האמריקאים נעשים ניצים: תמיכה מסיבית בחיסול דאע"ש

סקר של ABC "וושינגטון פוסט": 71% תומכים בהפצצות מהאוויר של מטרות דאע"ש בעיראק ■ 65% תומכים בהפצצות בסוריה (כפליים ממספר התומכים בהפצצות נגד משטר אסד בעבר) ■ התמיכה באובמה - בשפל

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

סקר של "וושינגטון פוסט" ו-ABC, שהתפרסם היום (ג'), מראה שהציבור האמריקאי מתחיל להתנער מההתנגדות האינטנסיבית לפעולות צבאיות אמריקאיות שקנתה אחיזה בארה"ב אחרי מלחמת וייטנאם ושהתחזקה בעקבות המלחמה באפגניסטאן ומלחמת השווא שיזם הנשיא הקודם, ג'ורג' בוש, בעיראק.

ממצאי הסקר מצביעים על תמיכה מסיבית בהפצצות אוויריות של מטרות דאע"ש בעיראק ובסוריה. שלא במקרה, התמיכה בהפצצות החלה לגאות לאחר שדאע"ש העלה לרשת סרטוני וידיאו שמתעדים את עריפת ראשיהם של העיתונאים האמריקאיים ג'יימס פולי וסטיוון סוטולוף. 90% מהאמריקאים רואים בארגון הטרור איום רציני על אינטרסים חיוניים של ארה"ב ו-60% אומרים שמדובר באיום "רציני מאוד".

במקביל מראה הסקר, שהתמיכה בנשיא ארה"ב, ברק אובמה, נמצאת קרוב לשפל העמוק ביותר שנרשם במשך נשיאותו ושרוב האמריקאים חושבים שהוא זהיר מדי.

הסקר רואה אור יום לפני נאום של אובמה לאומה, שבו הוא מתכנן לשרטט את מתאר האסטרטגיה של ממשלו להדברת דאע"ש, ובד בבד עם שטף הצהרות של מחוקקים, דמוקרטים ורפובליקאים, על הצורך להכות בעוצמה בארגוני הטרור האיסלמי הקיצוני. תמיכת המחוקקים בפעולה צבאית נגד דאע"ש, כמו תמיכת הציבור, החלה לצבור תנופה רק באחרונה.

אובמה יבקש מהקונגרס לסמוך ידו על העצמת הפעולות נגד הטרוריסטים בסוריה ובעיראק, והנאום לאומה נועד לגייס תמיכה במדיניות היד החזקה, אך נראה שמלאכתו של אובמה נעשתה בידי דאע"ש עצמו, שהצליח להשניא עצמו על האמריקאים בלי שום סיוע הסברתי מהבית הלבן.

בשבועות שחלפו, הורה אובמה להפציץ מהאוויר מטרות של דאע"ש בעיראק, אך הגדרת המטרות הוגבלה להגנה על אמריקאים ומיעוטים דתיים בעיראק וסיכול מאמצים של דאע"ש להשתלט על אתרים אטרטגיים במדינה זו, ובמיוחד סכר חדיתא. עד עתה נמנע הבית הלבן מאישור הפצצות של מטרות דאע"ש בסוריה. בראיון ב-NBC חזר אובמה ואמר, כי לא יתיר הפעלת כוחות קרקע של צבא ארה"ב בזירה הסורית-עיראקית אך כמה סנטורים רפובליקאיים קראו לנשיא להפעיל יחידות קומנדו על הקרקע בזירה זו.

על רקע זה, נראה שהציבור בארה"ב נותן לממשל ולקונגרס יד חופשית להנחית קורנס על דאע"ש. על פי ממצאי הסקר, 71% מהאמריקאים תומכים בהפצצות מהאוויר בזירה העיראקית, בהשוואה ל-54% לפני שלושה שבועות ו-45% ביוני. בקרב הנשאלים שסבורים שאובמה זהיר מדי, שיעור התומכים בהפצצות מגיע -82%. בקרב אלה שמרוצים מהאופן שבו מנהל אובמה את מדיניות החוץ שלו, 66% תומכים בהפצצות.

גם הפצצות פוטנציאליות בסוריה זוכות בתמיכה חזקה. 65% מהנשאלים תומכים בהפצצות כאלה, כמעט כפליים משיעור התומכים בהפצצות מטרות של משטר אסד בתגובה על סירובו לוותר על מאגר הנשק הכימי שלו, לפני כשנה.

עליה נרשמה גם בשיעור התמיכה במתן סיוע צבאי לכוחות הכורדיים שנלחמים בקיצונים האיסלמיסטיים - מ-45% באוגוסט ל-58% עתה.

כצפוי, התמיכה בהעצמת הפעולות הצבאיות נגד דאע"ש חזקה בעיקר בקרב רפובליקאים, אך רוב משמעותי של הדמוקרטים תומך אף הוא בהפצצות בעיראק ובסוריה.

אולם התמיכה הציבורית במדיניות החוץ של אובמה מוסיפה להישחק. רק 38% הביעו שביעות רצון ממדיניות החוץ של הממשל ו-56% הסתייגו (43% הביעו הסתייגות חזקה מאוד). מזה כחצי שנה, שיעור שביעות הרצון ממדיניות החוץ של אובמה נע סביב 45%. מותחי הביקורת על הנשיא טוענים שהוא מנותק ומאופק מדי. הביקורת גברה בעקבות שני אירועים: התבטאות של אובמה שלפיה "אין לנו עדיין אסטרטגיה (נגד דאע"ש)"; והחלטת הנשיא ללכת ולשחק גולף מיד לאחר שגינה את עריפת ראשו של העיתונאי פולי.

על פי הסקר, שיעור המרוצים מביצועי אובמה כנשיא בכל התחומים הוא 42%, ושיעור המסתייגים - 51%. רק לאחר שפרש את תכנית הרפורמות בביטח הרפואי ב-2013, היה מצבו של אובמה בסקרים גרוע יותר.