ביידן אנטישמי? כינה בנקאים בארה"ב "השיילוקים האלה"

סגן נשיא ארה"ב תיאר את מצוקתם של חיילים אמריקאים בחזית שבתיהם עוקלו במשבר המשכנתאות והטיל את האשם על "השיילוקים האלה" ■ הליגה נגד השמצה: "השם שיילוק משקף סטריאוטיפ של ימי הביניים לאיפיון יהודים והוא נותר פוגעני עד היום"

ברק אובמה ג'ו ביידן / צילום: רויטרס
ברק אובמה ג'ו ביידן / צילום: רויטרס

סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, ידוע כמי שנכשל לא פעם ולא פעמיים בפליטות פה מביכות. הוא עצמו נוהג להתלוצץ על הגולים העצמיים שלו. וכך, בנאום שנשא שלשום (ג') לפני משפטנים בוושינגטון, אמר ביידן: "איש אינו מטיל ספק בכך, שאני מתכוון למה שאני אומר. הבעיה היא, שלפעמים אני אומר את כל מה שאני מתכוון".

הנוכחים צחקו, אך בתוך כמה דקות סיפק סגן הנשיא לקהלו דוגמה נוספת למנהגו לחרוג מהתקינות הפוליטית באמירה צורמת אוזן. ביידן סיפר כי בנו, בו ביידן, התובע הכללי של מדינת דלאוור, ששירת בעיראק כקצין בצבא ארה"ב, שמע מפי חיילים ששירתו אתו על מצוקות שנגרמו בגין משבר המשכנתאות שייסר את ארה"ב בשנים שחלפו.

"אנשים ניגשו אליו וסיפרו לו על מה שעובר על משפחותיהם בבית (בארה"ב) בגלל עיקולי בתים (בגין) הלוואות קלוקלות - אני מתכוון לומר השיילוקים האלה שניצלו את הנשים והגברים (שמשרתים בצבא) בהיותם (בחזית) מעבר לים", אמר ביידן.

כצפוי, ההתבטאות הזו זלגה במהירות למדיה ובתוך זמן קצר פרסמה הליגה נגד השמצה הודעה בגנות דברי ביידן. "כאשר מישהו כה ידידותי לקהילה היהודית כמו סגן הנשיא ביידן, אדם פתוח וסובלני, משתמש במונח 'שיילוק' כדי לתאר מלווים בריבית חסרי מצפון שעושים עסקים עם חיילים וחיילות, אנו רואים פעם נוספת עד כמה עמוק טבוע בחברה הסטריאוטיפ הזה לתיאור יהודים", נאמר בהודעה של אייב פוקסמן, ראש הליגה. "המונח שיילוק משקף סטריאוטיפ של ימי הביניים לאיפיון יהודים והוא נותר פוגעני עד עצם היום הזה. סגן הנשיא חייב להיות זהיר יותר".

בתגובה, פרסמה לשכת ביידן את ההודעה הבאה: "אייב פוקסמן הוא ידידי ויועצי מזה זמן רב. הוא צודק. זה היה שימוש אומלל במילים, במיוחד כאשר הדיבור הזה יצא מפי מישהו כה ידידותי לקהילה היהודית כמו ג'ו ביידן, כפי שאמר פוקסמן בעצמו".

למי ששכח: שיילוק הוא אחד מהדמויות במחזה "הסוחר מוונציה" של שייקספיר, שתובע את "ליטרת הבשר" מבעל חוב שאינו יכול לפרוע את חובו.

זו אינה הפעם הראשונה שהמונח 'שיילוק' מחולל סערה פוליטית. ב-2009 חתם מושל פלורידה דאז, צ'רלי קריסטי, על חוק שמורה למחוק את המילה 'שיילוק' ואת הפועל שנגזר ממנה, shylocking, מספר החוקים של המדינה. שתי המילים נכללו בחוק מ-1969 האוסר על הטלת ריבית קצוצה.