אחרי 20 שנה: ורטהיים בן ה-84 פורש מדירקטוריון מזרחי טפחות

לא צוינה הסיבה לפרישה, אך נראה כי הרקע לה נוגע לגילו המתקדם ■ אשתקד חילק ורטהיים, בעלי קוקה קולה ישראל, את החזקותיו בין שני ילדיו

מוזי ורטהיים / צלם: איל יצהר
מוזי ורטהיים / צלם: איל יצהר

לאחר כמעט 20 שנה בדירקטוריון בנק המזרחי, שהפך ברבות השנים לבנק מזרחי טפחות , הודיע היום (ב') המיליארדר מוזי ורטהיים, אחד מבעלי השליטה בבנק, על פרישתו המיידית מדירקטוריון החברה.

בדיווח לבורסה לא צוינה סיבה מסוימת לפרישתו של ורטהיים, שכיהן בדירקטוריון הבנק מאז ינואר 1995. עם זאת, כפי הנראה מדובר בעניין אישי, שנוגע לגילו המתקדם (84), ומתחבר למהלך קודם שהוביל ורטהיים לחלוקת החזקותיו בין ילדיו.

לדברי גורם בשוק, ניתן להעריך, כי הפרישה של ורטהיים נובעת ממניעים טבעיים של "עייפות החומר" והורדת פרופיל, בצל העברת המושכות לדור הבא. במזרחי טפחות ציינו עם הדיווח לבורסה, כי "הפרישה אינה כרוכה בנסיבות שיש להביאן לידיעת המחזיקים בני"ע של התאגיד". בבנק לא ציינו בהודעה מי ימונה לדירקטוריון במקום ורטהיים.

ורטהיים מחזיק במניות המהוות כ-22% מהון המניות של המזרחי טפחות - חבילה ששוויה כ-2.2 מיליארד שקל. את השליטה בבנק חולקים עמו בני הדור השני של משפחת יולי עופר ז"ל, שחוו בעצמם העברת מושכות מדור לדור בשנים האחרונות.

מהפלמ"ח עד בירה קרלסברג

הבסיס לעושרו של ורטהיים, שבעבר שירת בפלמ"ח ובמוסד, הוא ייצור קוקה קולה בישראל, באמצעות החברה המרכזית למשקאות. בנוסף לקוקה קולה, מחזיקה החברה בבעלות המלאה על חברות טרה (מוצרי חלב), פריגת (מיצים), נביעות (מים) ומבשלות בירה ישראל, המשווקת בין היתר את מותג הבירה קרלסברג.

ורטהיים מחזיק גם ב-23.1% ממניות חברת ההשקעות בנדל"ן אלוני חץ, בשווי של כ-812 מיליון שקל; ובכ-51% ממניות קשת, אחת משתי זכייניות ערוץ 2. נזכיר, כי ורטהיים כבר פרש מתפקיד יו"ר קשת, והותיר את ההובלה לבנו דוד (שבימים האחרונים פרש בעצמו מדירקטוריון הזכיינית).

אשתקד העביר ורטהיים את החזקותיו לידי ילדיו - כמעט שני שלישים מהמניות, הן ביצרנית קוקה קולה והן בבנק מזרחי טפחות, ניתנו לדוד, והיתר לדרורית. בפברואר 2013 דיווח הבנק, כי העברת המניות מורטהיים לילדיו כפופה, בין היתר, לקבלת היתר שליטה מנגיד בנק ישראל; וכי עם השלמת העברת ההחזקות, תימסר לבנק הודעה נוספת.

בנק המזרחי טפחות נסחר לפי שווי של כ-10 מיליארד שקל. ההון העצמי המיוחס לבעלי המניות עמד בסוף הרבעון השני השנה על כ-10.4 מיליארד שקל. מנכ"ל הבנק הוא אלדד פרשר והיו"ר הוא משה וידמן.