יעלון: "חשבו מה היה קורה ללא הגנה של כיפת ברזל"

שר הביטחון בכנס הסייבר: "בשנתיים האחרונות תקציב הביטחון נפגע קשות בגלל סיבות פוליטיות, חודש לפני מבצע 'צוק איתן' נאלצנו להפסיק אימונים בגלל תקציב" ■ על מכתב הסרבנים מ-8200: "נטפל בהם כמו שמטפלים בעבריינים"

משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי
משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי

"מרחב הסייבר יוצר הזדמנויות לתקיפת אויבנו, כשם שהאויב יכול לפגוע בנו, אנחנו יכולים לפגוע בו", אומר שר הביטחון משה (בוגי) יעלון בכנס הסייבר של סדנת יובל נאמן באוניברסיטת תל אביב. "תקיפה במרחב הסייבר יכולה להביא אפילו להכרעת המלחמה. צריך יכולת מודיענית גבוהה בשביל לדעת מי תקף אותך, זה יכול להביא לפעולת תגמול ולא רק במרחב הסייבר. אלא שמפעילים טרור נגד אזרחים, אויבים שכאלו לא יבחלו במרחב הסייבר לפגוע באזרחים ללא הבחנה. למשל, ניתן לתקוף בית חולים שיפגע במערכות החיוניות לחולים".

"במבצע צוק אתון מדינת ישראל הותקפה במרחב הסייבר על ידי מדינה, ארגוני טרור ועל ידי האקרים שפעלו על דעת עצמם. הותקפו אתרים ממשלתים ופרטיים, לא נגרם נזק בגלל שמדינת ישראל הייתה מוכנה להתמודד עם זה. התפתחות הטכנולוגיה ובעיקר בתחום התקשורת מהווים מקום נרחב לתקיפות. אם תקפנו בעבר רק בים, ביבשה באוויר עכשיו יש גם את מרחב הסייבר. לכן המרחב הזה יוצר איומים וגם הזדמנויות, אם המדינה מודעת אליו. מרחב הסייבר מאפשר למדינות, לגופי טרור והאקרים שונים פגיעה בתשתיות קרטיות של מדינה וגם פגיעה ביכולות של שליטה", אומר יעלון. "התגוננות מחייבת הכנות. לכן מדובר מדובר בתחרות מתמדת בין מדינה לאויבה הפוטנציאליים. צריך לאסוף מודיעין על האויב במרחב הסייבר".

לדברי יעלון, "כל מדינה מתקדמת שיש לה אויבים צריכה לדעת להגן על עצמה במרחב הסייבר, רצוי שתהיה לכל מדינה מתקדמת יכולת תקוף את אויבה. בתחום הטרור נדרש שיתוף בין מדינות, טרור הוא חוצה גבולות. בכל מדינה נדרשת הגדרת סמכות ואחריות לגופים האחראיים לתחום. מדינת ישראל משקיעה בתחום הסייבר דבר שהוביל אותנו להיות מעצמה בתחום".

"איום הסייבר יוצר איומים אך גם הזדמנויות והמדינה צריכה להשקיע בשניהם. לאמ"ן יש תקציב פי שלוש מאשר בעבר ואני לא אוותר על חלק ממנו". יעלון דיבר גם על תקציב הביטחון, "ביטחון עולה כסף, אין מלחמות זולות, אנחנו זקוקים למערכות נוספות כמו שרביט קסמים, כן זה עולה מיליארדים. חשבו מה היו גורמות הרקטות ללא הגנה של כיפת ברזל? בשנתיים האחרונות תקציב הביטחון נפגע קשות בגלל סיבות פוליטיות, חודש לפני מבצע צוק איתן נאלצנו להפסיק אימונים בגלל תקציב".

יעלון התייחס גם למכתב הסרבנים ביחידת 8200. "איש מהסרבנים הללו לא עשה מילואים מאז שנת 2009 ולא השתתף בצוק איתן. לפיכך ברור שיש להם מניעים פוליטיים. אנו נטפל בהם כמו שמטפלים בעבריינים".

פרס: "אנחנו עוברים מטכנולוגיה למדע"

הנשיא לשעבר שמעון פרס נאם גם הוא בכנס, "מלחמה בצורה המוכרת שלה נעלמה, אין גבולות. הכלכלה העולמית אין לה צבא, אין לה משטרה. אנחנו צריכים להגן על עצמנו. אם הייתי ערבי היום, הייתי שואל את עצמי אם הישראליים או הטרוריסטים מסוכנים יותר? והתשובה היא הטרוריסטים. "אנחנו עוברים מטכנולוגיה למדע, בגוף שלנו יש מספר עצום של מחשבים. אי אפשר להעתיק את המוח של האדם למחשב". עוד אומר פרס, "אם לא נשקיע בתחומים האזרחיים, נפסיד במלחמות.למדתי כלכלה מאחד הכלכלנים הגדולים בעולם - דוד בן גוריון, שלא היה לו מושג בכלכלה. הוא היה שואל אותי כמה דברים עולים ומאיפה לוקחים את הכסף. אם הוא היה בעד הדברים הוא אמר שהם זולים ואם הוא התנגד להם הוא טען שהם יקרים".

שר המדע יעקב פרי אמר בכנס, "בשנים האחרונות עולם המטאפורות שלנו מלא בכיפות ברזל, בעולם הסייבר נדרשת כיפה קיברנטית והיא תגיע מהידע והמחקר. היום בשביל לחבל בבטחון של ישראל לא צריך לבנת חבלה, לפטופ יהיה יותר אפקטיבי, כאשר ניתן יהיה לשבש רשתות חשמל או רשתות סלולריות. אם התפתחות הטכנולוגיה עולה המוטיבציה לפגוע בנו, לרוב התקיפות נטולת חתימה ולא שייכות למדינה מסוימת", אומר פרי. "הדור הבא של טכנולוגיות הסייבר נמצא במסדות הלימוד המחקר והאקדמיה. השנה השקיע משרד המדע למעלה מ-15 מיליון שקל בתחום הסייבר".