בבדיקה: האם גט טקסי פעלה לחסום את אובר?

רשות ההגבלים פנתה באחרונה הן לגט טקסי והן לאובר לקבלת מסמכים, על מנת לבדוק טענות לפיהן גט טקסי פעלה כדי לחסום את כניסת אובר לישראל

גט טקסי / צילום: ערן לם
גט טקסי / צילום: ערן לם

‎‎התחרות על הנוסעים הישראלים היא נדבך אחד בהתקוטטות הפומבית בין גט טקסי הישראלית ואובר האמריקאית, אך האוצר האמיתי בקרב בין שתי החברות הוא בסופו של דבר הנהגים.

אובר, השחקנית המובילה בעולם באפליקציית מוניות, נכנסה לאחרונה לישראל ויודעת היטב שכדי להצליח היא חייבת לגייס כמה שיותר נהגים וכמה שיותר מהר. כשהמתחרה הגדולה גט טקסי כבר עברה מזמן את רף ה-3,000 נהגים, כל עוד אובר לא תצליח למשוך מספיק נהגים - הזמינות של השירות עבור הנוסעים תהיה נמוכה ותפגע ביכולת של האפליקציה להגיע להמונים.

‏הקרב הצמוד על הנהגים מגיע עכשיו עד לרשות ההגבלים העסקיים, בראשותו של דיויד גילה. ל"גלובס" נודע כי הרשות פנתה באחרונה הן לגט טקסי והן לאובר לקבלת מסמכים, כדי לבדוק טענות לפיהן גט טקסי פעלה כדי לחסום את כניסתה של אובר לישראל. טענות אלה מסתמכות על ההתנהלות של גט טקסי בכל הקשור להגעתה של המתחרה לשוק המקומי.

עוד לפני שהשיקה את השירות בישראל, אנשי הסניף המקומי של אובר טענו כי בדומה להתנהלות החברה בחו"ל, הם מאפשרים לנהגיה להמשיך ולעבוד גם בתחנות מוניות אחרות - פיזיות ווירטואליות כמו זו של גט טקסי.

‏גם בגט טקסי החליטו באופן מפתיע על פתיחות ואיפשרו, נכון לתחילת יולי, לנהגיה לעבוד במקביל גם עם אובר. אך חודש וחצי לאחר מכן מנהלי גט טקסי חזרו בהם ודרשו בלעדיות מהנהגים - או אנחנו או הם.

גט טקסי הוציאה מכתב לנהגיה לפיו היא החליטה לחזור בה, והאשימה את אובר בניסיון "לגנוב" נהגים. לטענת גט טקסי, אנשי אובר ישראל הזמינו מאות מוניות של גט טקסי, ובמהלך הנסיעות עימם ניסו לשכנע את הנהגים לעבוד בשורות אובר. מדובר על דפוס התנהלות דומה לזה שאובר נקטה בתחילת השנה בסניף הבית שלה בניו-יורק מול הפעילות המקומית של גט טקסי תחת השם "‏Gett‏".

מקורבים לרשות ההגבלים מציינים כי הטענות נגד גט טקסי מסתמכות על פעולתה ביום ההשקה של אובר בישראל, לפיה הם החליטו לחסום מנהגי גט טקסי שהחלו לעבוד באובר מלהמשיך ולפעול בשורות החברה הישראלית. זאת, על-ידי כך שהזמינו עשרות נסיעות מאובר, ומשזיהו שחלק מהנהגים נמנים על נהגי גט טקסי, הם השביתו להם את מכשיר הטאבלט המיוחד של גט טקסי שבמונית שלהם וזימנו אותם לשיחות הבהרה במשרדי החברה.

‏בין אם גט טקסי פעלה כראוי או לא, טענות על חסימת כניסה מתחרה לשוק מקומי הן טענות חריפות, ומספיק להסתכל על המקרה של חברת השוקולד קדבורי שניסתה ב-2003 להיכנס לשוק הישראלי, אך המתחרה המקומית עלית ניסתה לחסום את כניסתה.

‏ברשות ההגבלים אישרו כי הם עורכים בדיקה מקדמית. בגט טקסי ובאובר ישראל אישרו כי אכן התקבלה פנייה מהרשות.