אשדוד על המפה: יזמי ההיי-טק יוצאים מתל אביב

המחזור השני של חממת ההיי-טק TheHive חגג את סיום דרכו, במסגרת החזון להפוך את אשדוד למרכז של חדשנות

בוגרי התכנית / צילום: דבי זימלמן
בוגרי התכנית / צילום: דבי זימלמן

ביום שלישי שעבר התכבדתי להימנות על צוות שופטים באירוע הסיום של המחזור השני של חממת יזמי ההיי-טק TheHive, שהקימה עמותת 'גבהים' באשדוד. 'גבהים' הוקמה ב-2006 על מנת לסייע לעולים חדשים להיקלט בארץ במקומות עבודה שתואמים את כישוריהם האקדמיים ואת ניסיונם המקצועי. בשנים האחרונות מפנה העמותה תשומת לב מיוחדת לעולים חדשים בעלי רקע במקצועות ההיי-טק ובתוכם כאלה שרוצים להתפתח ולהשתלב באומת הסטארט-אפ לא רק כאזרחים חדשים אלא גם כיזמים.

כתבתי כאן בעבר על החשיבות של הוצאת ההיי-טק הישראלי מהבועה המפנקת, הממוקמת בנוחות בין שדרות רוטשילד בתל אביב לבין רחוב המנופים בהרצליה פיתוח. פעילות TheHive באשדוד, שמשלבת יזמות עסקית, חזון אישי של כמה מחברי מועצת העיר ועמותה יעילה וממוקדת כמו 'גבהים', מוכיחה שהדבר אפשרי.

"שלבים ראשוניים מאוד"

טל קלם, מנהל חממת TheHive סיפר לי על האקסלרטור: "אנחנו מקבלים יזמים בשלבים ראשוניים מאוד. התוכנית נמשכת שישה חודשים, פרק זמן שאמור לאפשר להם לפתח גרסה ראשונית שניתן לשחרר לשוק ואסטרטגיה עסקית. בתחילת התוכנית היזמים עוברים סדנאות מקצועיות, נפגשים עם מנטורים טכניים לבחינת המוצר ובמקביל פוגשים מנטורים שהם אנשי עסקים ויזמים בעלי ניסיון, כשהכוונה היא להתאים מנטור לכל מיזם. בהמשך יש סדנאות בתחומי פטנטים, השקעות, שיווק, הכנה לדיבור מול קהל, הכנת תוכנית עסקית ועוד. בחלק האחרון יש דגש על פגישות עם משקיעי הון סיכון ואנג'לים, והתנסות בהצגת המיזם מול קהל".

איך התוכנית התקדמה מאז ההקמה?

"את התוכנית הראשונה, שנפתחה ביולי 2013 סיימו בפברואר השנה 7 מיזמים, עם 15 יזמים. סטארט-אפ אחד גייס הון ממשקיע זר ופתח משרדים באשדוד, והוא מעסיק 8 אנשים. סטארט-אפ שני כבר מייצר הכנסות משמעותיות. שני סטארט-אפים נוספים נמצאים על סף קבלה לחממות טכנולוגיות והיזמים בחברות הנותרות מנסים לעבוד במקביל ללימודים.

"את התוכנית השנייה סיימו בשבוע שעבר 9 מיזמים, עם 23 יזמים, ועדיין מוקדם מדי לחזות את הצלחתם. עם זאת, בשתי חברות המנטורים שליוו את החברות נכנסו כשותפים ואף משקיעים במיזם. שלושה מיזמים כבר מייצרים הכנסות".

אחד מגורמי ההצלחה של תוכנית כזו הוא שיתוף פעולה וגיבוי מצד פרנסי העיר. מי שתורמים ליוזמה באשדוד הם ראש העירייה, ד"ר יחיאל לסרי, חבר מועצת העיר הממונה על תיקי התעשייה והחינוך יהודה פרנקל וד"ר סמדר איצקוביץ', ראש האגף לפיתוח תעשייה בעיר.

ד"ר איצ'קוביץ היא בעצמה אשת היי-טק לשעבר. החזון שלה הוא "להגדיל את השכר הממוצע ולהוריד את אחוז האבטלה באשדוד, באמצעות יצירת מקומות עבודה איכותיים, למשל בתחומי ההיי-טק והפיננסים".

איך עלה הרעיון להקים את אקסלרטור TheHive באשדוד?

איצ'קוביץ: "בעקבות ידיעה באחד העיתונים הכלכליים על פעילות TheHive בתל אביב יצרתי קשר עם עמותת 'גבהים' וביקשתי פגישה. בפגישה הבהרנו כי אשדוד היא עיר העולים הגדולה ביותר בארץ, כ-40% מתושבי העיר הם עולים (מ-99 מדינות, רובם יוצאי חבר העמים). חשבנו שיש צורך מקומי משמעותי לכתובת עירונית גם בפן היזמי. כך יצא הפרויקט לדרך. חשוב לי לציין כי עיריית אשדוד, יחד עם קק"ל, מממנות שווה בשווה את פעילות האקסלרטור".

איך מעודדים יזמים להגיע לפריפריה, בהנחה המוזרה שאשדוד נכללת בהגדרה הזו?

"יש לנו עניין גדול בהבאת היי-טק לעיר. אנו מציעים היום סל שירותים ותמריצים אטרקטיבי הכולל: מסלול ירוק ומהיר מול הרשות בכל שלבי הקמת החברה, איתור מבנים ושטחי תעשייה מתאימים, גיוס, השמה והכשרת כוח אדם מתאים. כמו כן, אנחנו עסוקים בתכנון פארק היי-טק בדרום העיר. זהו משולש מנצח. בנוסף, אני מאמינה בחינוך מדעי-טכנולוגי. 12% מהעתודאים בישראל הם מאשדוד".

