בורסות אירופה סגרו במגמה מעורבת לקראת הפד וסקוטלנד

התפוקה התעשייתית בסין בחודש אוגוסט עלתה ב-6.9%, הנתון החלש ביותר מאז דצמבר 2008; האטה גם במכירות הקמעונאיות

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ב') כשהשחקנים בשווקים ממתינים להחלטת הפדרל ריזרב בהמשך השבוע ולתוצאות משאל העם בסקוטלנד.

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מתייחס בסקירתו השבועית לירידות השערים בשוקי המניות בארה"ב ובאירופה בשבוע החולף. "לנו זה נראה יותר כמו 'פחד גבהים זמני', כאשר השוק מתקן קצת לאחר ראלי של מספר שבועות, כדרכו של שוק המניות. עליית תשואות בארה"ב מתרחשת בעקבות שיפור בנתונים הכלכליים ובסך הכל שוק המניות צפוי לשאוב את הכוחות מאותם נתונים כלכליים. רמת התמחור בשוקי המניות, בעיקר בארה"ב, אינה זולה. בטווח הקצר, עליית תשואות בארה"ב עשויה אולי להכביד על שוק המניות - אבל להערכתנו, זה יהיה תיקון זמני וקצר ויהיו עוד נוספים כאלו בהמשך הדרך. בשורה התחתונה, אנחנו צופים ששיפור בשכר ובאינפלציה יספקו את הרוח הגבית הנדרשת להמשך עליות בשוק המניות".

חברון מציין עוד כי "התחזקות הדולר בעולם אמנם מורידה מעט מאטרקטיביות המוצרים של חברות אמריקאיות, אך כל עוד כלכלת ארה"ב משתפרת בקצב מהיר יותר משאר הכלכלות - גם הדולר ימשיך להתחזק ולא יוביל לפגיעה בצמיחה".

איציק נוי, מנכ"ל קבוצת ההשקעות הבינלאומית Smart Capital , מציין כי "העולם הכלכלי צפוי לעבור זעזוע במידה ותוצאות משאל העם יהיו חיוביות וסקוטלנד תגיד שלום לממלכה המאוחדת ותצא לדרך עצמאית. מתוך מבול הסקרים המנסים לחזות את משאל העם הסקוטי ניתן להבחין בבירור בהטיה של סקרים ממומנים ע"י הצד הפרו-בריטי וניטרליות יחסית בסקרים בעד העצמאות. כמו גם לחץ היסטרי של מקבלי ההחלטות בבריטניה והגופים הפיננסים הבריטים, כאשר בנקים כבר מאיימים להפסיק פעילות עם סקוטלנד במידה ומהלך זה יקרה. ההידברות בדבר היפרדות כבר החלה והנפט מהים הצפוני מרכז עניין כמו גם השימוש בפאונד או במטבע חדש מספקים לנו רמזים לקראת התוצאות של המשאל".

מגמה מעורבת עם נטייה לירידות נרשמה הבוקר (ב') בבורסות אסיה בפתיחת שבוע המסחר. במוקד המסחר עמדו נתוני מאקרו חלשים בסין. [הרחבה בהמשך]

רויאל בנק אוף סקוטלנד חותך על תחזית הצמיחה של הכלכלה הסינית ב-2014 ל-7.2% מ-7.6%. התפוקה התעשייתית בסין בחודש אוגוסט עלתה ב-6.9% לעומת אוגוסט 2013, ירידה חדה לעומת עלייה של 9% ביולי וחלש מהתחזיות המוקדמות לעלייה של 8.8%. מדובר בנתון החלש ביותר שנרשם מאז דצמבר 2008, להוציא את תקופת ראש השנה הסיני בחודשים ינואר ופברואר.

המכירות הקמעונאיות בסין הצביעו אף הן על האטה: עלייה של 11.9% באוגוסט לעומת 12.2% ביולי ותחזית להתרחבות של 12.1%.

"הנתונים בסין לא טובים לאף אחד. אם הפדרל ריזרב יתחיל להעלות ריבית מוקדם מהצפי, זה לא יהיה טוב למניות באסיה משום שלא תהיה זרימת הון משמעותית מארה"ב החוצה", ציינו היום ב-Huaxi Securities.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]