהם ועשו בהן שימוש.

אין צורך ללכת רחוק, הדוגמאות נמצאות כאן אצלנו, קרוב לבית. היזמים של וויז, וייבר וצ*ק (Check), שלוש חברות שהגיעו לאקזיטים מדהימים, כל אחת בתורה, חייבים את הצלחתם לאותו אייפון שיצר עבורם בסיס ענק של משתמשים פוטנציאליים. וכמוהם גם ההצלחות שבדרך, האפליקציות שכובשות בימים אלה את מקומן בעולם ושייטענו בתורן על גבי האייפון החדש, האייפון 6.

סביר להניח שבזמן קריאת שורות אלו כבר נודעו סוף סוף באופן רשמי, בהכרזה סנסציונית על פי מיטב המסורת מבית היוצר של אפל, תכונותיו החדשות של המכשיר. גדלי המסך ואיכותו, עובי המכשיר, המעבד החדיש, אורך חיי הסוללה ועוד תכונות אחרות, כל אלו יהוו שיפור משמעותי יחסית לאייפון הראשון ומצד שני הם גם יהיו אבן דרך, לא יותר מזה, במסע שכבר התחיל לכיוון האייפון 7 והדורות שיבואו אחריו. עם היכולות החדשות ייפרצו גבולות נוספים ויתאפשרו חוויות חדשות. סביר להניח שבשנת 2020 נביט אחורה בנוסטלגיה משועשעת ונזכיר לעצמנו בנימה מחויכת עד כמה היה האייפון 6 איטי, מוגבל ביכולותיו ומיושן במראהו.

נקווה שעד אז כבר נסגל לעצמנו קודים תרבותיים של נימוס והתחשבות בזולת, שיבואו לידי ביטוי בכך שלעולם לא נשפיל מבטנו אל המסך הקטן תוך כדי שיחה, אף פעם לא נשוחח בטלפון בתוך מעלית צפופה בנוסעים, ותמיד נניח את המכשיר בצד בזמן סעודה משפחתית. אתם יודעים מה, את זה אפשר להתחיל כבר בגרסת האייפון 6, אין צורך לחכות.