נוכחות נשית מרשימה

החזון הזה תורגם במקרה של TheHive למחזור שני איכותי ביותר של האקסלרטור, שהגיע כאמור אל סיומו בשבוע שעבר. באירוע הגמר, בנוכחות שר החקלאות יאיר שמיר, הציגו תשעה מיזמים בתחומים שונים בהם חברת Mcap שמאפשרת פרסום ממוקד ומדויק ללקוחות באמצעות איכון מדויק של מיקומם והתנהגותם מול מדפי המוצרים; חברת WeKast שמאפשרת להקרין ולשלוט במצגת מכל סמארטפון ועל גבי כל מסך טלוויזיה או מקרן (אני מבטיח להיות משתמש ולקוח); וחברת HappyMama שמחברת בין אימהות טריות בשכונות מגוריהן על סמך תחומי עניין משותפים וצרכים ייחודיים לנשים בשלב זה של חייהן. בכל אחד מהמיזמים מעורב לפחות עולה חדש אחד ויש נקודה נוספת הראויה לציון: לפחות בכחצי מהיזמים מעורבות נשים.

לאחד המיזמים המרתקים באקסלרטור TheHive, שנקרא Lessons, יש פוטנציאל לתרום לקידום החינוך ולצמצום הפערים בין הפריפריה לבין מרכז הארץ. את המיזם הזה הקימו מתן קלנטרוב ומשה טטר ומטרתו היא לייצר פלטפורמה שתחבר בין מורים פרטיים לבין תלמידים הזקוקים לעזרה במקצועות לימוד שונים.

קלנטרוב: "הסיפור שלנו מתחיל לפני שנה וחצי, כשעלה לי הרעיון לבנות אתר שיחבר בין לקוחות לנותני שירותים קטנים. הייתי בדיוק בין עבודות והחלטתי לא לחפש עבודה ולהשקיע את כל כולי ברעיון. כיוון שאני לא איש טכני פניתי למשה, ששירת איתי בצבא ועבד בחברה לפיתוח אתרים. אחרי חצי שעה של שיחה הוא נדלק על הרעיון ויצאנו לדרך. ככל שהזמן עבר נשאבנו לזה יותר ומשה התפטר מהעבודה שלו כדי שיהיה לו יותר זמן לתכנת. אני בעצמי מכרתי את הרכב וחזרתי לבית של ההורים בקרית גת כדי לחסוך בהוצאות. בגלל הבדלי המרחק רוב העבודה התבצעה דרך סקייפ".

איך השקתם את השירות?

"החלטנו שאת הפיילוט שלנו נתחיל באוניברסיטת בן גוריון ובאוגוסט 2013 כבר עלתה הגרסה הראשונה של האתר לאוויר. אבל כמו בהרבה סטארט-אפים, לא הכל עבד כפי שתכננו ונאלצנו לעבוד קשה על מנת להביא את המשתמשים הראשונים לאתר. בשלב מסוים, אחרי שניסינו לפרסם באתר הרבה נותני שירות מסוגים שונים, ראינו ש-90% מהפעילות של האתר מתרכזת במציאת מורים פרטיים. כיוון שאני מגיע ממשפחה של מורים וחינוך הוא נושא שקרוב לליבי, הייתי מאוד בעד להתמקד בשיעורים פרטיים. בנוסף, התחלנו להבין כמה מיקוד של סטארט-אפ חשוב להתפתחות ולהצלחה שלו בשלבים המוקדמים ולכן החלטנו לשפר את הדרך בה תלמידים ומורים פרטיים מוצאים אחד את השני.

"בהמשך נכנסנו לאקסלרטור TheHive באשדוד וקיבלנו מהם גם מרחב עבודה וגם ליווי מקצועי שעזר לנו לקדם את האתר".

איך התפתח המיזם שלכם מאז שנכנסתם לאקסלרטור?

"ככל שחקרנו את שוק השיעורים הפרטיים לעומק, הבנו שלמרות שכמעט כל ילד בישראל יזדקק בשלב מסוים למורה פרטי, עדיין לא קיימת דרך יעילה לקשר בין השניים. הגרסה החדשה של האתר, שתושק באוקטובר, תאפשר לכל הורה ותלמיד גישה למאגר מורים גדול ומנוע חיפוש ייחודי שידע לשקלל את כל הפרמטרים החשובים לתלמיד כגון - מחיר המורה, ניסיון העבר של המורה והדירוג אותו קיבל מהתלמידים הקודמים, ולהציג את המורים הרלוונטיים ביותר.

"נכון להיום, נרשמו לאתר שלנו יותר מ-1,000 מורים, והתכנון שלנו לשנה הקרובה הוא להגיע ל-5,000 מורים בכל הארץ. הנתונים שלנו ראשוניים אבל אנחנו שמחים לדווח שכ-500 תלמידים כבר מצאו מורה דרכנו, ומתוכם כ-300 גם דיווחו ששיעור אכן בוצע ואף דירגו את המורה בהתאם לחוויית הלימוד שזכו לה. בזמן הקרוב נשיק פיילוט גם באנגליה, בדגש על לונדון".

האם תצליח העיר החמישית בגודלה בישראל למחוק את הדימוי שלה כעיר פריפריה ולהפוך למרכז של תעשיות מתקדמות וחדשנות? הסימנים בשטח נראים מבטיחים.

יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל