הנה מפת ההשקעות של אקסלנס למשקיע בבורסה

בבית ההשקעות חיוביים על ענפי הבנקים, הגז והנפט; שליליים על מזון ונדל"ן מגורים

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

עם תום עונת הדוחות הכספיים לרבעון השני של 2014, וכשברקע מצטברים עוד ועוד נתונים המעידים על האטה בכלכלה המקומית, בבית ההשקעות אקסלנס נשואה טוענים כי אמנם ניתן לזהות בדוחות סימני חולשה, "אבל עדיין יש מה לקנות".

שני ענפים המסומנים על ידי האנליסטים של אקסלנס ברוקראז' כשליליים במיוחד הם מזון ונדל"ן למגורים. לגבי חברות המזון, מציינים במחלקת המחקר של אקסלנס כי "ההאטה בשוק המזון קיבלה ביטוי בתוצאות החברות ברבעון השני, כאשר הספקים הציגו צמיחה נמוכה יותר בשל עיתוי חג הפסח, אך גם בשל ההאטה". בבית ההשקעות צופים כי "במחצית השנייה ההאטה תורגש במידה רבה יותר ביחס לרבעון הראשון, אך ביחס לרשתות - מצבם היחסי של ספקי המזון עדיין צפוי להיות טוב יותר".

לגבי רשתות השיווק, הללו אמנם נהנו ברבעון השני "מתוצאות חזקות יחסית, בשל עיתוי הפסח, אך גם בתוצאותיהן קיבלה ההאטה בשוק ביטוי. בנוסף, הן סובלות גם מהתחרות הגבוהה והצורך לבצע התאמות למחירים בתקופה של גמישות תפעולית נמוכה".

בעניינה של הרשת הגדולה בישראל - שופרסל, באקסלנס צופים "המשך מגמת שחיקה בתוצאות ברבעונים השלישי והרביעי, כשהיקף השחיקה תלוי בשיפור תנאי הסחר מול הספקים, והוא שישפיע על האם פעילות הקמעונאות תרשום רווח או הפסד במחצית השנייה של 2014.

"בשורה התחתונה", מוסיפים באקסלנס, "תוצאות החברה למחצית השנייה צפויות להיות חלשות, ושינוי מגמה יגיע לכל המוקדם במחצית הראשונה של 2015".

לגבי ענף הנדל"ן למגורים, מציינים באקסלנס כי פעילות הרבעון השני הייתה חלשה "בעיקר בשל הקיפאון במכירות", ולפיכך מעריכים כי "בשורה התחתונה, 2014 תהיה שנה חלשה עבור חברות המגורים". מעבר לכך הם צופים כי "ב-2015 תתהפך המגמה, והביקושים הכבושים אשר ממתינים על הגדר ישובו לגדוש את משרדי המכירות, וזאת לאור מיעוט ההיצע, הריבית האפסית והיעדר אלטרנטיבות".

עוד הם מוסיפים בנושא כי "בשל העובדה שההכרה בהכנסות ממכירת דירות היא בעת מסירתן בפועל לרוכשים, אנו צפויים לראות את ההשפעה המאוחרת על התוצאות מתחזקת ברבעונים הבאים. זאת, אפילו אם יאושר חוק מע"מ 0% ברבעון הרביעי".

אופק חזק לבנקים

בצד החיובי של המשק בולט סקטור הבנקים, שלראיית בית ההשקעות מצבו טוב, תימחור המניות בו זול והפוטנציאל בו רב. באקסלנס מציינים כי "תוצאות הרבעון השני היו חזקות, ושוב הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, בכמעט 14%. על אף ההאטה בפעילות הכלכלית וסביבת הריבית הנמוכה מאוד, הבנקים מפתיעים לטובה - מצליחים לשמור על רווחיות יפה ורושמים גידול ברווחיהם, די באופן טבעי.

