נשר תמכור את המפעל בהרטוב ותוריד מחירים ב-2%

הערכות בענף: להורדת מחירי המלט לא תהיה השפעה מהותית על שוק הדירות

משרדי האוצר, הכלכלה והרשות להגבלים עסקיים הודיעו היום (ד') כי חברת המלט נשר חתמה איתם על כתב התחייבות, לפיו תפחית את מחיר המלט בשיעור של 2%. במשרדי הממשלה אמרו היום כי ההתחייבות של חברת המלט, שנהנית ממונופול בשוק, באה במסגרת הסדר שהושג איתה. עוד סוכם עם חברת נשר, שנמצאת בשליטת CRH האירית וכלל תעשיות שבבעלות לן בלווטניק, כי היא תמכור את מפעל המלט הרטוב ליצרן מתחרה שפועל בשוק - מה שיאפשר לקיים תחרות בענף המלט בישראל.

ההסדר עם נשר אושר בקבינט יוקר המחייה והוא נעשה בהתבסס על מסקנות הוועדה לבחינת עידוד התחרותיות בשוק המלט, שהוקמה בעקבות הדו"ח שפרסמה ועדת טרכטנברג. בראש ועדת המלט עמד הממונה על אגף התקציבים לשעבר במשרד האוצר, גל הרשקוביץ.

במשרדי האוצר והכלכלה אמרו היום, כי משמעות ההסדר שהושג עם נשר היא קיצור משמעותי בלוחות הזמנים שנקבעו בעבר להרחבת התחרות בענף - וזאת באופן שיאפשר לקיים בו תחרות כבר בתקופה הקרובה, במקום עד שנת 2020 - זמן יעד שנקבע במקור. עוד אמרו במשרדי הממשלה, כי במקביל להבנות עם נשר, הוסדרו תהליכים של בקרה ופיקוח על המחירים באופן שיבטיח תחרות אפקטיבית בין החברות שפועלות בענף.

על פי הערכות בשוק המלט וגם במשרדי הממשלה, ההוזלה שעליה התחייבה החברה לא תוביל להוזלה מהותית במחירי הדירות. ירידת מחירים תורגש בעיקר בעלויות של מיזמים רוויי מלט, כמו הקמת תשתיות וכבישים, בינוי של גשרים, מוסדות ציבור ובנייה מסחרית. לפי הערכות שהועלו בעבר והובאו בין השאר לחברי ועדת המלט בראשות הרשקוביץ, המלט מהווה מרכיב של רק 3%-3.5% במחיר של דירה.

חרף זאת, שרי הכלכלה והאוצר וראשי משרדם הציגו היום את ההסדר עם נשר כהישג במאבק שהם מנסים להוביל למען הורדת יוקר המחיה בישראל: "אנחנו ממשיכים להוריד מחירים ולייצר תחרות", טען שר הכלכלה, נפתלי בנט: "כשנכנסתי לתפקיד היה בישראל יצרן מלט יחיד ולא היה כמעט יבוא. הרפורמה שהעברנו בקבינט יוקר המחיה - תביא ליצירת תחרות ולירידת מחירים. מחיר המלט יופחת מידית ב-2% לאחר תקופה של כ-7 שנים שבהן לא הייתה ירידת מחירים בענף".

לדברי שר האוצר, יאיר לפיד "פתיחת ענף המלט לתחרות מהווה נדבך נוסף בטיפול בשוק הדיור כחלק מהתכנית הכוללת שאנו מובילים להורדת מחיר הדיור בישראל".

ההמלצות של ועדת הרשקוביץ אושרו ביוני 2013 בקבינט יוקר המחיה שבראשות בנט. במרכז ההמלצות: שינוי הנוסחה לקביעת מחיר המלט; לאסור על נשר לייבא לישראל קלינקר ומלט; יצירת התנאים לפתיחת מפעל נוסף שייצר מלט ויתחרה בנשר ועוד.

מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג אמר בהתייחס להסדר עם נשר כי "המאבק להסרת חסמים מסחריים, צמצום הריכוזיות ופתיחת המשק לתחרותיות קשה וסבוך אך לא ניתן להתעלם מהשינוי שמתחיל לקרום עור וגידים".