נעילה שלילית בבורסות אירופה על רקע החששות מסקוטלנד

ירידות גם בניו יורק ■ האינפלציה בצרפת ירדה לשיעור שנתי של 0.5% ואילו בגרמניה נרשמה יציבות באוגוסט לעומת יולי

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ה') בירידות שערים, על רקע החששות מהיפרדות סקוטלנד מבריטניה. גם המסחר בוול סטריט מתנהל בירידות שערים.

אביחי שורצקי, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות IBI, מציין כי הסקרים האחרונים מצביעים כי התמיכה בעצמאות סקוטלנד מאבדת מומנטום. הסקר האחרון הצביע על רוב של 6 נקודות האחוז עבור המתנגדים לעצמאות (53 אל מול 47 אחוזים).

אתמול החלו מספר גופים רשמיים להתייחס להשלכות של עצמאות אפשרית של סקוטלנד. ההתייחסות המעניינת ביותר הייתה של נגיד הבנק המרכזי של אנגליה, מארק קרני. קרני ציין כי היקף הנכסים הפיננסיים בסקוטלנד עומד על כטריליון פאונד, פי 10 מהתוצר במדינה. לאור זאת ציין קרני כי במידה ויוקם בנק מרכזי עצמאי בסקוטלנד, יהיה עליו לבנות רזרבות מט"ח גדולות. ללא צעד שכזה, הבנק המרכזי לא יוכל לשמש כמלווה של מוצא אחרון, כך שהוא לא יוכל לחלץ בנקים שכשלו ולשמור על כספי הפיקדונות. התייחסות זו של נגיד הבנק המרכזי באנגליה מעלה חשש כי החלטה על עצמאות בסקוטלנד עלולה להוביל למהלך אגרסיבי של משיכת פיקדונות בנקאיים אל מחוץ למדינה.

אתמול פורסמה התייחסות רשמית גם של RBS ו-LLOYDS אשר בעל כורחם מצויים בלב ההתפתחויות האחרונות. לפי ההודעה, עצמאות של סקוטלנד טומנת בחובה סיכון להורדת דירוג כתוצאה מסיכון מוניטארי, פיסקאלי, חוקתי ורגולאטורי. לכן שני הבנקים ציינו כי הם מחזיקים בתוכניות מגירה לפיהן הם צפויים להעביר את כל פעילות המטה ללונדון במקרה של החלטה על עצמאות בסקוטלנד, מה שלא צפוי להוביל לשינוי בפעילות היומיומית של הבנקים. לפי מספר הערכות, צעד שכזה עשוי לעלות לכל אחד מהבנקים כמיליארד פאונד.

בתחום המאקרו, היום דווח כי האינפלציה בצרפת ירדה לשיעור שנתי של 0.5% ואילו בגרמניה נרשמה יציבות באוגוסט לעומת יולי.

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום (ה') בעליות לאחר נעילה חיובית אתמול בוול סטריט וברקע לנתוני אינפלציה בסין. הסוחרים בשוק הגיבו גם לנתוני תעסוקה שפורסמו באוסטרליה.

בסין פורסם היום כי האינפלציה ירדה באוגוסט לרמה שנתית של 2%, מתחת לקריאה שנרשמה ביולי ועמדה על 2.3% וגם מתחת לצפי בשוק שעמד על 2.2%. לצד זאת, מדד המחירים ליצרן שפורסם במקביל הצביע על המשך מגמת הדיפלציה כאשר ירד באוגוסט ב-1.2% לאחר ירידה של 0.9% ביולי. הצפי בשוק עמד על ירידה של 1.1%. מדד המחירים ליצרן יורד באופן מתמשך מאז פברואר 2012, עניין המעיד על ירידה במחירי הסחורות לצד ביקושים נמוכים.

ובאוסטרליה פורסמו היום כי מספר המשרות המלאות במדינה קפץ ב-14,300 באוגוסט בעוד שיעור המשרות החלקיות עלה ביותר מ-106 אלף. שיעור ההשתתפות בשוק העבודה האוסטרלי עלה ל-65.2% באוגוסט.

מניית Tencent Holdings ריכזה עניין לאחר שהמתחרה הגדולה שלה עליבאבא חשפה אתמול טווח מחירים שמרני בהנקפה הצפויה שלה בוול סטריט.