דעה: גלעד ארדן הצליח להיכנס לנעליים הגדולות של כחלון

ארדן צפוי לסיים בקרוב קדנציה של שנה וחצי כשר התקשורת - לאחר שהצליח להותיר חותם בתקופה הקצרה ■ בין הישגיו: סגירת רשות השידור ופתיחתה מחדש, חיוב חברות הסלולר לאיחוד רשתות ועוד ■ והיו גם רפורמות שכשלו

גלעד ארדן / צילום: איל יצהר
גלעד ארדן / צילום: איל יצהר

אם לא יקרו אירועים מיוחדים, שר התקשורת גלעד ארדן צפוי לסיים את תפקידו בשבועות הקרובים ולעבור לתפקיד שר הפנים. אופציה אחרת היא שארדן ימונה לשגריר ישראל באו"ם בעוד כחצי שנה. כך או כך, ארדן צפוי לסיים את הקדנציה שלו כשר תקשורת, לאחר שנה וחצי בלבד בתפקיד.

הקדנציה של ארדן במשרד התקשורת הייתה קצרה, אך גדושה בפעילויות ויוזמות שמיד נרחיב עליהן. כבר עכשיו צריך להגיד ביושר שארדן צלח את הקדנציה הזו עם מספר הישגים מרשימים. אין ספק שהוא הצליח להותיר חותם בתקופה הקצרה שלו, ומדובר בהישג כאשר לוקחים בחשבון שמי שכיהן לפניו בתפקיד הוא משה כחלון.

לא היה קל להיכנס לתפקיד שר התקשורת אחרי כחלון, וספק אם ארדן התלהב מהתיק כשנאלץ לקחת אותו, יחד עם המשרד להגנת העורף.

כשארדן הגיע למשרד התקשורת, הוא שמע שם קולות שכבר אין צורך ברפורמות נוספות. זו כמובן שטות מוחלטת. רפורמות רבות נותרו פתוחות, וארדן הוכיח, תוך זמן קצר יחסית, שהוא משתלט על החומר ומתחיל להניע תהליכים.

תהילה קצרה

חייו של פוליטיקאי קצרים, וזמן התהילה שלו עוד יותר קצר, ולכן מה שהוא לא מניע מהר ובכוח בתחילת הקדנציה, עלול להתמסמס או בגלל שהממשלה מתחלפת כל שנתיים בממוצע, או בגלל ששינויים קואליציוניים יביאו לסבב שרים. זה אומר ששרים נוטים לדחוף מהלכים גדולים ככל שיוכלו בתחילת הקדנציה, כדי לגרוף קרדיט ולחזק את מעמדם הציבורי.

כאמור, אחרי כחלון זו משימה עוד יותר קשה. ראוי להקדיש מילה לעניין הזה של כחלון, משום שבעקבות מה שעשה נוצרה בממשלה ובציבור תחושה שאם שר לא קם בבוקר וחולל רפורמה כלשהי - הוא למעשה לא קיים.

הנוכחות של הפוליטיקאים בתקשורת היא מהות חייהם, ולכן הם חייבים לתחזק פרופיל תקשורתי גבוה, שלעיתים נוצר גם באמצעות רפורמות פשטניות ולא רציניות, ואז זו כבר הופכת להיות בעיה.

אבל ארדן הוא בחור חכם. לצד כמה יוזמות פחות משמעותיות שיזם, הוא הלך בגדול על כמה רפורמות שייזכרו לשנים רבות, ולכן הוא מסיים קדנציה קצרה אבל מוצלחת.

בראש ובראשונה ארדן ייזכר כשר היחידי שהיה לו את האומץ להוביל את המהלך של סגירת רשות השידור ופתיחתה מחדש. זהו הישג אדיר של ארדן ולטעמי הכי גדול שלו. בניגוד לכל הציפיות, ראוי להעריך את ארדן על כך שהצליח לקדם מהלך שקודמיו רק דיברו עליו.

ההישג השני החשוב של ארדן הוא חיוב חברות הסלולר לאיחוד רשתות. גם כאן הוא חולל רפורמה גדולה כשהחליט להביא לאיחוד בין הרשתות הסלולריות החדשות לוותיקות, במטרה לצמצם אתרים סלולריים, ובעיקר לשמר את רמת התחרות בשוק. בכלל, ארדן הוא בחור שלא חושש להתעמת, והוא לא טומן את ראשו בחול בסוגיות מקצועיות שלא נוחות לו.

