אובמה לדאע"ש: טרוריסטים קטנים לא מפחידים אותנו

לאחר בית-הנבחרים, אישר גם הסנט חוק למימון חימושם ואימונם של מורדים מתונים בסוריה ■ המילכוד: החוק פוקע ב-11 בדצמבר

מתנדב בצבא העיראקי הנלחם בדאע"ש  / צילום: רויטרס
מתנדב בצבא העיראקי הנלחם בדאע"ש / צילום: רויטרס

זמן קצר לאחר שהסנט הלך בעקבות בית-הנבחרים ואישר אמש (ה') הצעת חוק למימון חימושם ואימונם של מורדים "מתונים" בסוריה, שלח נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מסר חד-משמעי לדאע"ש: טרוריסטים קטנים לא מפחידים אותנו.

"באמצעות הרצח הברברי של שני אמריקאים, חשבו הטרוריסטים האלה שהם יוכלו להפחיד אותנו, להטיל עלינו מורא או לגרום לכך שנתבדל משאר העולם", אמר אובמה בבית הלבן. "אבל היום הם לומדים את הלקח הקשה שלמדו עריצים וטרוריסטים קטנים שקדמו לדאע"ש: אמריקאים אינם נכנעים לפחד. כאשר אתם פוגעים באזרחים שלנו, כאשר אתם מאיימים על ארה"ב, כאשר אתם מאיימים על בעלות הברית שלנו - זה לא מפחיד אותנו. זה מאחד אותנו".

ואולם אובמה חזר והדגיש מה שאמר כמה פעמים בשבועות שחלפו: ארה"ב לא תשלח כוחות קרקע למערכה נגד דאע"ש. "זה עקרון המפתח של האסטרטגיה האמריקאית: על חיילי ארה"ב בעיראק לא יוטלו משימות קרביות... תפקידם יהיה לייעץ ולסייע לשותפינו על הקרקע... אנו יכולים להשמיד את הארגון הזה גם בלי שהחיילים שלנו יסתבכו בלוחמה קרקעית נוספת במזה"ת".

הסנט סמך ידו על חימושם של מי שמכונים המורדים המתונים ברוב משמעותי: 78 תומכים מול 22 מתנגדים (גם בית-הנבחרים אישר את הצעת החוק ברוב גדול). אך תוצאות ההצבעות אינן משקפות בהכרח אחדות דעים בין המחוקקים. רבים מהם הצביעו בעד כמי שכפאם שד, מתוך אמונה שהישענות על ה"מתונים" היא הרע במיעוטו, האופציה הפחות גרועה מבין כמה אופציות גרועות.

אי הנוחות מהחוק החדש, שאובמה צפוי לחתום עליו כבר היום (ו'), מורגשת בשתי המפלגות. רפובליקאים לא מעטים, ובראשם סנטור ג'ון מקיין, מאוכזבים מתגובה לא שרירנית דיה של ממשל אובמה. הם מעוניינים בהפעלת כוחות קומנדו אמריקאיים בסוריה. רפובליקאים אחרים, שנמנים עם פלג מסיבת התה, נוטים לתמוך בגישה בדלנית יותר: מעורבות אמריקאית קטנה יותר רק תשרת את האינטרסים של ארה"ב, לדעתם.

העובדה שמחוקקים רבים כל כך החליטו לבסוף לתמוך בחוק נובעת מהעובדה שהוא עומד לפקוע ב-11 בדצמבר, חודש אחרי הבחירות לקונגרס. בהצבעה הבאה על המלחמה נגד דאע"ש, ייצטרך הממשל להראות למחוקקים לא רק תוצאות ראשוניות של אימון וחימוש ה"מתונים", אלא לפרוש לעיניהם אסטרטגיה ארוכת טווח: איך בדיוק מצופים כוחות ה"מתונים" להביס את הטרוריסטים של דאע"ש, שמונים, לפי כמה הערכות, יותר מ-30 אלף לוחמים.

לא מן הנמנע, שהבית הלבן ייאלץ לבקש מהמחוקקים אישור להפעיל כוחות יבשתיים בסוריה, אם ה"מתונים" לא ימלאו את התקוות שתולה בהם הממשל. אין שום ודאות ששני הבתים יסמכו ידם על מהלך כזה. מחוקקים רבים לא רצו להצטייר כמי שנרתעים מהמערכה נגד דאע"ש כמה שבועות לפני הבחירות, לנוכח התמיכה הציבורית החזקה בפעולה נגד ארגון הטרור. אחרי נובמבר - אלוהים גדול. כשמורא הבחירות מאחוריהם, מחוקקים רבים עלולים להצביע נגד המשך התמיכה במורדים ו/או הפעלת כוחות יבשה אמריקאיים.

לכן, המשימה המיידית של הממשל היא לנחול הצלחות במערכה נגד דאע"ש כבר עכשיו, בימים ובשבועות הקרובים.