קרי: "איראן תצטרף ללחימה בדאע"ש? בלתי הולם"

מזכיר המדינה ג'ון קרי מעדיף לבנות קואליציה בינלאומית רחבה עם מדינות אירופאיות וערביות

ג'ון קרי / צילום: רויטרס
ג'ון קרי / צילום: רויטרס

מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, אמר אמש (ו') כי זה יהיה בלתי הולם אם איראן תצטרף לקואליציה שמבקשת להילחם בארגון הטרור דאעש - כך דווח ב-BBC. קרי טען כי הוא בטוח שארצות-הברית יכולה לבנות קואליציה בינלאומית רחבה של מדינות אירופאיות וערביות.

גם איראן וגם ארצות-הברית הציעו סיוע צבאי לממשל העיראקי הנלחם בארגון הטרור הרצחני, אלא שארצות-הברית נמצאת בעימות מול איראן על תוכנית הגרעין שלה ועל המדיניות שלה מול סוריה.

10 מדינות ערביות כבר הסכימו לסייע לארצות-הברית במלחמתה נגד דאעש, כך שעל-פי ה-CIA, הצבא המשולב נגד דאעש עשוי לכלול כ-31 אלף לוחמים. גם צרפת הציעה את תמיכתה בפעולה הצבאית, כחלק מהקואליציה שהוקמה על-ידי וושינגטון.

ישראל: "נפעל בירדן אם דאעש יגיע לשם"

ובעוד איראן הולכת ומתרחקת מהקואליציה, מסתמן כי דווקא ישראל עשויה להצטרף למערכה: בירושלים הבהירו באחרונה לממשל האמריקאי בוושינגטון כי אם ארגון הטרור הרצחני יחליט לפעול בתוך ירדן, ישראל תפעל בשטח בכל האמצעים העומדים לרשותה.

עוד קודם לכן, שיבחה ישראל את נשיא ארצות-הברית, ברק אובמה, על מהלכיו נגד דאעש. "התקיפות האוויריות של האמריקאים כבר מסייעות בשטח לכוחות של הכורדים לתפוס מעוזים שדאעש השתלט עליהם", אמר גורם מדיני בכיר לחדשות 2.

הדיאלוג האסטרטגי בין ישראל לארצות-הברית עוסק רבות בעניין הזה, אם כי השר לענייני אסטרטגיה, ד"ר יובל שטייניץ, אומר כי אסור שהמלחמה בדאעש תביא להזנחת הטיפול בעניין האיראני כפי שהיה עם בוש שטיפל בעיראק ולא באיראן.