נעילה חיובית באירופה; דריכות על רקע המשאל בסקוטלנד

עליות שערים בוול סטריט לקראת פרסום תוצאות משאל העם בסקוטלנד שנערך היום

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ה') בעליות, על רקע עליות שערים בוול סטריט, ולקראת פרסום תוצאות משאל העם בסקוטלנד שנערך היום.

ממחלקת המחקר של אלומות ספרינט נמסר כי "הפד הודיע אתמול כי הוא מצמצם את רכישות האג"ח החודשיות בעוד 10 מיליארד דולר ועשוי לסיים את תוכנית התמריצים כבר בחודש הבא. בשורה התחתונה, אין חדש תחת השמש. הוועדה תשאיר את הריבית עוד תקופה ממושכת לאחר סיום תוכנית הרכישות על רקע ההתרחבות הצנועה של הכלכלה, האינפלציה והנצילות הנמוכות במשק. הוועדה המוניטרית של הפד הודיעה לשווקים כי היא לא מוכנה להעלות את הריבית מוקדם מדי".

"בעקבות ההודעה, עלתה התשואה לפדיון באיגרת ל-10 שנים מרמה של 2.56% לכדי 2.60% (4 נקובות בסיס בלבד). כלומר - בשוק מבינים שבפד לא רוצים לגרום לזעזוע. לכן, הפוקוס של השוק ימשיך להיות המשתנים המאקרו-כלכליים הידועים - אינפלציה (וציפיות), אבטלה, שכר וכדומה. נציין כי הבנק המרכזי פרסם את הערכותיו המאקרו כלכליות החדשות, אלה היו דווקא פחות חיוביות: כלכלני הבנק הפחיתו את תחזית הצמיחה הן לשנה הנוכחית והן לשנים 2015-2016. לדוגמא, בחודש יוני העריכו בבנק צמיחה של 2.1-2.3% בשנה הנוכחית וכעת חוזים צמיחה של 2-2.2% בלבד. ביחס לאבטלה, יש בבנק אופטימיות קלה. בכל האמור לאינפלציה לא חל שינוי בין הערכה שניתנה ביוני וההערכה הנוכחית ובבנק צופים כי זו תעלה השנה בטווח שבין 1.5-1.7%".

בורסות אסיה נסחרו היום (ה') במגמה מעורבת.

המסחר בוול סטריט נחתם כאמור אתמול בעליות שערים לאחר הודעת הריבית והתחזיות הכלכליות של הפד, במסגרתם הוא הודיע על צמצום נוסף של רכישות האג"ח. מדד הדאו ג'ונס טיפס לשיא חדש ועליות נרשמו גם באג"ח האוצר ובמטבע האמריקאי. באירופה נחתם המסחר במגמה חיובית.

הפד לא הפתיע את השווקים בהודעת הריבית והתחזיות הכלכליות שפרסם אתמול וציין כי הריביות ישארו נמוכות לזמן ממושך. בכך הוא למעשה מאותת כי הוא עדיין לא מוכן לנקוט במדיניות מרסנת ולהעלות את הריביות לפני המחצית השנייה של 2015. הפד הודיע בנוסף כי הוא מצמצם את רכישות האג"ח בעוד 10 מיליארד דולר בחודש לרמה של 15 מיליארד דולר וכי בחודש הבא הוא עשוי לסיים את תוכנית התמריצים.

בנוגע לתחזיות הכלכליות הפד העלה את תחזית הריבית וכעת צופה כי היא תעמוד על 1.375% בסוף 2015. זאת בהשוואה לתחזית הקודמת בחודש יוני שעמדה על 1.125%. חברי הפד מעריכים בנוסף כי הריבית תעלה לרמה של 3.75% בסוף 2017 בעוד האינפלציה צפויה לעלות מעבר ל-2% באותה שנה.

במסיבת עיתונאים לאחר ההודעה יו"ר הפד ג'נט יילן אמרה כי כל החלטה עתידית לגבי העלאת הריביות תהיה תלויה בנתונים הכלכליים ולא בתאריך מסוים.

היום כאמור ייערך משאל העם בסקוטלנד על השאלה האם להיפרד מבריטניה ולהפוך למדינה עצמאית. באנגליה מנסים להשאיר עד הרגע האחרון את סקוטלנד בממלכה המאוחדת, וגם בוושינגטון העלו חששות מפני אפשרות של פירוק בריטניה.

מניית סוני צנחה בכ-10% בטוקיו לאחר שענקית האלקטרוניקה פרסמה אתמול אזהרת רווח חמורה.

בסיאול בלטו מניות יונדאי מוטור וקיה מוטור בירידות חדות.