חברה נכדה של אמפל דורשת מדיסקונט 23 מיליון שקל

קבוצת מרחב אמפל, שהייתה בעבר בשליטת יוסי מימן וכיום נמצאת בפירוק, טוענת כי ריבית הפיגורים שנגבתה ממנה גבוהה מזו עליה סוכם בהסכם המימון

לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי
לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי

קבוצת מרחב אמפל, החברה הנכדה של אמפל אמריקן, הגישה בקשה לבית המשפט, ובה היא דורשת מבנק דיסקונט החזר של 23 מיליון שקל, בטענה כי הבנק גבה ממנה ריבית פיגורים של מעל 10% ללא בסיס מוצדק.

"הבנק חייב את החברה בריבית בשיעור מופרז באופן קיצוני, של ליבור פלוס 9.8%, שהצטברה לסכום אסטרונומי של מעל 30 מיליון שקל, וזאת בניגוד מוחלט להסכם בין הצדדים. חיוב מופרז זה שהבנק מבקש לשלשל לכיסו, בא על חשבון הנושים הלא מובטחים מן הציבור של אמפל אמריקן, ואין לו כל הצדקה", נכתב בבקשה שהוגשה ביום חמישי שעבר לבית המשפט.

נזכיר כי אמפל, הנמצאת היום בהליכי פירוק, הייתה בעבר בשליטת יוסי מימן. מרחב, החברה הנכדה בקבוצה, נטלה לפני 7 שנים הלוואה של מאות מיליוני שקלים מדיסקונט לצורך רכישת גדות מיכליות. לאחר ההתדרדרות הפיננסית בקבוצה, שנבעה מסדרת הפיצוצים בצינור הגז המצרי - שהיו הנכס המרכזי של אמפל, קיבל דיסקונט אישור למכור את גדות ובכך לפרוע את החוב כלפיו.

הליך המכירה הושלם בתחילת השנה כשגדות נמכרה לקרן טנא תמורת 73.5 מיליון דולר, זאת בעוד החוב לדיסקונט עמד על 67 מיליון דולר, כך שמלוא החוב נפרע לחברה. אלא שאז החל סכסוך בין דיסקונט למרחב באשר לגובה החוב שישולם.

במרחב טוענים כי בנק דיסקונט, הנמצא כיום בניהולה של לילך אשר-טופילסקי, גבה ריבית פיגורים הגבוהה ממה שנקבע בהסכם ההלוואה, בו סוכם כי במקרה של הרעה פיננסית הריבית תגדל לליבור פלוס 5%. כאמור, בפועל דיסקונט גבה ריבית פיגורים של ליבור פלוס 9.8%. לדברי קבוצת מרחב, ריבית זו נגבתה על בסיס טופס פתיחת חשבון הלוואה, הכולל סעיף סטנדרטי של ריבית פיגורים.

לטענת מרחב, הריבית מהווה תנאי מקפח בחוזה אחיד, ויש לראות בה פיצוי מוסכם אשר לבית המשפט סמכות להפחיתו לפי חוק החוזים.

במרחב מציינים כי הפער בין הריבית הנדרשת לזו שנגבתה בפועל עומד על 23 מיליון שקל, ודורשים שהבנק יחזיר את הסכום. עוד הם מציינים כי בסופו של דבר ההלוואה נפרעה במלואה, וכי גם בתקופת האיחור שהסתכמה בשנה וחצי, שילמה החברה את הריבית כנדרש.

דיסקונט: "אין ממש בטענות"

הבקשה אמנם הוגשה על-ידי קבוצת מרחב אמפל, אך צוין בה כי למעשה מדובר בסוגייה בין דיסקונט לבעלי האג"ח של אמפל אמריקן. "מרחב אמפל מתנהלת עבור נושיה הלא מובטחים של אמפל אמריקן, שהם בעלי האג"ח מקרב הציבור בישראל. עניינו של הליך זה הוא בתחרות בין הנושה המובטח, הבנק, לבין הנושים הלא מובטחים מקרב הציבור", נכתב בבקשה.

מדיסקונט נמסר בתגובה כי "לבנק אין יריבות עם בעלי האג"ח. הבנק הלווה לחברה פרטית בשם קבוצת מרחב אמפל בע"מ מאות מיליוני שקלים. החברה לא עמדה בהתחייבויותיה ולא פרעה את ההלוואות שהועמדו לה. בשל כך פתח הבנק בהליך של כינוס נכסים, לצורך מימוש הבטוחה שהועמדה לטובתו.

"במסגרת ההליך העלתה החברה טענות שונות, אשר נכון להיום נדחו על-ידי בית המשפט. במסגרת הליך הכינוס, המבוצע בפיקוחו של בית המשפט המחוזי בתל-אביב, הגישה החברה בקשה ובה היא חולקת על אופן חישובו של החוב שלה לבנק. הבקשה התקבלה אתמול, ואנו לומדים את פרטיה. על פניהן, מדובר בטענות שאין בהן ממש. את עמדתנו נציג במסגרת ההליכים המתנהלים בבית המשפט".

חברת מרחב אמפל מנוהלת כיום על-ידי שלומי קלסי, המכהן כדירקטור מנהל מטעם המפרק האמריקאי של אמפל. את החברה מייצגים בבקשה עורכי הדין רן שפרינצק, אריק ברנאייזן ויהודית מעין פינטוב ממשרד ארדינסט בן-נתן ושות'. את בנק דיסקונט מייצג משרד יגאל ארנון ושות'.

עוד נזכיר כי במקביל לכך קיימת מחלוקת בין מרחב לפירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג, הדורשת שכר-טרחה של כ-6.5 מיליון שקל מקופת כינוס הנכסים של החברה בגין מכירת גדות מיכליות. מחלוקת זו צפויה לעבור לדיון אצל בורר.