ביג ירדה מעסקת ענק לרכישת 50% מחברה של בוגאריס

הקבוצה הספרדית מחזיקה 10 מרכזים בספרד ובפורטוגל ■ הביטול נבע מ"חילוקי דעות בדבר חלק מההתניות בהסכם הרכישה ובהסכם בעלי המניות"

מנכ"ל ביג , איתן בר זאב / צילום: תמר מצפי
מנכ"ל ביג , איתן בר זאב / צילום: תמר מצפי

חברת מרכזי המסחר ביג הודיעה היום על ביטול המו"מ לרכישת 50% מחברה בת של קבוצת בוגאריס הספרדית, על רקע "חילוקי דעות בין הצדדים בדבר חלק מההתניות בהסכם הרכישה ובהסכם בעלי המניות".

לפני כשלושה חודשים אישר דירקטוריון ביג, שבשליטת האחים יהודה ורוני נפתלי, את העסקה לרכישת מניות החברה הספרדית, המחזיקה ב-10 מרכזי קניות פתוחים בספרד ובפורטוגל, וכן בבניין משרדים ובקרקעות לפיתוח. העסקה הייתה אמורה להתבצע לפי שווי חברה של כ-120 מיליון אירו.

החלטת דירקטוריון ביג לאשר את העסקה התקבלה כשברקע כוונת החברה לקדם השקעה של עד 100 מיליון אירו (כחצי מיליארד שקל) בשוק המשברי של ספרד ופורטוגל, כפי שעשתה קודם לכן בהצלחה רבה באמריקה.

איתן בר זאב, מנכ"ל ביג, אמר עוד קודם לכן, באפריל, כי "אנחנו חושבים שזהו תזמון נכון לכניסה לשווקים בספרד ובפורטוגל, שכן כסף גדול מתחיל לזרום לשם, ובהמשך יהיה קשה יותר לאתר שם הזדמנויות. אנחנו נכנסים לשם מתוך הבנה שגם המשבר החמור ביותר לא נמשך לנצח. כשהכלכלה שם שוב תתחיל לרוץ קדימה, המחירים ישתנו".

נכון להיום מתרכז מהלך ההתרחבות המרכזי של ביג מעבר לים בארה"ב - שבה ממוקמים כיום רוב המרכזים הפעילים שלה (27 בארה"ב, 19 בישראל, אחד בסרביה ואחד בהודו). החברה סיימה את המחצית הראשונה של 2014 עם רווח נקי של 52 מיליון שקל - ירידה של 68% לעומת התקופה המקבילה, שנבעה משערוך חיובי עצום לשווי נכסי החברה בתקופה המקבילה, בהיקף של 166 מיליון שקל, בעוד שהשנה לא חל שינוי בערכם.

ביג רשמה עלייה של 14% בהכנסות מהשכרה ודמי ניהול, לכ-155 מיליון שקל. לפי החברה, עיקר הגידול נובע מהכנסות קניון ביג בית שמש, שהחל לפעול לפני כשנה וחצי; מפתיחתו של קניון טבריה ברבעון השלישי של 2013; מהפעלת בניין נוסף באילת; ומחידוש חוזים בדמי שכירות גבוהים יותר. הרווח הגולמי של החברה עלה ב-11% ל-114.6 מיליון שקל.