"במונחים אבסולוטיים (וגם בלי נטרול הוצאות חד פעמיות, א' ל'), רווחי הבנקים הם הגבוהים מאז המחצית הראשונה של 2011". במבט קדימה, באקסלנס מעריכים כי המגמות העיקריות שימשיכו לאפיין את הרבעונים הקרובים הן "הפרשות לחומ"ס נמוכות מאוד, עד כדי 'ריקברי', רווחי מסחר גבוהים, ריסון ברמת ההוצאות ויציבות יחסית בהכנסות".

עם זאת, הם מציינים כי "הבנקים ממשיכים לסבול מסביבת הריבית הנמוכה מאוד, משיעור אינפלציה שלילי/אפסי ומרפורמות בתחום הצרכני, אשר פוגעות ביכולתם להצמיח את הכנסותיהם".

בפילוח תוצאות הבנקים, מציינים באקסלנס כי הפועלים, לאומי ומזרחי-טפחות הציגו תוצאות חזקות, הבנק הבינלאומי ממשיך לדשדש ודיסקונט ממשיך לאכזב, כאשר "גם תוכנית האסטרטגיה החדשה בבנק כנראה לא תישא פירות בזמן קרוב".

עוד ענפים הנמצאים במגמת שיפור, לפי אקסלנס, הם הגז והזיקוק. לגבי שותפויות הגז, מציינים בבית ההשקעות כי "דלק קידוחים, אבנר וישראמקו ממשיכות למכור את הגז ממאגר 'תמר' בקצב מתוכנן וידוע מראש בעיקרו. רציו מחכה להתפתחויות בסגירות חוזים למכירת גז מ'לוויתן', ומנסה לארגן את המימון הדרוש לפיתוח המאגר".

באשר לחברות הזיקוק, בזן ופז (המפעילה בית זיקוק באשדוד), נאמר כי "התרומה של ההשקעות שבוצעו בשני בתי הזיקוק ניכרת בעקביות זה מספר רבעונים - נקודה שללא ספק הינה חיובית, כשאליה מתווספים תהליכי ההתייעלות בשתי החברות".

במבט קדימה, באקסלנס רואים "שיפור ניכר" במרווחי הזיקוק, ומוסיפים כי "בשורה התחתונה, לאחר שנה קשה בהיבט זה מסתמנת מגמת שיפור ברבעון השלישי. יחד עם זאת, נציין כי תנאי הבסיס של בתי הזיקוק באירופה נותרו מאתגרים, כך שלא צפויה תקופת עדנה ארוכה".

מניה הגוררת סימני שאלה רבים לפי אקסלנס, היא זו של ענקית התרופות טבע , לנוכח אי ודאות בנוגע למצבה הנוכחי, לרמת התימחור שלה ולפוטנציאל להמשך. "ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי, א' ל') עדיין לא אישר קופקסון גנרי, מה שנותן לטבע עוד זמן להעביר חולים לתרופת הדגל שלה במינון התלת-שבועי", מציינים בבית ההשקעות. "לדעתנו מדובר על הפוגה זמנית, ואם באמת ה-FDA יאשר והפטנטים של טבע יימצאו לא תקפים, המומנטום השלילי במניה יתחדש. בינתיים, אפשר ליהנות מהיציבות".

מניה נוספת המעלה סימני שאלה היא יצרנית הדשנים כיל , אשר באקסלנס סבורים כי מצבה מאתגר והפוטנציאל שלה לא ברור. הם מזכירים שתי נקודות שליליות הנוגעות לפעילות כיל: עודף ההיצע בשוק האשלג העלול להחריף בעתיד, והשנייה היא ועדת ששינסקי 2, לקביעת תמלוגי המדינה ממשאבי הטבע, "הממשיכה לרחף מעל החברה".

לפי אקסלנס, "מס רווחי יתר של 42% עלול לפגוע קשות ברווחי כיל, ויהפוך את המניה לנחותה לעומת מניות אחרות בענף, בעיקר פוטאש ואורלקלי. בנוסף, יש לזכור שמכירת החזקות החברה לישראל בחברה, הצפויה בקרוב, עלולה לגרום ללחץ טכני על המניה".

מפת ההשקעות של אקסלנס
 מפת ההשקעות של אקסלנס