עניין הרשתות המשותפות הוא נושא שברור שבלעדיו לא יהיה פתרון לדור הרביעי במדינת ישראל. אין מדינה בעולם שיש בה 5 רשתות סלולריות מלאות, ואלמלא ארדן החליט לטפל בנושא בכל הכוח, סביר להניח שהיום גולן והוט מובייל היו נדרשות להקים רשתות דור רביעי - מהלך שהמשמעות שלו היא תוספת של אלפי אנטנות מיותרות. צעד כזה היה מוביל את החברות למשבר חמור, כי הן לא היו יכולות לעמוד בכך כלכלית, וגם היה גורם לנזק סביבתי קשה.

הישג נוסף של ארדן הוא כמובן קידום המכרז לדור הרביעי. ארדן חתום על הדור הרביעי במדינת ישראל. למרות שזה נשמע אולי פשוט, בסופו של דבר יש בישראל דור רביעי, לאחר שנים ארוכות של פיגור טכנולוגי משמעותי אחרי העולם.

לא משנה מה יקרה והאם ארדן יהיה זה שיחלק את התדרים למפעילים במכרז, שצפוי בחודש דצמבר. בסופו של דבר הוא הקצה תדרים למפעילים מבלי לחכות עד המכרז, ובכך איפשר לתעשייה להתניע ולהתקדם לדור הרביעי, למרות שחלק מהמפעילים לא רצו בכך.

מבין הרפורמות הגדולות שהמשיך ארדן ניתן למנות את הרפורמה בשוק הקווי, שהחלה אצל קודמיו ועדיין לא הסתיימה. ברפורמה זו נעשה ניסיון לייצר מבנה שוק חדש שמבוסס על קבוצות תקשורת שמספקות סל שירותים. בשורה התחתונה המטרה היא להכניס תחרות בתחום הטלוויזיה ולראות כאן שחקנים חדשים, בנוסף להוט ול-yes.

קרוב לוודאי שארדן יהיה חתום גם על ההצלחה הזו, שכן לאחר החגים צפויה סלקום להשיק את פעילות הטלוויזיה החדשה שלה. הרפורמה לא הושלמה עדיין, ולאור הסיכוי הגבוה שארדן יעבור למשרד הפנים, לא בטוח שהוא יהיה זה שיחתום עליה, אבל נראה שבטקס ההשקה של סלקום הוא יהיה נוכח.

מי יממן את זה?

לצד אלה היו לארדן רפורמות שלא צלחו או כאלה שבהם החל והן לא הסתיימו, ונחיצותן מוטלת בספק. אחת הרפורמות שכשלה היא החבילה הצרה בטלוויזיה, שפשוט לא התרוממה לשום מקום.

ארדן הגדיל את מספר הערוצים בחבילה הצרה והוזיל את מחירה, ולמרות זאת מחירי הטלוויזיה לא ירדו, והציבור לא קונה את המוצר. זו הסיבה שהניעה את ארדן לדחוף את סלקום ופרטנר לכיוון הטלוויזיה. הוא הבין שללא תחרות מצד שחקנים גדולים, לא תהיה הוזלה במחירים. האם זה יעבוד? קשה להעריך.

רפורמה נוספת שלא ניתן להגדיר אותה אלא כפופוליסטית ומיותרת היא הרפורמה לקיצור זמני ההמתנה בחברות התקשורת ל-2 דקות. לכאורה רפורמה שנועדה להיטיב עם הציבור, אבל למעשה היא תפגע בו, כי זו התערבות מיותרת וגסה בפעילות העסקית של החברות. קצרה היריעה מלהרחיב, אבל אם מחייבים את החברות להעמיד עוד מאות נציגים כדי לעמוד בשתי דקות המתנה - מי בדיוק יממן את זה?

ישנם עוד מהלכים רבים שארדן עשה וראוי לציין אותם לחיוב, כמו הניסיון לטפל בפריסה האוניברסלית של הוט, ההתמודדות עם מחירי השיחות מחו"ל לישראל ועוד. בסך-הכול מדובר בקדנציה מוצלחת.

הקדנציה של ארדן
 הקדנציה של ארדן