ההצעות להגדלת תקציב הביטחון יוגשו בימים הקרובים

גם אם תושג הסכמה בין האוצר למשרד הביטחון, הממשלה לא צפויה לאשר התקציב לפני סוכות ■ בזירה הפוליטית נמשך המשבר סביב תוכנית מע"מ 0%

נמשכים המאמצים למציאת פתרונות בסוגיית תקציב הביטחון: הצוותים המקצועיים של משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה פועלים בימים האחרונים למציאת פתרון שיהיה מוסכם על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועל שר האוצר, יאיר לפיד, שיאפשר את גיבוש תקציב 2015. לכשתסתיים עבודת מטה תקבע פגישה נוספת בין שר האוצר לראש הממשלה. לפי שעה לא ידוע על מועד לחידוש השיחות בין השניים.

הצוותים המשותפים צפויים להגיש כבר בימים הקרובים את תוצאות עבודתם שנועדה לבדוק את ההשפעה שתהיה להגדלת תקציב הביטחון על הגירעון בתקציב ועל הוצאות המדינה. כזכור הורה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבדוק שלושה תרחישים: הגדלת תקציב הביטחון ב-4, 6 ו-8 מיליארד שקלים.

כלל ההוצאה התקציבית מאפשר למדינה להגדיל את הוצאותיה בתקציב 2015 ב-8 מיליארד שקלים, כך שאם יוחלט לבחור בתרחיש המרבי יקבל משרד הביטחון את מלוא התוספת התקציבית. כזכור, דורשת מערכת הביטחון תוספת של 11 מיליארד שקלים כך שדרישותיה אינן צפויות להיענות במלואן.

גם אם תושג הסכמה בסוגיות המהותיות, בשל החגים תתכנס הממשלה רק לאחר חג הסוכות על מנת לאשר את התקציב.

ברקע הדברים עדיין נמשכת המחלוקת בין לפיד לנתניהו סביב חוק מע"מ אפס. מבחינה טכנית הדרך לאישור הצעת החוק עוד ארוכה: לאחר שוועדת הכספים אישרה את אלפי ההסתייגויות לחוק, צפויה ההצעה להגיע אל שולחנה של ועדת הכנסת, שצריכה לאשר אלו סעיפים יובאו בסופו של דבר להצבעה.

מדובר במאות נושאים שהאופוזיציה ביקשה להוסיף להצעת החוק. בראש ועדת הכנסת עומד יריב לוין, והוא זה שכרגע מעכב את המשך החקיקה. לאחר שתתכנס ועדת הכנסת, יחזור הדיון אל ועדת הכספים והיא זו שתצביע ותאשר את הסעיפים.

כל עוד ועדת הכנסת לא מכריעה בעניינים הללו, ועדת הכספים לא יכולה להתכנס כדי להצביע על החוק. אם עד עתה אישור החוק היה תלוי ברצונו הטוב של ניסן סלומינסקי ובנט, כרגע לפיד תלוי ברצונם הטוב של לוין ונתניהו.

במקביל, צפויים חברי ועדת הכספים להיפגש ביום שני הבא עם גורמי המקצוע במשרד האוצר ולקבל מהם סקירה על עלויות הצעת החוק.