אלי גליקמן לאוצר: "לא להעלות את הבלו על הפחם"

באוצר מעריכים כי העלאת הבלו תגדיל הכנסות המדינה בעד 1.8 מיליארד שקל ■ בחברת החשמל חוששים כי המהלך יפגע בהפעלת תחנות הכוח הפחמיות

אלי גליקמן / צלם: תמר מצפי
אלי גליקמן / צלם: תמר מצפי

מנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן מתריע נגד הכוונה להעלות את הבלו על הפחם. במכתב ששיגר היום למנכ"לית האוצר יעל אנדורן מזהיר גליקמן מפני "שורה של בעיות עקרוניות ושגיאות מהותיות הכרוכות בנושא האמור ובהצדקות להפעלתו".

לפי פרסומים, האוצר שוקל את העלאת הבלו על הפחם מ-45 שקל לטונה ל-192 שקל. יותר מ-40% מהחשמל המופק בישראל מיוצר בתחנות הכוח הפחמיות של חברת החשמל בחדרה ובאשקלון. ב-2013 ייבאה חברת החשמל 11.8 מיליון טון פחם בהיקף כספי של 4.8 מיליארד שקל. על סמך נתונים אלה העריכו באוצר שהעלאת הבלו בשיעור המוצע תכניס לקופת המדינה סכום של עד 1.8 מיליארד שקל. הסכום יגולגל בסופו של דבר על צרכני החשמל באמצעות תעריף החשמל ועשוי להיות מתורגם להתייקרות של כ-5% ויותר בתעריף.

בחברת החשמל חוששים שהעלאת הבלו תפגע בתחרותיות החברה ותביא להפחתת הכדאיות בהפעלת תחנות הכוח הפחמיות.

לטענת גליקמן העלאת הבלו על הפחם בנימוק שמדובר בדלק מזהם איננה הגיונית משום שהזיהום אינו תוצאה של הדלק אלא של תהליך השריפה שלו. גליקמן ציין כי החברה משקיעה בשנים האחרונות כ-8 מיליארד שקל בפרויקט להפחתת פליטות החלקיקים המזהמים מארובות תחנות הכוח בחדרה ובאשקלון. גליקמן הוסיף כי ההחלטה עלולה לעוות שיקולים כלכליים ולפגוע בסיכוי להורדת תעריף החשמל משום שהיא מעודדת שימוש בגז טבעי שהוא דלק יקר יותר מהפחם.