ישראל לארה"ב: המבצע נגד דאע"ש עלול לחזק את איראן

יובל שטייניץ, ראש המשלחת הישראלית לדיאלוג האסטרטגי עם ארה"ב, שהסתיים אמש: "דאע"ש הוא בעיה לחמש שנים; איראן גרעינית תהיה בעיה ל-50" ■ "ניו יורק טיימס": ההיסטוריה מצביעה על כך ששטייניץ אולי צודק

דאע"ש / צילום: רויטרס
דאע"ש / צילום: רויטרס

נראה שישראל מוטרדת מהאינטנסיביות של היערכות ממשל אובמה לקמפיין נגד דאע"ש. על פי ידיעה שמתפרסמת היום (ו') ב"ניו יורק טיימס", הזהירו פקידי רשות ישראלים את הממשל, שהמבצע האמריקאי נגד ארגון הטרור יחזק את שאיפות טהראן להגמוניה אזורית.

אתמול הסתיים בוושינגטון הדיאלוג האסטרטגי החצי-שנתי בין ישראל לארה"ב. בראש המשלחת הישראלית, שבין חבריה נציגים של המוסד, המודיעין של צה"ל, מל"ל, משרד החוץ וגורמים אחרים, עמד יובל שטייניץ, השר לעניינים אסטרטגיים וענייני מודיעין.

ה"טיימס" מציין, שעיתוי מושב הדיאלוג נקבע לפני זמן רב, אך חברי המשלחת ניצלו את ההזדמנות וטענו "מיד", כי דאע"ש הוא גורם שמסיח את הדעת מהעיקר. הם חוששים, לדברי העיתון, שהאיראנים ימצאו עצמם לצד ארה"ב במאבק נגד דאע"ש והדבר יעודד אותם לסחוט ויתורים מהבית הלבן במו"מ על הגרעין.

"גלובס" דיווח כבר שלשום (ג'), ערב פתיחת הדיאלוג, כי המשלחת הישראלית תבקש מבני שיחה שהמאבק של ארה"ב והקואליציה שהיא מנסה לגבש נגד דאע"ש לא יוביל להתגמשות במו"מ הגרעין עם איראן. לדברי גורמים המודעים לנושא, קיים חשש גדול בירושלים שטהראן תנסה לנצל את זהות האינטרסים בינה לבין ארה"ב בסוגיית דאע"ש כדי להציע לארה"ב שת"פ מודיעיני ואחר במלחמה נגד ארגון הטרור, תמורת הקלה בדרישות המעצמות במו"מ הגרעין.

על רקע זה יש לראות את ההדלפה לסוכנות רויטרס, בתחילת השבוע, שלפיה מספקת ישראל לממשל אובמה מידע מודיעיני רב-ערך על דאע"ש, אמרו אותם גורמים ל"גלובס".

ה"טיימס" מציין, כי כמה שעות לפני שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, נשא נאום לאומה על המאבק נגד דאע"ש, אמר שטייניץ: "דאע"ש הוא בעיה של חמש שנים. איראן גרעינית תהיה בעיה ל-50 שנה וההשפעה שלה תהיה הרבה יותר גדולה".

לא ברור מה השיבו האמריקאים לעמיתיהם הישראליים בדיאלוג האסטרטגי. דובר של שטייניץ לא השיב אמש על שאלות "גלובס" בנושא זה. אולם אין ספק, שהממשל מנסה להרגיע את חששות ישראל (וכנראה חששות דומים בסעודיה ובמדינות אחרות במפרץ). פקיד בכיר בממשל אמר אתמול: "אין לנו שום תכנית להיעשות לחיל-האוויר של איראן במערכה הזו בדיוק כפי שאין לנו שום כוונה לשמש חיל אוויר למשטר אסד בסוריה".

יום קודם לכן, אמרו ראש מטה הבית הלבן, דניס מקדונה, וסגן היועצת לביטחון לאומי, טוני בלינקן, לראש האופוזיציה, יצחק הרצוג, שלמרות זהות האינטרסים בין ארה"ב לאיראן לא יהיה שינוי בעמדה האמריקאית ששוללת לחלוטין אופציה של נשק גרעיני בידי טהראן. ביקורו של הרצוג בבית הלבן נערך בנפרד משיחות המשלחת בראשות שטיינייץ.

אולם ה"טיימס" אומר, כי ההיסטוריה מצביעה על כך, שלא מן הנמנע שחששות שטייניץ דווקא מוצדקים. החלטת ממשלו של ג'ורג' וו. בוש, לפני 11 שנה, לפלוש לעיראק, הסיחה דעתו של אותו ממשל מסוגיות רבות, ובמיוחד מהמלחמה באפגניסטאן, ואיראן אכן ניצלה תקופה זו להרחבה מסיבית של יכולתה ליצר דלק גרעיני.

בהודעת הסטייט דיפרטמנט על סיום מושב הדיאלוג נאמר, כי שני הצדדים אישרו מחדש את מחויבותם ההדדית "להילחם בטרור ולסכל איומים ליציבות האזורית".

ההודעה מציינת, כי הצדדים דנו גם בעימות האחרון בעזה ובחשיבות הצורך להגיע לשלום בר-קיימא ולשים קץ למעגל העימותים. המשלחות הסכימו שקיים צורך דחוף בשיקומה של עזה ובהושטת סיוע הומניטרי לאזרחיה. כן הודגשה חשיבות הצורך לחזק את הרשות הפלסטינית. הצד האמריקאי הביע דאגה מהמשך פעילות ההתנחלויות בגדה המערבית.