אושרה התוכנית של הראל לוקר להפחתת הרגולציה

במשרד ראש הממשלה אמרו היום כי התוכנית נועדה להקל על המשק הישראלי ולמנוע עודף רגולציה וביורוקרטיה, במטרה לתרום לעידוד הצמיחה, ליצירת סביבה עסקית טובה יותר ולהגברת הפעילות העסקית במשק

הראל לוקר / צילום: תמר מצפי
הראל לוקר / צילום: תמר מצפי

הקבינט הכלכלי-חברתי אישר היום (א') את רפורמת לוקר להפחתת הרגולציה, זאת על-פי הצעתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

התוכנית, שנחשפה ב"גלובס" לפני שבועיים, הוכנה בהובלת מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, במהלך השנה האחרונה. מטרות התוכנית הן הפחתה של 25 אחוז מנטל הביורוקרטיה הממשלתית, התאמת כל התקנים והסטנדרטים בישראל לתקנים בינלאומיים מוכרים וחובת הליך מדידת השפעות רגולציה לכל רגולציה חדשה כמקובל ב-OECD, הליך אשר בוחן את נחיצות הרגולציה החדשה והשפעתה על המשק והכלכלה.

במשרד ראש הממשלה אמרו היום כי התוכנית נועדה להקל על המשק הישראלי ולמנוע עודף רגולציה וביורוקרטיה, במטרה לתרום לעידוד הצמיחה, ליצירת סביבה עסקית טובה יותר ולהגברת הפעילות העסקית במשק, והיא תולדה של עבודת מטה שהתבצעה יחד עם הרגולטורים ומשרדי הממשלה השונים, המשנה ליועמ"ש אבי ליכט, ובשיתוף לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים בראשות, צביקה אורן.

בכנס התאחדות התעשיינים שנערך בפברואר האחרון אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "החסם העיקרי (במשק) כבר איננו קרטלים ואיננו מונופולים, למרות שאלה עדיין קיימים. החסם המרכזי הוא הקרטל של הרגולטורים, ובקרטל הזה אני מתכוון לטפל".

נתניהו ציין כי "לפי הספירה שלנו יש קרוב למאתיים רגולטורים עם אלפי תקנות, וכל רגולטור מסתכל באופן טבעי על התחום שלו ועל התחום שלו בלבד. אין חישוב של עלות התקנה שהוא מוציא, או היא מוציאה, וכל הדברים הללו יכולים גם להתנגש עם רגולטורים אחרים. ולכן אנחנו השקנו מאמץ כדי לצמצם את הרגולציה ולעשות בה סדר. למשל להכניס מרכיב של צמיחה, מה האפקט של תקנה רגולטורית על הצמיחה".

במסגרת התוכנית תחושב בכל משרד שישתתף בה עלות הביורוקרטיה או העלות הישירה הנובעת מתהליכי העבודה מול הרגולטור - המצאת אישורים, חובות דיווח, הגשת בקשות וטפסים, קבלת היתרים וכן את זמני ההמתנה הכרוכים בתהליך. בנוסף, כל רגולטור יבחן את האפשרות להפחתה בדרישות הרגולטוריות. עלות העמידה בדרישות הרגולציה היא העלות הישירה הכרוכה בעמידה בדרישות התוכן של הרגולציה. זו כוללת, בין היתר, חומרים וציוד, חובת העסקה של כוח אדם, חובת פרסום מידע לציבור וכדומה.במשרד ראש הממשלה אמרו היום כי "מטרת התוכנית להביא להפחתת נטל רגולטורי שאין בו תועלת למשק או לאזרחים ולהביא לאיזון נכון בין מעורבות ממשלתית חיונית לבין יצירת מרחב לחוקי השוק לפעול את פעולתם. כשקיימת רגולציה עודפת על המגזר העסקי, העלות העודפת מתגלגלת בסופו של דבר לאזרח ביוקר המחיה".

"גלובס" חשף אתמול כי השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, התנגד לתוכנית, אך היום ציינו במשרד ראש הממשלה את הרפורמה ברישוי ירוק שהוביל פרץ עם לוקר במטרה להקל על עסקים בהוצאת היתרים מהמשרד להגנת הסביבה.

מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות אילן פלטו: "הממשלה פשוט עושה צחוק מעצמה. איך ייתכן שרשות ניירות ערך, אגף שוק ההון באוצר ובנק ישראל יוחרגו מהחוק? הרי מדובר באותם ארגונים שאחראים לכך שמאות חברות ציבוריות נמחקו מהמסחר במהלך השנים האחרונות. הרגולציה בשוק ההון היא חסם צמיחה מרכזי, ודווקא ממנה בחרה הממשלה להתעלם? אם ראש הממשלה נתניהו באמת מעוניין להפחית את הנטל הרגולטורי, הוא צריך להתחיל ברשות ני"ע, ולא להחריג אותה".