מבצע "שובו אחים" הושלם: חוסלו רוצחי שלושת הנערים

כשלושה וחצי חודשים לאחר החטיפה, אותרו ונפגעו מרוואן קוואסמה ועומר אבו אל עיישה, חוטפי ורוצחי הנערים גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח ז"ל ■ בנוסף נעצרו מספר חברים בחולייתם

גיל-עד שאער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח / צילום: תמונה פרטית
גיל-עד שאער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח / צילום: תמונה פרטית

מבצע "שובו אחים" הושלם: הבוקר (שלישי) הותר לפרסום כי בתום מבצע מודיעיני מורכב של השב"כ אותר בחברון מקום הימצאם של מרואן קואסמה ועאמר אבו עישה, שני תושבי חברון אשר ביצעו את פיגוע החטיפה והרצח של נפתלי פרנקל גיל-עד שער ואייל יפרח ז"ל. השניים חוסלו לאחר חילופי אש עם כוחות הימ"מ וצה"ל.

כמו כן נעצרו הלילה גם בשאר קואסמה, מחמד קואסמה ותאאר קואסמה בניו של ערפאת קואסמה העצור גם הוא מתאריך 14 יולי באשמה כי סייע לרוצחים להסתתר לאחר רצח הנערים. בתחילת חודש ספטמבר הוגש כתב אישום נגד מפקד החולייה של השניים.

בסוף חודש יוני, עוד בטרם מציאת גופות הנערים, פורסם כי המחבלים שעומדים מאחורי החטיפה הם שני פעילי חמאס מרכזיים מחברון: עמר אבו אל עיישה, בן 33, ומרוואן קוואסמה, בן 29. השניים הם אלו שישבו ככל הנראה במכונית שבה נחטפו שלושת הנערים ומיד לאחר מכן נעלמו. במערכת הביטחון ידעו אודות זהותם כבר ביממה שלאחר החטיפה והשב"כ וצה"ל פתחו במצוד נרחב ללכידתם.

שני המחבלים העומדים מאחורי החטיפה משתייכים לגרעין הקשה של חמאס בחברון: מרואן קוואסמה נעצר כבר שהיה בן 18, בגין פעילותו בחמאס, נשפט וריצה עשרה חודשי מאסר עד ששוחרר באוגוסט 2004. בחקירתו האחרונה ב-2010 הודה קוואסמה כי הוא מגוייס לזרוע הצבאית של חמאס באזור חברון מאז שנת 2009, היה מעורב באימונים צבאיים במערות באזור חברון ופעל כדי להשיג חומרי גלם לייצור חומרי נפץ.

כמו כן, סיפר כי סייע לארגון בגיוס צעירים נוספים לפעילות. הוא נכלא שוב בישראל עד למרס 2012. שותפו עמר אבו אל עיישה נעצר לראשונה בנובמבר 2005, נחקר והועבר למעצר מנהלי עד יוני 2006. באפריל 2007 הוא נעצר בשנית לתקופה קצרה. אחיו נהרג בנובמבר 2005 כשניסה להשליך מטען חבלה לעבר כוח צה"ל. אביו נעצר בישראל מספר פעמים בשל פעילות טרור.